12.03.2016

حضور نامحسوس پلیس در چهارشنبه‌سوری

تابناک: معاون اجتماعی نیروی انتظامی اعلام کرد که ماموران پلیس در روز چهارشنبه سوری به صورت محسوس و نامحسوس درکنار شهروندان خواهد بود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی اعلام کرد که ماموران پلیس در روز چهارشنبه سوری به صورت محسوس و نامحسوس درکنار شهروندان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی در آستانه چهارشنبه‌سوری، یادداشتی نوشته است که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌است، متن این یادداشت در ادامه آمده است:

امسال ، به روال چند سال اخیر، پس از سپری شدن نیمه نخست اسفندماه در یک زمینه یابی، نگرش، انتظار و نیز نگرانی شماری از شهروندان کشورمان را پیرامون شب آخرین چهارشنبه سال مورد سنجش قرار دادیم و یافته‌های حاصل را با یافته های پنج سال اخیر مقایسه کردیم.

اولاً، شواهد نشان داد که سطح توقع و طرز تلقی شهروندان به چگونگی سپری شدن آن شب ، فرهنگی‌تر شده است یعنی اغلب شهروندان انتظار دارند تا همگان به ویژه گروه‌های جوان و پر انرژی در آن شب رفتارهایی را از خود به نمایش بگذارند که با بیشینه تاریخی و فرهنگی پاسداشت این گونه روزهای آئینی همسو و هماهنگ باشد و از دست یازیدن به اقداماتی که نه تنها هیجان مثبت و خاطره خوشایندی در ذهن و ضمیر شهروندان بر جای نمی گذارند بلکه حتی خاطر آنان را مکدر و ذهن آنان را مشوش می سازد، بپرهیزند.

ثانیاٌ: از مجموع و میانگین نظرات شهروندان چنین پیداست که هر ساله از سطح نگرانی و دلهره آنان از چند و چون اقدامات جوانان در شب چهارشنبه آخر سال کاسته شده و اضطراب و بیمناکی آنان تقلیل یافته است.

بی نیاز به هیچ استدلالی این دلهره زدایی تماماً همسو با واقعیت بوده است. چه، در چند سال اخیر اقشار مختلف جامعه، به ویژه نوجوانان و جوانان عزیز کشورمان، با آگاه شدن از پیامدهای زیانبار و مخرب جسمی و روانی استفاده از مواد آتش زا و پر سر و صدای غیر استاندارد، استفاده از آنها را به کناری نهاده اند و در کنار هم بودن و گپ و گفت نشاط انگیز و رو آوردن به بازی‌ها و سرگرمی های سنتی وجدآمیز را به جای آنها نشانده‌اند.

وقتی در برگزاری یک مراسم آئینی، خواه رسمی و یا غیر رسمی، از رویکرد سنتی، سخن به میان می آید منظور آن است که در آن مراسم کنش هایی به نمایش درآیند و رفتارهایی ظهور و بروز نمایند که اولاً با خاستگاه تاریخی و فرهنگی آن همخوان و همسو باشند.

ثالثاً تراز فرهیختگی و رشد یافتگی فکری و رفتاری کنشگران آن مراسم را نمایان سازند؛ همه ما نیک می دانیم که وقوع هر نوع اتفاق ناگوار، و تحمیل هر نوع آسیب جسمانی، در این گونه مراسم ها به زخم روانی دردناکی تبدیل می شود که نه تنها هرگز التیام نمی یابد بلکه هر ساله در آن ایام نمک جدیدی بر آن پاشیده می شود و درد و رنج مداومی بر فرد آسیب دیده و اطرافیان او وارد می سازد.

از آن گذشته ، اینک دانش ما پیرامون آثارجسمی و اجتماعیِ برخواسته از حوادث دردناک در این گونه ایام ، بسیار بیش از گذشته شده است و همه ما به خوبی می دانیم که یک صدای مهیب ، یک انفجار ناگوار و یک آتش افروزی بی محابا به ضربه هولناکی تبدیل می شود که پیامد آن تا سال های سال از میان بر نمی خیزد.

شب چهارشنبه آخر سال شبی است برای به پیشواز بهار دل انگیز رفتن. در واقع آن گونه که فرهیختگان و عقلای قوم ما از دیر باز یاد آور شده اند، واپسین روزها و شب های سال شمسی فرصت ذی قیمتی هستند برای زدودن کینه ها و خصومت ها و پاک کردن ذهن و ضمیر و روح و روان از ترس و دلهره و غم و اندوه و آراستن آن با شادی و حسن نیت و امید و احساس نیک بختی و بهزیستی. اساساً جنس چهارشنبه آخر سال از روشنائی ، امید و آرامش و نیایش است و پیش درآمد نوروز است.

از همین رو، عقلانیت و هوشمندی و درایت چنین اقتضا می کند که از هم اکنون خود را برای استقبال نشاط آمیز از بهار طربناک مهیا سازیم و آمادگی برای تجربه سالی سرشار از میمنت و فرخندگی و شادخویی را از آخرین شب های سال به نمایش بگذاریم . مبادا با اندکی غفلت شادابی نوروز و روزهای بهاری را پیشاپیش به مسلخ بریم.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز امسال همچون همیشه، هوشیار و هوشمند و با چابکی و آمادگی بیشینه ای و به صورت محسوس و نامحسوس درکنار شما شهروندان محترم خواهد بود تا شما در محیطی عاری از دغدغه به استقبال سال 1395 بروید.

مشاهدات، تجارب و مطالعات ما طی چند سال اخیر نشان از این دارد که رفتارهای جوانان و نوجوانان عزیزمان، بیش از پیش به سوی هنجارمندی و آرامش جویی سوق داشته است و برآورد ما نیز از چهارشنبه آخر سال حکایت از آن دارد که ان شاء الله در این شب نشانی از هیجانات لجام گسیخته نخواهد بود و همگان با رویکرد محله محوری و نظارت و مراقبت والدین این شب را سپری خواهند نمود و البته پلیس با معدود افرادی که اصرار و پافشاری به هنجارشکنی خود داشته باشند حتماً برخورد خواهد کرد. مطمئن هستیم پلیس و مردم با همدلی و تعامل مستمر، بهاری نشاط انگیز و ایمن را به ارمغان خواهند آورد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates