20.05.2016

راشد غنوشی: حزب “النهضه” تونس به اسلام سیاسی پشت می‌کند

رادیوفرانسه: راشد غنوشی رهبر ۷۴ ساله حزب اسلامی “النهضه” تونس، در گفتگوی اختصاصی با روزنامه “لوموند” فرانسه (در شماره روز جمعه ۲۰ مه ۲۰١۶)، از بازبینی بنیادین دکترین حزب تحت رهبری خود “النهضه” و خروج این حزب از اسلام سیاسی خبر داده است.

این جنبش که مهم ترین فراکسیون پارلمانی را در مجلس تونس در اختیار دارد، خود را به عنوان یک حزب سیاسی مدرن تعریف می کند. راشد غنوشی در این گفتگو اعلام کرده است که از هنگام انقلاب تونس در سال ۲۰١١ میلادی، اسلام سیاسی توجیه و فلسفه وجودی خود را در جامعه تونس از دست داده است.

راشد غنوشی درباره کنگره حزب “النهضه” که قرار است در روزهای ۲۰ تا ۲۲ ماه مه جاری برگزار شود، به لوموند میگوید که در این کنگره، قرار است در باره ابعاد سیاسی و مذهبی “النهضه” گفتگو و اتخاذ تصمیم کند. او تصریح میکند: آنچه ما در این کنگره بر روی آن تأکید خواهیم کرد، فرق قائل شدن بین فعالیت های سیاسی و مذهبی است.
او میگوید: «”مسجد ” نمی‌تواند محل فعالیت سیاسی باشد. “مسجد” جایی است که مردم از آن استفاده میکنند و هیچ دلیل و هدفی نمیتواند این موضوع را توجیه کند که این محل برای فعالیت‌های سیاسی مورد استفاده یک حزب خاص قرار بگیرد».

غنوشی میگوید: «ما می خواهیم که مذهب عاملی برای اجماع و بهم پیوستن مردم تونس باشد، نه عاملی که بین آنان شکاف ایجاد کند». او تأکید می‌کند: «خواست ما اینست که یک “امام” در جامعه رهبری سیاسی نداشته باشد و عضو هیچ حزب سیاسی نباشد».

او ادامه میدهد: «ما حزبی را می خواهیم که به مشکلات روزمره مردم رسیگی کند، به زندگی افراد و خانواده‌ها توجه کند، و نه حزبی که در مورد روز قیامت با مردم سخن می‌گوید».

غنوشی می‌گوید: «خواست عمیق ما اینست که فعالیت‌های مذهبی به طور کلی از فعالیت‌های سیاسی جدا شود».
او توضیح می دهد: «این رویکرد، میتواند بهترین حالت هم برای سیاست و هم برای مذهب باشد. غنوشی می گوید: «خواست ما جامعه‌ای است که درآن هیچ شبهه ای وجود نداشته باشد که سیاستمداران از مذهب برای رسیدن به اهداف خود، استفاده ابزاری می کنند. ودر همان حال، مذهب گروگان سیاست نباشد و گروهی از آن برای اهداف سیاسی، سوءاستفاده نکنند».

لوموند از او میپرسد، چه عواملی باعث شده که نگرش شما اینگونه به صورت ریشه ای تغییر کرده است؟
راشد غنوشی پاسخ میدهد: «اسلام سیاسی، واکنشی بوده که در گذشته علیه دو پدیده دیکتاتوری و افراط گرایی(لائیک) در جامعه تونس کاربرد داشته و البته باید گفت که این موضوع با ملاحظاتی همراه بوده است، اما اکنون جامعه تونس یک دمکراسی نوپا بوده و دیکتاتوری و حودکامگی را نمی پذیرد و در همان حال، دست رد بر سینه هرگونه افراط گرایی ( لائیک و مذهبی) میزند. در چنین شرایطی جایی برای اسلام سیاسی در تونس وجود ندارد».

راشد غنوشی اعلام می کند «”النهضه” از اسلام سیاسی خارج میشود و وارد یک “دمکراسی مسلمان” میشود». او تأکید می کند که «ما “مسلمان و دمکرات” هستیم و به اسلام سیاسی پشت کرده‌ایم».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates