12.04.2016

آیت الله امینی نپذیرفت؛ آیت الله جنتی نامزد اصولگرایان برای ریاست خبرگان

پایش: آیت الله ابراهیم امینی، اصلی ترین گزینه میانه روهای طرفدار دولت برای ریاست مجلس خبرگان، پیشنهاد هاشمی رفسنجانی برای ریاست این مجلس را رد کرده است.

به گزارش سایت خبری «پایش»، آیت الله امینی ۹۱ ساله که هم در فهرست اصولگرایان و هم فهرست هاشمی رفسنجانی برای انتخابات خبرگان قرار داشت، مورد احترام دو جناح اصلی کشور و گزینه اول هاشمی رفسنجانی و فراکسیون طرفدار وی در مجلس خبرگان برای ریاست این مجلس است.

خبرنگار «پایش» اطلاع یافته که آیت الله هاشمی رفسنجانی دو بار درباره ریاست خبرگان با آیت الله امینی گفت و گو کرده اما وی از پذیرش این پیشنهاد خودداری کرده است.

آیت الله امینی کهولت سن و بیماری را دلیل نپذیرفتن پیشنهاد ریاست اعلام کرده اما به نظر می رسد وی علاوه بر مشکلات جسمی تمایل چندانی برای رقابت با دیگر شیوخ خبرگان که احتمالا از سوی اصولگرایان معرفی خواهند شد ندارد.

اصولگرایان نیز که پیش از این قرار بود از آیت الله موحدی کرمانی برای ریاست خبرگان حمایت کنند در روزهای گذشته رایزنی های خود را بر روی آیت الله احمد جنتی متمرکز کرده و تلاش دارند تا قبل از طرح رسمی نام وی، دستکم ۵۰ نماینده خبرگان را برای رای مثبت به آیت الله جنتی متقاعد کنند.

یک منتخب اصولگرای مجلس خبرگان به سایت خبری «پایش» گفت: «در حال حاضر گزینه اول ما حضرت آیت الله جنتی است و رایزنی ها حول ایشان انجام می شود ولی اگر حداقل آرا برای ریاست ایشان قبل از گشایش دوره جدید مجلس خبرگان قطعی نشود و احتمال شکست وجود داشته باشد در این زمینه ریسک نکرده و بر روی گزینه دوم یعنی آیت الله موحدی کرمانی تمرکز خواهد شد.»

به گفته وی، برخی اصولگرایان از یکسو خواستار ریاست آیت الله جنتی هستند و از سوی دیگر نگران آن که شکست وی در انتخابات داخلی خبرگان، هزینه زیادی برای دبیر شورای نگهبان و جناح اصولگرا داشته باشد.

در همین حال بررسی های خبرنگار «پایش» نشان می دهد شانس آیت الله جنتی برای ریاست خبرگان بسیار اندک است و در صورت نامزدی، آرای وی به سختی به ۳۶ رای خواهد رسید. مجلس خبرگان ۸۸ عضو دارد و کسب حدنصاب ۴۵ رای برای ریاست الزامی است.

یک مشاور هاشمی رفسنجانی به شرط عدم ذکر نامش به پایش گفت که رئیس مجمع تشخیص مصلحت از نامزدی آیت الله جنتی استقبال خواهد کرد چرا که «نشان خواهد داد نفر آخر منتخبان تهران چه جایگاهی در میان خبرگان خواهد داشت».

به گفته خبرنگار «پایش» در صورتی که آیت الله امینی حاضر به نامزدی ریاست نشود، آیت الله امامی کاشانی نفر دوم انتخابات تهران، گزینه بعدی میانه روهای طرفدار دولت خواهد بود که به نظر می رسد در صورت پذیرفتن نامزدی این سمت، شانس وی برای ریاست خبرگان بیش از دیگر گزینه ها باشد.

امامی کاشانی دومین گزینه هاشمی رفسنجانی و سومین گزینه اصولگرایان بعد از جنتی و موحدی کرمانی است.

آیت الله هاشمی شاهرودی نیز که در برخی محافل از وی به عنوان یک گزینه ریاست یاد می شود در فهرست نامزدهای هیچ یک از دو جناح اصلی نیست و احتمال ریاست وی تقریبا غیر ممکن است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates