31.03.2016

باهنر: تصور نمی‌کردم نتیجه انتخابات ۳۰ بر هیچ باشد

دویچه‌وله: محمدرضا باهنر نماینده کنونی مجلس می‌گوید از چند روز قبل از برگزاری انتخابات، احتمال شکست اصولگرایان را می‌داد اما هیچ‌وقت تصور نمی‌کرد که نتیجه آن ۳۰ بر هیچ باشد. او هم‌چنین خواهان ادامه ریاست لاریجانی در مجلس جدید است.

محمدرضا باهنر یکی از چهره‌های بانفوذ اصول‌گرا و نایب‌رئیس کنونی مجلس در گفت‌وگویی با خبرگزاری “خبرآنلاین” که روز چهارشنبه (۱۱ فروردین/ ۳۰ مارس) منتشر شد، گفته است، تصور نمی‌کرد انتخابات ۷ اسفند در تهران به چنین نتایجی برسد.

در این انتخابات لیست “امید” در تهران که از حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان حامی دولت روحانی برخوردار بود همه سهمیه ۳۰ نفره تهران را از آن خود کرد و هیچیک از نامزدهای اصول‌گرا در تهران موفق به راهیابی به مجلس نشدند. چنین نتیجه‌ای از نگاه ناظران خارجی نیز غیرمنتظره بود.

باهنر به خبرآنلاین گفت: «خیلی دیر فهمیدم که چنین نتیجه‌ای در انتخابات تهران رقم می‌خورد. مثلا سه، چهار روز مانده به تبلیغات این حس را یافتم. البته بازهم نه تا این حد که ۳۰ به هیچ شویم. فکر می‌کردیم تفوق با لیست امید یا اصلاح‌طلبان است.»

خود باهنر برای دوره دهم مجلس نامزد نشده بود. برخی می‌گویند شکست اصول‌گرایان در انتخابات تهران برای باهنر تا حدود زیادی قابل‌پیش‌بینی بوده و او با خودداری از کاندیداتوری، خود را از یک “انگ شکست” رهانیده است.

“حرکات غیرمعمول” اصول‌گرایان

باهنر در این گفت‌وگو از “یک سری حرکات غیرمعمول” اصول‌گرایان یاد کرده که متوجه رقیبان بود، اما به‌زیان خود آنها در انتخابات تمام شد: «مثلا بعضی از دوستان در این زمان یکباره به افشاگری افتادند که کی رانت برده، خورده، قرارداد اینطوری یا آن طوری امضا کرده، حتی اسم بردند در حالی که در حالت عادی هم شرعا و قانونا نمی‌توان این حرف‌ها را زد.»

• به کانال تلگرام دویچه وله بپیوندید

به گفته این نماینده مجلس “در انتخابات افشاگری آن هم افشاگری‌های این تیپی افکار عمومی را به فکر وامی‌دارد که‌ آیا این مسائل الان به وجود آمده یا قبل از انتخابات هم بوده است؟”

باهنر در باره کارزار “لیست انگلیسی” که اصول‌گرایان علیه اصلاح‌طلبان به راه انداخته بودند نیز گفت: «رادیو بی بی سی بالاخره ممکن است از یک لیستی بیشتر خوشش بیاید و اگر مثلا بکوید به لیست الف رای دهید معنایش این نیست که اینها کاندیداهای انگلیس هستند.»

باهنر تاثیر آندسته از اصول‌گرایانی که “قرار بود کنار بروند و نرفتند” در شکست اصول‌گرایان در تهران را ناچیز دانست و گفت کنارنرفتن این دوستان تنها ۱۰ درصد به لیست اصول‌گرایان ضربه زده است.

چرا لاریجانی در قم دوم شد؟

محمدرضا باهنر درباره کاهش آرای علی لاریجانی در قم نیز گفت: «جامعه مدرسین حوزه علیمه قم در این شهر سه نفر را در لیست خود گذاشتند که نام لایجانی در آن نبود… بعد آنجا یک گروه اصولگرا پیدا شد که لیستی درست کردند، اما آقای لاریجانی در آن نبود. آن وقت جالب است که دوستان سران لیست اصولگرای تهران بیانیه‌ای دادند که از لیست اصولگرایان قم حمایت کردند. همان لیستی که نام لاریجانی در آن نبود!»

او در دفاع از اصول‌گرا بودن علی لایجانی گفت: «آقای لاریجانی را بزنید، خرد کنید و دوباره برگردانید سرجایش، باز هم اصولگراست. احدی در کشور نمی‌تواند مدعی باشد که لاریجانی جزو ظرفیت اصولگرایان نیست. ایشان در مجلس ششم رئیس صداوسیما بود. در مجلس هفتم، هشتم و نهم هم که تکلیفش معلوم است. برچسب غیراصولگرایی به دامن آقای لاریجانی نمی‌چسبد.»

دفاع از ادامه ریاست لایجانی

باهنر که هم‌اکنون یکی از معاونان علی لاریجانی در هیات رئیسه مجلس نهم است از ادامه‌ی ریاست لاریجانی در مجلس دهم حمایت کرده است.

باهنر گفته است: «تصورم این است که آقای لاریجانی بیشتر برای دولت مفید است تا آقای عارف. از جنبه‌های مختلف مثلا سابقه آقای لاریجانی در مدیریت مجلس. تصور این است که آقای لاریجانی با حاکمیت خیلی راحت‌تر است، می‌تواند برود و صحبت کند.»

هم‌چنین به‌نظر باهنر، عارف برای ریاست مجلس از رای کافی برخوردار نیست: «اگر آقای عارف بپذیرد که نائب رئیس شود، مساله‌اش حل است. راحت‌تر می‌تواند تفاهم کند و رای به اندازه نائب رئیسی دارد. خوب هم دارد ولی برای ریاست تصورم این است که رای ندارد.»

محمدرضا عارف با کسب ۱میلیون و ۴۰۰ هزار رای، نماینده اول تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. از این رو برخی اصلاح‌طلبان ریاست مجلس را حق او می‌دانند، اما برخی دیگر می‌گویند خوب است که ریاست مجلس در ازای دریافت دو پست معاونت هیات رئیسه مجلس، به لاریجانی واگذار شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates