12.03.2013

3100 میلیارد تومان، لقمه چرب و خاموشی از سفره پتروشیمی برای برادران بازاری!

هاشمی نامه: با انتشار اولین گزارش بازتاب درباره تصاحب شرکت بازرگانی پتروشیمی توسط گروهی از بازاریان، ابهامات مختلفی درباره انگیزه این اقدام مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، پیچیده بودن صنعت پتروشیمی موجب شده است تا حضور سرمایه داران بازاری که عمدتا به خرید و فروش و فعالیتهای کم زحمت در بازرگانی مشغولند، موجب شگفتی شود.

هرچند تصاحب شرکت هزار میلیارد تومانی بازرگانی پتروشمی تنها به قیمت 100 میلیارد تومان، خود انگیزه مهمی محسوب می شد، اما این پایان راه نبود و سوال مهم این است که عواید دیگر تصاحب این شرکت برای سرمایه گذاری ایران که متعلق به خاموشی، صمیمی و شرکاست، چیست؟

«بازتاب» در گزارش دوم خود، پرده از اقدام خاموش گروه خاموشی بر می دارد:

استفاده از وجوه حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و ایجاد تاخیر در پرداخت آن به صاحبان سهام، فرصت طلایی را به این گروه می دهد که سرمایه بادآورده چند هزار میلیارد تومانی را برای فعالیتهای خود در اختیار بگیرند.

گفته می شود هم اکنون بدهی بازرگانی پتروشیمی به شرکتهای پتروشیمی، رقمی معادل 3100 میلیارد تومان با احتساب یوروی 5 هزار تومانی است و این به معنای آن است که 3100 میلیارد تومان وجه نقد، بدون هیچ گونه وثیقه، سود و مسئولیتی در اختیار بازاریانی قرار گرفته است که حتی برای چند ساعت، بهترین استفاده را از پول می کنند و با به کارگیری آن در بازارهایی نظیر بورس یا ارز و طلا، سودهای هنگفتی به جیب می زنند.

گروه خاموشی با طراحی فرایند فروش محصولات بازرگانی پتروشیمی در خارج از کشور، از شرکتها و صرافی های خاص مرتبط با خود برای انتقال پول استفاده می کنند و در این میان، تاخیر در بازپرداخت پول به کشور، موجب می شود تا این گروه این پول را برای ماه های متمادی در اختیار داشته باشند و عملا با سررسید بدهی ها، پولهای جدید را جایگزین بدهی قبلی کنند؛ به این معنا که اگر 3100 میلیارد تومان بدهی این گروه به شرکتهای پتروشیمی است، با فروش محصولات جدید پول آن به این بدهی افزوده می شود و بخشی از این بدهی که عقب افتاده است، تسویه می شود و در مجموع، این پول هنگفت که متعلق به شرکتهای پتروشیمی است، در اختیار این گروه باقی می ماند.

جزئیات گردش مالی این پول و استفاده از شرکتهای پوششی در دبی برای چرخاندن مبلغ هنگفت مذکور و همچنین نوع استفاده هایی که گروه خاموشی از این سرمایه خاموش می کنند، در گزارشهای بعدی بازتاب منتشر می گردد؛ اما اشاره به خرید مجتمع های صنعتی، تاسیس بانک الکترونیک و ایجاد مراکز واسطه گری مالی در خارج از کشور، نشان می دهد که گروه خاموشی قصد دارد با استفاده از دستاورد صنعت پتروشیمی ایران، به کسب منافع کلان بپردازد.

این خاموشی همان علی نقی خاموشی است

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates