01.03.2016

حتمال محاکمه مسئولان سپاه شیراز به عنوان آمر حمله به علی مطهری

کلمه: چکیده : در مرحله آخر دادگاه قبل، علی مطهری وقتی با درخواست گذشت از متهمان مواجه شد اعلام کرد تنها به شرطی گذشت خواهد کرد که آمران معرفی شوند. شواهد نشان می‌دهد او موفق شده بر اساس اعترافات عاملان حمله، آمران را که فرماندهان ارشد سپاه فجر شیراز بوده‌اند به دادسرای نظامی بکشاند. پرونده جدید از یک ماه پیش در دادسرای نظامی استان فارس تشکیل و با دستور دادستان نظامی شیراز رسیدگی به این پرونده آغاز شده است…

کلمه – گروه خبر: با آن که به نظر می‌رسید با ابلاغ حکم حمله‌کنندگان به علی مطهری در شیراز و شکایت نکردن او به حکم صادره، پرونده مختومه اعلام می‌شود اما وکیل علی مطهری از در دستور کارقرار گرفتن پرونده در دادسرای نظامی خبر داد.

وکیل علی مطهری به دست آمدن دلایل جدید در پرونده شیراز را دلیل این کار اعلام و دلیل اعتراض نکردن علی مطهری به حکم را همین عنوان کرده است.

در مرحله آخر دادگاه قبل، علی مطهری وقتی با درخواست گذشت از متهمان مواجه شد اعلام کرد تنها به شرطی گذشت خواهد کرد که آمران معرفی شوند. شواهد نشان می‌دهد او موفق شده بر اساس اعترافات عاملان حمله، آمران را که فرماندهان ارشد سپاه فجر شیراز بوده‌اند به دادسرای نظامی بکشاند.

پرونده جدید از یک ماه پیش در دادسرای نظامی استان فارس تشکیل و با دستور دادستان نظامی شیراز رسیدگی به این پرونده آغاز شده است.

احکام حمله‌کنندگان به علی مطهری چه بود؟

دی ماه گذشته وقتی خبر احکام حمله‌کنندگان به علی مطهری در رسانه‌ها منعکس شد، بیش از تعجب نشان از آن داشت که سیستم قضایی کشور اراده‌ای برای رسیدگی عادلانه به این پرونده ندارد و تنها یادآور حکم قضایی در پرونده کوی دانشگاه در سال ۷۸ بود.

این احکام در حالی صادر شد که علی مطهری بارها از سیستم قضایی کشور خواسته بود که به جای حمله کنندگان، آمران حادثه باید محاکمه شوند.

مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع علی مطهری در دی‌ماه سال جاری به خبرنگاران گفت که در بخشی از حکم آمده شش نفر از متهمان این پرونده به اتهام اخلال در نظم عمومی و توهین و همچنین تخریب عمومی به دو سال حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شده اند اما این حکم دو سال تعلیق دارد. همچنین دو متهم دیگر به دلیل توهین به ۴.۵ ماه حبس و ۳۷ ضربه شلاق محکوم شده اند که برای این ۲ متهم هم یک سال تعلیق حکم صادر شده است.

وکیل علی مطهری در ادامه گفت: برای آن دانشجویی که مطهری را دعوت کرده بود به جرم معاونت در امتناع از دستورات و قوانین دانشگاه به یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است. همچنین سه مدیر متهم در این پرونده دو سال انفصال از خدمت محکوم شدند که این حکم هم با دو سال تعلیق همراه است.

آمران همچنان در سایه امن قرار دارند

از همان ابتدای این غائله در اسفند سال گذشته شواهد و مدارک نشان می داد آمران چه کسانی هستند. علی مطهری فروردین سال جاری به صراحت به نقش سپاه و بسیج در حمله به خود اشاره کرد. او گفت برخی اعضای شورای تامین استان فارس، خودشان و زیرمجموعه هایشان اینگونه ناامنی ها را ایجاد می کنند و بعد می گویند امنیت برقرار نیست!

همان زمان وکیل مدافع مطهری اعلام کرد مدارک و اسنادی به دست شان رسیده است که نشان می دهد عوامل سپاه شیراز در سازماندهی و آمریت حمله به موکلش دست دارد و تاکید کرد که مدارک به دادگاه تقدیم شده است.

علی مطهری هم در مصاحبه ای با روزنامه روزان اشاره کرد که مهاجمان به وی در شیراز «از یکی از نهادهای حکومتی بودند» پیش از این هم وکیل وی به نقش نیروهای نظامی در این حمله اشاره کرده بود. چند روز پس از حادثه شیراز هم پیرمؤذن از نمایندگان اصلاح طلب مجلس گفته بود که علی مطهری از نقش عوامل یکی از دستگاه های نظامی در این حمله خبر دارد.

دو ماه پس از حمله عوامل بسیج و سپاه فجر شیراز به نماینده مردم تهران، حسن روحانی که برای بررسی ابعاد این حادثه کمیته حقیقت یاب تشکیل داده بود، گزارش این کمیته را برای صادق لاریجانی فرستاده و خواستار برخورد با «افراد و دستگاه های متخلف» در این حادثه شده است.

با این حال آمران و متهمان اصلی هیچ گاه به دادگاه فراخوانده نشده و در نهایت فقط ضاربان محاکمه شدند.

علی مطهری در همه مراحل دادگاه از قاضی خواست عوامل اصلی محاکمه شوند ولی پیش از این سپاه شیراز در پرونده نفوذ کرده و جریان را تغییر داده بود.

سپاه فجر شیراز و ناحیه مقاومت بسیج ثارالله که چهره های شناخته شده ای از آنها در میان حمله کنندگان به خودروی حامل علی مطهری در فرودگاه شیراز بودند، برای خلاص کردن نیروهای خود، مسئولان دانشگاه و فعالان دانشجویی را مقصر جلوه دادند.

دادگاه انقلاب شیراز در حالی که متهمان حمله به علی مطهری با قرارهای وثیقه و حتی در مواردی بدون سند و تنها با قرار کفالت آزاد کرده بود، هم‌زمان مسئولان دانشگاه شیراز را که خود مدعی ماجرا بودند را به عنوان متهم احضار کرد.

گزارش ها نشان می داد حتی راننده تاکسی حامل مطهری نیز که خودروی وی در جریان حمله آسیب‌های جدی دید، به مراجع قضایی احضار و از او بازجویی شد. اما آمران پشت پرده این حادثه، همچنان در حاشیه امنیت به سر بردند.

حال چندان بعید نیست که احکام تعلیقی حمله کنندگان در دادگاه تجدیدنظر بشکند و در نهایت همان دانشجوی دعوت کننده از علی مطهری به پرداخت کامل جریمه محکوم و مسوولان دانشگاه نیز انفصال از خدمت شان تایید شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates