03.05.2016

علی خامنه‌ای: تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است

دیگربان: علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی گفته تحمل مخالف در جامعه «نهادینه» نشده٬ اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در ایران که حالا به مهدکودک‌ها هم کشیده شده٬ «ناسالم» است٬ استفاده از تعابیر فرنگی٬ «طاغوتی» است٬ ماشین‌سواری «بچه‌پولدارهای نوکیسه» با آن «خودروهای کذایی در خیابان‌ها» نشانه اصلاح نشدن الگوی مصرف است و «دشمن» باید به جای خلیج فارس در «خلیج خوک‌ها» رزمایش برگزار کند.

آقای خامنه‌ای این اظهارات را به مناسبت هفته‌ معلم و در دیدار با گروهی از معلمان، فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور بیان کرده است.

وی افزوده «تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است زیرا تا فردی مختصر طعنه‌ای می‌زند، با مشت به سینه او کوبیده می‌شود؛ این، یعنی عدم تحمل مخالف.»

اظهارات وی در حالی بیان می‌شود که افراد بسیاری در جمهوری اسلامی به علت داشتن عقاید مخالف با طبقه حاکم در جمهوری اسلامی در زندان به سر می‌برند و از بسیاری از حقوق خود همچون ادامه فعالیت سیاسی یا اشتغال در شغل مورد علاقه محروم شده‌اند.

میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد نیز به علت اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ سال‌هاست که در حصر هستند.

افراد زیادی نیز به علت مشابه کشته٬ زندانی و یا مجبور به خروج از کشور شده‌اند.

مهم‌ترین محورهای سخنرانی خامنه‌ای:

● نظام سلطه بین‌المللی می‌خواهد نسل آینده کشورها، نسلی باشند که فکر، فرهنگ، نگاه و سلیقه مورد نظر او را در مسائل جهانی داشته باشند و در نهایت نخبگان، سیاستمداران و افراد تأثیرگذار همانگونه فکر و عمل کنند که او تمایل دارد.

● متأسفانه در برخی مواقع بجای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می شود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک ها کشیده شده است.

● زبان علم فقط انگلیسی نیست. اصرار بر ترویج انحصاری انگلیسی ناسالم است. زبان‌های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسه، آلمانی و کشورهای شرقی هم زبان علمند. کشورهای دیگر جلوی نفوذ زبان بیگانه را می‌گیرند. نمی‌گویم از فردا آموزش انگلیسی را تعطیل کنیم، اما بدانیم چه می‌کنیم.

● در شرایطی که آنها اجازه ترویج زبان فارسی را نمی دهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج می کنیم، آیا این کار واقعاً عقلانی است؟

● باید نوجوانان و جوانان کشور را به گونه‌ای تربیت کنیم که به دنبال سیاست، اقتصاد و فرهنگ مستقل باشند و هرگونه وابستگی در این مسائل مذموم به شمار آید.

● علاقه بیش از حد به استفاده از تعابیر فرنگی یک نمونه از این آسیب دیدگی است که از دوران طاغوت برای ما به ارث رسیده است.

● تا زمانیکه روحیه استقلال و مقاومت و ایستادگی وجود نداشته باشد، اگر مسئولان صدها جلسه هم برای اقتصاد مقاومتی بگذارند، در نهایت کار به نتیجه کامل و صحیح نخواهد رسید. اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون نفت و فرهنگ مستقل، هنگامی معنا پیدا می کند که هویت مستقل در جامعه شکل بگیرد.

● ایمان، اندیشه‌ورزی، مشارکت و همکاری اجتماعی، و اصلاح الگوی مصرف از جمله این شاخص‌های برجسته است که باید در نسل آینده رشد پیدا کنند.

● مصرف کالاهای خارجی و قاچاق ده‌ها و صدها میلیاردی کالاهای لوکس، نمونه‌هایی از الگوی مصرف غلط در کشور است که باید اصلاح شوند و یکی از زیرساخت‌های اصلی برای اصلاح آنها، فرهنگ سازی در نسل جوان است.

● بارها به مسئولان، عمومی و خصوصی تذکر داده‌ام اما الگوی مصرف اصلاح نشده است؛ این بچه پولدارهای نوکیسه که با آن خودروهای کذایی در خیابان‌ها هستند به همین خاطر است. این را باید از کودکی یاد داد.

● تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است زیرا تا فردی مختصر طعنه‌ای می‌زند، با مشت به سینه او کوبیده می‌شود؛ این، یعنی عدم تحمل مخالف.

● کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه‌ای که لغزش گاه است باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی بصورت رها و غیرقابل کنترل باشد.

● نظام آموزشی کنونی برگرفته از نظام آموزشی اروپاست و همچون اثری موزه‌ای، دست‌نخورده باقی مانده و کهنه شده است، در حالی‌که لازم است نوسازی شود.

● در آموزش و پرورش با وجود عناوین و تشکلهایی همچون بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان، نباید از تعابیر و الفاظ گذشته {مثل پیشاهنگی} که معانی خاصی را به‌دنبال خود منتقل می‌کنند، استفاده شود.

● امروز دشمنان حرف‌هایی می‌زنند که بزرگتر از دهانشان است و مثلاً طراحی می‌کنند که ایران در خلیج فارس نباید رزمایش نظامی داشته باشد؛ درحالیکه این سخنان، غلط اضافی است.

● وقتی مقابل دشمن از نشان دادن قدرت بترسیم، دشمن پررو می‌شود. می‌گویند ایران در خلیج‌فارس رزمایش نداشته باشد؛ چه غلط‌ها! از آن طرف دنیا می‌آید رزمایش برگزار می‌کند؛ خب بروید همان خلیج خوک‌ها، اینجا چه می‌کنید؟ خلیج فارس خانه‌ ماست. جای حضور ملت ایران است. این‌طور باید باقدرت‌های زیاده‌خواه مواجه شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates