05.04.2016

نیروی دریایی آمریکا از توقیف یک کشتی حامل سلاح از ایران خبر داد

رادیوفردا: نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه چهارم آوریل (۱۶ فروردین) در بیانیه‌ای اعلام کرده است که کشتی‌های رزمی این کشور یک کشتی حامل سلاح از ایران را در دریای عرب توقیف کرده‌اند که احتمالا مقصد نهایی این محموله یمن بوده است.

به گزارش رویترز، در بیانیه نیروی دریایی آمریکا تصریح شده است که این سلاح‌ها احتمالا برای شبه نظامیان شیعه حوثی در یمن ارسال شده است.

این بیانیه اضافه کرده است که دو رزم ناو «یواس‌اس سیراکو» و «گرایولی» هفته گذشته در بازرسی یک کشتی کوچک (لنج) یک هزار و ۵۰۰ قبضه کلاشینکف، ۲۰۰ موشک انداز آرپی جی و ۲۱ قبضه تیربار ۵۰ میلیمتری به دست آوردند.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، این کشتی در ۲۸ مارس توقیف شده و این سلاح‌ها توسط آمریکایی‌ها ضبط شده است. ولی خدمه این کشتی آزاد شده‌اند.

این بیانیه تاکید کرده است که توقیف این کشتی یکی دیگر از نمونه‌های جریان ارسال غیرقانونی سلاح از ایران است که توسط نیروهای بین المللی در منطقه توقیف می شود.

نیروی دریایی آمریکا همچنین گفته است، در ۲۷ فوریه نیروی دریایی استرالیا یک کشتی حامل حدود دو هزار قبضه کلاشنیکف، ۱۰۰ ارپی جی، ده‌ها نارنجک‌انداز و مسلسل را توقیف کرد. نیروی دریایی فرانسه نیز از یک کشتی نزدیک به دو هزار قبضه کلاشینکف، ۹ موشک ضد تانک و ده‌ها تیربار ضبط کرد.

در واکنش به این خبر، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفته است، حمایت ایران از شبه نظامیان حوثی نمونه از اقدامات «بی‌ثبات» کننده ایران در منطقه است و احتمالا شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌بایست به این مساله ورود کند.

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: خیلی واضح است که ما نگران تحولات در این زمینه هستیم چرا که حمایت از شورشیان در یمن با قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه سازگار نیست.

به گزارش رویترز، پیش‌تر مقام‌های آمریکا تاکید کرده بودند که کمک‌های ایران به حوثی محدود است، اما نیروهای ایرانی حوثی ها را اموزش می‌دهند.

عربستان و ائتلاف عربی بار‌ها ایران را متهم کرده‌اند که شبه نظامیان شیعه حوثی را مسلح می‌کند. اما ایران این اتهام را رد می‌کند.

شبه نظامیان حوثی به همراه طرفداران علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن، صنعا، پایتخت یمن، را به کنترل خود دارند. این در حالی است که عربستان سعودی که حامی منصور هادی عبدربه، رییس جمهوری یمن، است با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی اقدام به حملات هوایی به مواضع حوثی‌ها در نقاط مختلف یمن کرده است.

نیروهای منصور هادی پیش‌تر با کمک نیروی هوایی عربستان توانستند که شهر عدن را بار دیگر به تصرف خود در آورند..

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates