10.04.2016

تصویب کلیات بودجه ۱۳۹۵؛ نفت چهل دلاری و حذف یارانه نقدی ۳۰ درصد جامعه

بی‌بی‌سی: حجم بودجه پیشنهادی دولت ۹۵۲ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل آن ۱۲ و نیم درصد افزایش داشته است.

کلیات بودجه باید پیش از فروردین امسال تصویب می‌شد اما به دلیل تاخیر در ارائه بودجه کامل سال ۱۳۹۵، مجلس بودجه دو دوازدهمی را برای دو ماه اول سال تصویب کرده بود.

بودجه کل: ۹۵۲ هزار میلیارد تومان
بودجه عمومی دولت: ۳۰۷ هزار میلیارد تومان.
بودجه شرکت‌های دولتی: ۶۸۲ هزار میلیارد تومان

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۳۹۵ را بررسی کرده و گفته است نزدیک سه چهارم بودجه امسال مشابه پارسال است و فقط یک چهارم آن تازه نوشته شده است.

به گزارش این مرکز، با این‌که بودجه امسال به نسبت گذشته دارای اشکال‌های کم‌تری است اما باز برای مهار تورم به اصلاح نیاز دارد.
+ چرا بودجه با تاخیر به مجلس رفت؟
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از بودجه ۱۳۹۵

نیاوردن بودجه مناطق آزاد تجاری صنعتی در بودجه شرکت‌های دولتی مغایر اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی است.
کاهش سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی از ۳۲ به ۲۰ درصد خلاف سیاست‌های کلی برنامه ششم است. [سخنگوی کمیسیون تلفیق گفته در دیدار اخیر مسئولان با رهبر ایران مجوز کاهش سهم صندوق به ۲۰ درصد از رهبری گرفته شده است.]
دادن مجوز به صندوق توسعه ملی برای سپرده‌گذاری در بانک ها مغایر برنامه پنجم توسعه و عنوان اساسانامه این صندوق است.
۷۴ درصد بودجه ۱۳۹۵ مشابه سال ۱۳۹۴ است.
برای مهار تورم باید برای مجموع بدهی‌های دولت و اوراقی که بانک مرکزی می‌خرد، سقف در نظر گرفته شود.

نتیجه‌گیری کلی از نظر حقوقی: با اینکه لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ نسبت به بودجه سال‌های گذشته مختصرتر و دارای اشکال‌های کمتری است اما همچنان به دلیل داشتن احکام غیربودجه‌ای و عدم تمرکز دریافت‌های دولت در خزانه و ….نیاز به اصلاح دارد.
Image copyright Fars

یکی از تنگناهای دولت ایران در بودجه سال آینده دسترسی به درآمدهای نفتی است و دیگری طرح‌های نیمه تمام اقتصادی.

دولت قیمت نفت را در بودجه بشکه‌ای ۴۰ دلار و بر اساس فروش روزانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرده است که چون در حال حاضر قیمت نفت پایین‌تر از این میزان است به اعتقاد بعضی کارشناسان این موضوع دولت را با کسری بودجه مواجه خواهد کرد.

قیمت دلار هم ۲۹۹۷ تومان در نظر گرفته شده است.

امروز یکشنبه ۲۲ فروردین، مهدی موسوی‌نژاد نماینده منتقد دولت گفته است در بودجه وابستگی به نفت افزایش داشته که این خلاف اقتصاد مقاومتی است.

۱۳۵ نماینده مجلس به کلیات بودجه رای موافق، ۳۷ نفر رای مخالف و ۶ نفر رای ممتنع دادند.

بررسی جزئیات بودجه از عصر امروز در مجلس آغاز شده است. جزئیات بودجه سال ۱۳۹۵ باید تا پیش از پایان اردیبهشت ماه تصویب شود.
مجلس چه تغییراتی در لایحه پیشنهادی بودجه دولت داده است؟

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، این کمیسیون در لایحه پیشنهادی دولت تغییراتی داده است که بعضی از آنها چنین است:

۲۵ هزار میلیارد تومان به سقف منابع دولت اضافه شد و از ۲۶۷ هزار میلیاد تومان به ۲۹۲ هزار میلیارد تومان رسید.
۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بودجه دفاعی افزوده شد.
۳۰ درصد جمعیت با درآمد بالا از دریافت یارانه محروم شدند.

Image copyright Fars
Image caption ۱۳۵ نماینده مجلس امروز به کلیات بودجه رای موافق دادند
نمایندگان موافق چه می‌گویند؟

علی سبحانی‌فر: حمایت جدی از سرمایه‌گذاری خارجی و اعطای مبالغ بالا از صندوق توسعه ملی به اقتصاد دانش‌بنیان و حذف سه دهک بالای درآمدی در هدفمندی یارانه‌ها از نکات مثبت بودجه است.

اسماعیل جلیلی: در لایحه بودجه در بحث تملک و دارایی‌ها، صندوق توسعه ملی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به اقتصاد مقاومتی توجه شده است.

ناصر موسوی لارگانی: بارزترین نکته بودجه شفافیت است و ردیف بودجه محرمانه‌ای وجود ندارد. و کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه به ۳۰ درصد اقدامی مثبت است.

محمدحسین قربانی: افزایش بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی به ۲۰۰ میلیون دلار و اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار به آبیاری تحت فشار از مزیت‌های بودجه است.
نمایندگان مخالف چه می‌گویند؟

محمدحسین میرمحمدی: بودجه ۹۵ تکرار فرضیات بودجه ۹۴ است بدون در نظر گرفتن واقعیات موجود. دولت کاهش بودجه وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی را در نظر نگرفته و فقط بر اساس درآمدهای مالیاتی بودجه خود را بسته است.

نادر قاضی‌پور: در بحث اقتصاد مقاومتی بودجه باید حامی تولیدکنندگان و صنعتگران و کشاورزان باشد که توجهی به این موضوع نشده است. و این بودجه تورم‌زا است.

محسن علیمردانی: هزینه بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در راستای اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های رهبر نیست. افزایش درآمدها هم متناسب با افزایش هزینه‌ها نیست.

عبدالرحمان رستمیان: سهم نفت باید به سمت سرمایه‌گذاری و پروژه‌های توسعه هدایت شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates