31.03.2016

دستگیری رضا کریکت اجرای یک حملۀ تروریستی «قریب الوقوع» و «بسیار مهیب» را با شکست روبرو کرد

رادیوفرانسه: رضا کریکت، مظنون اصلی طرح یک حملۀ تروریستی در پاریس، که در روز پنجشنبه ۲۴ مارس/ ۵ فروردین، در شهر «بولونی بیانکور» در حومۀ جنوب غربی پایتخت فرانسه دستگیر شد، روز چهارشنبه ۳۰ مارس/ ۱۱ فروردین، از سوی دادگستری پاریس رسما به «شرکت تبهکارانه در اقدامات تروریستی» متهم شد. دادستان پاریس، فرانسوا مولنز، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دستگیری وی از وقوع یک حملۀ تروریستی «بشدت خشونت بار» جلوگیری کرده است.

دادستان پاریس گفت «هر چند هنوز هدف دقیق این طرح تروریستی شناخته نشده است، اما کلیۀ شواهد موجود و از جمله سلاح ها و مواد منفجرۀ کشف و ضبط شده، از تدارک حمله‌ای شدیدا خشن توسط یک شبکۀ تروریستی آمادۀ عمل حکایت می کند». دادستان پاریس وسعت سلاح های کشف شده را «بیسابقه» توصیف کرد. این سلاح‌ها و مهمّات در آپارتمانی که رضا کریکت با اعلام هویتی دروغین در شهر «اَرژانتوی» در شمال پاریس اجاره کرده بود بدست پلیس افتاد.

دادستان پاریس فهرست سلاح های کشف شده را به این شرح اعلام کرد: پنچ قبضه کلاشنیکف و خشاب‌های آنها؛ یک مسلسل ساخت کرواسی؛ پنچ قبضه سلاح کمری؛ یک بمب اشک آور؛ مقادیر فراوانی مهمات؛ یک ظرف حاوی ۱۰۵ گرم مادۀ منفجرۀ «تی.ای.تی.پی» که جهاد گرایان عضو داعش از آن استفاده می کنند؛ سه بطری آب اکسیژنه؛ مقادیری اَسِتون؛ دو گالن حاوی ۲۵ لیتر اسید؛ شش شیشه اسید گلیسیرین؛ یک کیلو و سیصد گرم مادۀ منفجرۀ صنعتی؛ یک چاشنی الکتریکی آمادۀ استفاده؛ چهار کارتُن مملو از تیله های فلزی؛ پنج پاسپورت فرانسوی ربوده شده؛ هفت تلفن نو؛ دو کامپیوتر با نشانه های ارتباط با سازمان های جهادی و دستور تهیۀ مواد منفجره.

بگفتۀ دادستان پاریس، رضا کریکت به بازجویان گفته است که این آپارتمان را بدرخواست فرد ثالثی اجاره کرده و سلاح ها و مهمات را همان فرد در این محل جا داده است. وی با این حال نام این فرد را فاش نکرده است. رضا کریکت با این حال اعتراف کرده که مواد شیمیائی و پاسپورت های ربوده شده را خود وی خریداری کرده است.

رضا کریکت بگفتۀ فرانسوا مولنز به «شرکت تبهکارانه در اقدامات تروریستی» به منظور «حمله جنایتکارانه علیه اشخاص»، «مالکیّت، نگهداری و انتقال سلاح»، «ساخت مواد منفجره و آتش زا به صورت سازمان یافته»، «مالکیت و نگهداری مواد شیمیائی آتش زا و انفجاری به منظور تدارک حملات علیۀ اشخاص» و «اقدامات تدارکی برای ارتکاب حملات تروریستی» متهم شده است.

بازداشت رضا کریکت به دستگیری سه تن دیگر در روتردام و بروکسل منجر شد. انیس بحری، در پی صدور حکم جلب او از سوی دادگستری فرانسه، در روز یکشنبه ۲۷ مارس/ ۸ فروردین، توسط پلیس هلند دستگیر گردید. دستگیری وی با کشف و ضبط ۴۵ کیلوگرم مهمات همراه شد. رضا کریکت اعتراف کرد که مدتی انیس بحری را در آپارتمان خود در «اَرژانتوی» اسکان داده است.

بگفتۀ دادستان پاریس این دو مظنون به مسافرت به سوریه در اواخر سال ۲۰۱۴ واوایل سال ۲۰۱۵ هستند و از آن تاریخ به بعد رفت و آمد هائی به این کشور داشته اند.

در همین حال پلیس بلژیک نیز دو تن به نامهای «عبدالرحمن آ» و «ربه م» را، در روز ۲۵ مارس/ ۶ فروردین دستگیر کرد. احتمال می رود که این دو تن، رضا کریکت و انیس بخری به یک سلول تروریستی واحد تعلق داشته باشند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates