واكنش آيتا… حائري شيرازي به تشبيه مردم تهران به اهالي كوفه:
آرمان امروز: تهران كمر دولت شاه را شكست
انتخابات مجلس خبرگان پلاستيكي نبود
صراحت لهجه و بيان ساده مطالب، بارزترين نكتهاي است كه در مصاحبه با حائری شیرازی جلب نظر ميكند. جماران نوشت؛ آيت ا… محي الدين حائري شيرازي كه در جريان انتخابات هفتم اسفند ماه از حضور در رقابت خبرگان رهبري جهت «اعلام همراهي با استخوانداران در اسلاميت و انقلابي بودن» انصراف داده بود، در پايان اجلاسيه آخر خبرگان دوره چهارم، به سوالات متنوع درباره مسائل مربوط به اين انتخابات پاسخ داد.
ارزيابي شما از انتخابات اخير چيست؟
خيلي خوب است؛ مشكلي ندارد.
از لحاظ نتايج، آن را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
خوب است! مردم هستند ديگر. مردم آزادند. انتخاب ميكنند ديگر. ما كه به مردم رأي اجبار نميكنيم. هرچه مردم انتخاب كردند خودشان نتيجهاش را ميبينند. چه بدي دارد؟ انتخابات (هفتم اسفند) نه تشريفاتي بود؛ نه ساختگي. بلكه حقيقي بود، سالم و خوب هم بود. جابهجايي نشانه قدرت مردم و علامت اين است كه نظام تابع مردم است. وقتي اركان كشور چيزي ميخواهد، مردم چيز ديگري ميخواهند و از مردم تبعيت ميكند پايگاه (مردمي) نظام قويتر ميشود. مردم ميگويند كشور مال خود ماست و از آن حمايت ميكنند؛ نميگويند مسائلي به ما تحميل كرده است. يك نفر نميگويد رأي من تحميلي بوده است. اين مساله چه بدي دارد؟
با توجه به مسائلي كه قبل از انتخابات در جريان تعيين صلاحيتها پيش آمد، رأي مردم را چطور ارزيابي ميكنيد؟
خيلي هم خوب است. مردم قهر نكردند. اگر مردم به خاطر عدم تاييد صلاحيتها قهر كرده بودند عدد مشاركت اينگونه نبود؛ (مشاركت در) تهران هميشه سي درصدي بود اما الان پنجاه درصدي شده است.
تركيب خبرگان آينده را چگونه ميبينيد؟
عمده موضوع آبروي ما در بين اهل عالم است. تعدادي برادر هستند كه جابهجا ميشوند و مشكلي ندارد.
اما اين دوره خبرگان قدري سياسيتر شد.
هميشه هم بايد سياسي باشد؛ اين حسن آن است كه سياسي باشد. اصلا انتخابات خودش سياسي است.
اما هميشه عنوان ميشد كه خبرگان يك جمع صرفا علمايي است، اما اينبار سياسي شد و حتي ليستهايي انتخاباتي منتشر شد.
مگر علما سياسي نيستند؟ خيلي از علما يا حتي همه علما سياسي هستند. اختلافات آنها هم به خاطر بعد سياسي شان بود. همين كه جابهجايي قدرت بدون خونريزي انجام ميشود، در عالم مهم است. در هيچ كشور اسلامي نداريم كه انتخابات اينگونه شود. در كشورهاي مسيحي هم اينگونه نيست؛ هيچ كشوري نداريم كه ۶۲ درصد مردم در انتخابات شركت كنند؛ حتي در آمريكا و فرانسه كه مهد دموكراسي است. مشاركت در آن كشورها خيلي پايينتر است و با اين مشاركت، عزتي بر عزتهاي جمهوري اسلامي اضافه شد. اين مسائل هم چيزي نيست. ما معتقديم مثلا ۳۰ نفر براي نمايندگي مجلس رأي آورند و سي نفر ديگر رأي نياوردند. ما ميگوييم آنهايي كه رأي آوردهاند نخستين نفرشان آقاي عارف است و آخرين شان كس ديگر. اين گروه هم كه رأي نياوردهاند نفر اولشان آقاي حدادعادل است و آخرين نفرشان كسي ديگر. اگر آقاي عارف و حداد را به عنوان دو دانه زيپ و رهبري را به عنوان حلقه زيپ كه آنها از يكسوي اين حلقه بهطور جدا وارد ميشوند و از سوي ديگر آن در هم قفل ميشوند، با هم عقد اخوت ببندند و ۲۹ نفر ديگر هم اينگونه شوند و مردم از آنها ياد بگيرند كه يك اصولگرا و يك اصلاحطلب دست دوستي به هم ميدهند بد است؟ ما اين پيشنهاد را ميدهيم.
فكر ميكنيد عناويني مثل ليست انگليسي كه يك طرف عليه رقيب خود به كار برد، در رأي مردم چقدر اثرگذار بود؟
اصلا طرح آن غلط بود. انگليسيها يك حرفي چرندي زدند؛ من همان موقع گفتم سر اين قضيه را باز نكنيد و آن را مطرح نكنيد، بلكه بگوييد: و آنان كه به دروغ گواهي نميدهند و در مجالس دروغ و غنا و فحش و غيره حضور نمييابند، و چون به لغو و بيهودهاي عبور كنند بياعتنا و بزرگوارانه ميگذرند. كاري كه انگليسيها كردند سياسي بود؛ ما كه اين را جدي گرفتيم غير سياسي رفتار كرديم. مردم عقايد خودشان را دارند چه ربطي به انگلستان دارد؟ اگر انگليسيها نگفته بودند مردم رأي نميدادند؟ اگر ما اينگونه فكر كنيم كه يك يا دو ميليون حرف انگلستان را گوش ميگيرند كه كلاهمان پس معركه است!
بعضيها هم گفتند مردم تهران مانند مردم كوفه هستند!
تعداد شهداي تهران در مقايسه با ساير شهرها چقدر بود؟ تعداد نيمه خرداد ۴۲ در تهران چقدر بود؟ اصلا كمر دولت شاه را تهران شكست. به همين گلزار شهدا نگاه كنيد؛ اينها تهراني بودند كه در اينجا دفن هستند. هركس اين حرفها را زده نادان بوده است!
برخي ميگويند رأي مردم در انتخابات هفتم اسفند سلبي بوده است؛ آيا اين حرف را قبول داريد؟
مگر در انتخابات رياستجمهوري ۷۶ سلبي نبود؟ مردم در آن انتخابات به هاشمي نه گفتند. مگر انتخابات احمدينژاد سلبي نبود؟ مگر انتخابات آقاي روحاني سلبي نبود؟ معناي رأی سلبي اين نيست كه طرف از روي آگاهي رأي نميدهد؛ بلكه به اين معناست كه به طرف ميگويند نوبت تو تمام شد و الان نوبت اين يكي است. مگر وقتي پاي چپ شما بعد از پاي راست روي زمين ميآيد، سلبي است؟ در سياست هم اينگونه است. زماني ميگفتيم امور دست جناح اصولگرا باشد و جناح اصلاحطلب هم پاس بدهد و اگر كسي پايش را كج گذاشت انتقاد كند و ايراد بگيرد. وقتي ميخواهيم عكس بگيريم يك نفر ميايستد و ديگري عكس ميگيرد، دوباره آن يكي ميايستد و اين يكي از او عكس ميگيرد. الان هم اصلاحطلبان سركار ميايستند و اصولگراها از آنها عكس ميگيرند و انتقاد ميكنند؛ چه ايرادي دارد؟ هر جا اشكالي بود ميگويند اين كار غلط است و در روزنامهها در اين مورد بحث صورت گيرد.
نظرتان درباره ردصلاحيت آقاي سيد حسن خميني چيست؟
من فكر نميكنم شوراي نگهبان خواسته باشد سياسي با اين موضوع برخورد كند. اگر صلاحيت ايشان را بدون امتحان تاييد ميكردند، ديگران نميگفتند تبعيض قائل بوده اند؟
اما حدود ۹ نفر بدون امتحان قبول شده اند!
درست است؛ من به آقايان شوراي نگهبان پيشنهاد دادم بين اين افرادي كه بدون امتحان تاييد شدند و آنهايي كه بدون امتحان رد شدند يك امتحان برگزار كنيد و هر دو در يك جلسه مشترك بيايند؛ هركدام قبول شدند نامزد باشد. اشكال از خود اين آقايان (شوراي نگهبان) نيست. اشكال همان چيزي است كه آقاي ابراهيميان سخنگوي شوراي نگهبان مطرح ميكند. ايشان هنوز سخنگوي شوراست و استعفاي او مورد قبول واقع نشده است.
نظرتان درباره رأي نياوردن اعضاي شوراي نگهبان در انتخابات چيست؟
وقتي شوراي نگهبان با اينكه خودش انتخابات را برگزار گرده، اعضاي آن رأي نياوردهاند يعني انتخابات كامل سالم بوده است و اگر قرار بر دستكاري بود، براي خودمان دستكاري ميكرديم. اگر اين انتخابات پلاستيكي بود نخستين كسي را كه ميآوردند خودشان بود. لذا اين اتفاق نشانگر سلامت انتخابات است.
پیام برای این مطلب مسدود شده.