01.01.2013

احمد توکلی: احمدی‌نژاد می‌خواهد سرزمین سوخته تحویل بدهد

دویچه‌وله: احمد توکلی، نماینده مجلس، گفته است که مصوبه هیئت دولت مبنی بر دادن اختیار تام به معاون اجرایی رئیس‌جمهور برای استخدام ۱۵۰۰ نفر بدون گزینش، در تاریخ پس از انقلاب بی‌سابقه بوده و “بایستی در عقل وزرا شک کرد.”

احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، روز دوشنبه (۱۱ دی) در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر متن مصوبه اخیر هیئت دولت ایران مبنی بر استخدام ۱۵۰۰ نفر توسط معاون اجرایی رئیس‌جمهور را “بسیار عجیب” خوانده و گفت: «گویا رئیس‌جمهور می‌خواهد در این ۵−۶ ماه آخر دولت همه نظامات اداری کشور را بر هم بریزد و سرزمین سوخته تحویل بدهد.»

هیئت دولت در ۲۹ آذرماه مصوبه‌‌ای را تصویب کرد که به موجب آن به حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، اختیار تام داده شده تا ۱۵۰۰ نفر را خارج از ضوابط گزینشی استخدام کند. این مصوبه به پیشنهاد و تأیید محمود احمدی‌نژاد بوده است.

به گفته آقای توکلی متن این مصوبه در تاریخ جمهوری اسلامی “بی‌سابقه” بوده است.

او به خبرگزاری مهر گفته است: «بنده خیلی بعید می‌دانم که اساسا چنین مصوبه‌ای در هیات دولت طرح و تصویب شده باشد. آن طور که در مقدمه این مصوبه نوشته شده، همه معاونان رئیس‌جمهور و وزیران دسته جمعی آن را پیشنهاد کرده و همگی آن را تائید کرده‌اند. اگر چنین چیزی باشد باید در عقل وزراء شک کرد و درباره تعهدشان نسبت به قانون اساسی تردید داشت، البته من مطمئنم بخشی از وزیران این موضوع را قبول ندارند، ولی اینکه همه وزرا چنین مصوبه‌ای را تایید کرده باشند، شگفت‌آور است.»

این نماینده اصولگرای مجلس اقدام محمود احمدی‌نژاد را “به استهزاء گرفتن اختیارات قانونی” دانسته و خواستار دخالت فوری رئیس‌مجلس برای جلوگیری از این مصوبه شده است.

احمد توکلی همچنین اضافه کرده است که طبق شنیده‌ها در پی این مصوبه، بخشنامه‌ای نیز صادر شده که ظاهرا اختیارات مشابهی به استانداران و وزیران در خصوص استخدام و جابه‌جایی کارمندان می‌دهد.

همزمان ایرج ندیمی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس، به مهر گفته که هیئت تطبیق قانون اساسی مجلس، موضوع استخدام ۱۵۰۰ نفر توسط معاون اجرایی رئیس‌جمهور را بررسی خواهد کرد و چنانچه این مصوبه با قوانین مغایرت داشته باشد، به دولت ارجاع داده خواهد شد.

انتقادها به اقدام دولت در خصوص تغییر قیمت‌گذاری طلا و سکه

احمد توکلی در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر نحوه قیمت‌گذاری سکه و طلا اشاره کرده و این تصمیم دولت را موجب ناامن کردن بازار و متلاطم نگه‌داشتن وضعیت اقتصادی کشور دانسته است.

به تازگی دولت طی تصمیمی ویژه‌اعلام کرد که از این پس قیمت‌گذاری سکه و طلا که تا کنون بر مبنای ارز آزاد بود، بر مبنای ارز مبادلاتی انجام می‌شود. در واکنش به این تصمیم بانک مرکزی ایران تأکید کرد که قیمت طلا در بازار تعیین می‌شود.

در همین راستا یکی از مسئولان بانک مرکزی قیمت‌گذاری بر اساس نرخ مبادله‌ای ارز را برای کالاهایی وارد دانست که ارز مبادلاتی دریافت می‌کنند، در حالی‌که به گفته وی برای واردات طلا تا کنون ارز مبادلاتی اختصاص داده نشده است.

احمد توکلی تغییر قیمت‌گذاری در بازار طلا و سکه را غیرمنطقی خوانده و گفته است: «وقتی یک شبه تصمیم گرفته می‌شود که مبنای قیمت‌گذاری طلا تغییر یافته و حدود ‌۳۰ درصد کاهش پیدا کند، معنی‌اش این است که هزاران میلیارد تومان ثروت از کسانی که سکه دارند و اغلب آنها مردم عادی هستند جابه‌جا می‌شود. با این تصمیم ثروت از مردم سلب شده و یک عده‌ای که نمی‌دانیم چه کسانی هستند، سکه و طلا می‌خرند. احتمالا در آینده دوباره تصمیم می‌گیرند که قیمت سکه را آزاد کنند و این باعث می‌شود هزاران میلیارد تومان ثروت جابه جا شود.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates