22.05.2016

رهبر طالبان در بازگشت از ایران احتمالاً کشته شده است

رادیوفرانسه: مقامات پاکستانی اعلام کردند فردی که به عنوان رهبر طالبان افغانستان در حملۀ پهپادهای آمریکایی در پاکستان کشته شد از ایران بازمی‌گشته است. سرویس‌های اطلاعاتی افغانستان گفته‌اند که این فرد کسی جز ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان افغانستان، نبوده است. دولت آمریکا که این حمله را انجام داده کشته شدن رهبر طالبان را در این حمله “محتمل” دانسته است.

یک منبع امنیتی پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که فرد کشته شده دارای شناسنامۀ پاکستانی به نام “محمد ولی” و ساکن بلوچستان بوده و پاسپورت او روادید ورود به ایران را به تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۱۶ داشته است. همین منبع افزوده است که صاحب پاسپورت در بازگشت از ایران در نزدیکی شهر “احمدوال” هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفته و کشته شده است. کمی پیشتر همین فرد مقداری یورو را به روپیه پاکستانی تبدیل و خودرویی را در شهر کویته کرایه کرده بود.
دولت واشنگتن رانندۀ خودرو را یکی دیگر از اعضای طالبان افغانستان معرفی کرده است. منابع پزشکی گفته‌اند که اجساد سرنشینان خودرو به شدت سوخته اند به طوری که شناسایی آنها ناممکن بوده است. همین منابع افزوده‌اند که اجساد این دو تن به کسانی که خود را بستگان کشته شدگان معرفی کردند تحویل داده شده اند.
تاکنون طالبان و مقامات پاکستانی کشته شدن ملا اختر منصور را تأئید نکرده اند.

جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، امروز یکشنبه تأئید کرد که رهبر طالبان افغانستان، ملا اختر محمد منصور، به احتمال بسیار زیاد در نتیجۀ حملۀ پهپادهای آمریکایی در پاکستان کشته شده است. وزیر امور خارجۀ آمریکا تصریح کرد که این حمله به فرمان رییس جمهوری این کشور، باراک اوباما، صورت گرفته و رهبر طالبان در منطقۀ قبایلی پاکستان کشته شده است.
در این بمباران شماری از هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادهای آمریکا شرکت داشتند. جان کری سپس اضافه کرد که کشته شدن ملا اختر محمد منصور توسط پهپادهای آمریکا از عزم دولت واشنگتن در پشتیبانی از کسانی خبر می دهد که در پی ساختن افغانستان با ثبات تر، متحد، امن و مرفع هستند.
او همچنین گفت که رهبران پاکستان و افغانستان از انجام این عملیات مطلع شده بودند و خود وی با نخست وزیر پاکستان، نواز شریف، در اینباره گفتگوی تلفنی انجام داده است.
وزیر امور خارجۀ آمریکا سپس اضافه کرده است که ملا اختر منصور تهدیدی علیه صلح و همچنین مخالف مذاکرات صلح و آشتی در افغانستان و در نتیجه مانع مهم پایان خشونت ها در این کشور بود.
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، مدعی است که حملۀ هوایی علیه رهبر طالبان با موافقت دولت کابل صورت گرفته است. دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان، و سرویس های امنیتی این کشور در اظهاراتی جداگانه کشته شدن ملا اختر منصور را تأئید کردند. دکتر عبدالله در صفحۀ “توییتر” خود نوشت که پهپادهای آمریکایی دیروز شنبه ساعت چهار و نیم بعد از ظهر خودروی حامل رهبر طالبان را در کویته پاکستان هدف قرار دادند.
با این حال، دو تن از معاونان ملا اختر منصور، کشته شدن او را تکذیب کردند. یک مقام آمریکایی گفته است که پهپادهای آمریکایی خودروی حامل ملا اختر منصور و یکی از اعضای طالبان را در منطقۀ جنوب-غرب پاکستان در نزدیکی شهر “احمدوال” هدف گرفتند.
در صورت تأئید خبر کشته شدن ملا اختر منصور، شکاف در درون طالبان تشدید و تمایل آنان برای پیوستن به مذاکرات صلح در افغانستان کمتر خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates