10.03.2013

فاجعه:فروش خاک ایران به اسم صادرات غیرنفتی

بازتاب امروز: فرزانه طهرانی شرق نوشت:مرغوب‌ترین خاک ایران روانه جنوب خلیج فارس می‌شود تا جزایری به مساحت ۵۰‌ کیلومتر مربع به اسم جزایر «النخیل» موسوم به «پالم آیلند» ساخته شود، که هم تهدیدی برای محیط‌زیست خلیج‌فارس است و هم خواسته یا ناخواسته تیشه بر ریشه معادن و منابع ایران می‌زند. عمق فاجعه زمانی مشخص می‌شود که بدانیم تنها جزیره نخلی جمیرا نیاز به بیش از ۵۰‌ میلیون مترمکعب خاک برای به سطح آب رساندن این سازه دارد. عرب‌ها با پول، بسیاری از خاک مرغوب ایران را خریدند! خاکی که برای تشکیل مجدد یک سانتیمتر از آن ۷۰۰‌ سال زمان نیاز است. این خاک را تریلی‌تریلی و کشتی‌کشتی تحویل و تقدیم کشورهای عربی می‌کنیم و اسمش را گذاشتیم صادرات غیرنفتی.

گزارشگر این روزنامه سپس توضیح داده قدیم‌ها خاکی بود که به آن گل سرشوی می‌گفتند و خواصی مشابه صابون داشت و برای شست‌وشو استفاده می‌شد. امروز به این خاک بنتونیت می‌گویند که اگر یک مشت از آن را داخل یک لیترآب بریزید حجیم می‌شود و بعد از خشک شدن از بتون هم محکم‌تراست. معادن خاک بنتونیت در خراسان جنوبی وجود دارد که مرغوب‌ترین خاک آن سفید رنگ است و عمری هزار ساله دارد.

گزارش شرق بدان جا می‌رسد که: عرب‌ها هر کیلو خاک بنتونیت را ۱۰‌هزار‌ تومان از ما می‌خرند اما همین خاک را پس از فناوری، هر کیلو تا ۷۰۰‌هزار‌ تومان به فروش می‌رسانند. سالانه صدها هزار تن از این خاک مرغوب چه به‌طور رسمی و چه قاچاق به کشور امارات صادر می‌شود. اگرچه این خاک مناسب برای چاه‌های نفت است اما حقیقت تلخ این است که امارات از آن برای ساخت جزایر مصنوعی استفاده می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates