05.04.2016

شواهد دور زدن تحریم های ایران و کشورهای دیگر در ‘اسناد پاناما’

بی‌بی‌سی: برخی از اسناد لو رفته شرکت حقوقی پانامایی موساک فونسکا حکایت دارند که این شرکت به مشتری های خود کمک می کرده تا تحریم های بین المللی را دور بزنند.

در همین ارتباط، تاکنون مشخص شده که این شرکت پانامایی، با ۳۳ شخصیت حقیقی و حقوقی و از جمله شرکت هایی در ایران، کره شمالی و زیمبابوه کار کرده است. یکی از این شرکت ها، مشخصا با برنامه تسلیحاتی هسته ای کره شمالی مرتبط بوده است.

روزنامه آلمانی زوددویچه زایتونگ پیشتر نوشته بود برخی از افرادی که از خدمات موساک فونسکا استفاده کرده اند، به خاطر کار کردن با “سازمان‌های تروریستی” یا دولت‌هایی مانند کره شمالی، ایران و سوریه در فهرست تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشته اند.

اخیرا، انتشار ۱۱ میلیون سند شرکت موساک فونسکا که در آن‌ها ده‌ها مقام دولتی و غیردولتی به گریز مالیاتی و پولشویی متهم شده‌اند، واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخته است. این اسناد از مجموعه سندهای منتشر شده توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس و همین‌طور مجموعه اسناد ادوارد اسنودن بیشتر است.

بر اساس اسناد منتشر شده، ۱۲ رهبر فعلی و یا قبلی جهان و دست کم ۶۰ نفر از نزدیکان سیاسمتداران مشهور از مشتریان شرکت موساک فونسکا در پاناما بوده اند.

شماری از رهبران کشورها اتهام‌ها را تکذیب کرده‌اند و بعضی کشور‌ها مانند سوئد و فرانسه گفته‌اند که در این‌باره تحقیق می‌کنند.

این اسناد را روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ به دست آورده و آنها را در اختیار “کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ)” قرار داده است.

برنامه پانورامای بی‌بی‌سی و روزنامه گاردین در میان ۱۰۷ رسانه‌ای در ۷۸ کشور جهان هستند که این اسناد را بررسی کرده‌اند، اما بی‌بی‌سی از هویت منبع اصلی که این اسناد را در اختیار روزنامه آلمانی گذاشته مطلع نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates