23.05.2016

دایناسورها می‌آیند: رقابت مسن‌ترین سیاستمداران ایران برای ریاست خبرگان


پایش: پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری فردا در مجل مجلس قدیم رسما آغاز بکار می کند و مهمترین دستور کار اولین اجلاس رسمی این دوره، انتخاب رئیس مجلس و اعضای هیات رئیسه خبرگان است.

به گزارش سایت خبری «پایش»، سالخورده ترین شیوخ مذهبی کشور فردا برای انتخاب رییس مجلس خبرگان پشت درهای بسته به رقابت می پردازند و این در حالی است که تا این لحظه نامزدهای اصلی هر دو جناح سیاسی مشخص نشده و رایزنی های پنهان برای کسب حمایت از نامزدهای احتمالی همچنان ادامه دارد.

مجلس خبرگان رهبری ۸۸ عضو دارد و تخمین زده می شود بیش از ۵۰ نماینده این مجلس از ریاست نامزد اصولگرایان پشتیبانی کنند.

خبرنگار «پایش» مطلع شده که آیت الله احمد جنتی ۹۰ساله یکی از گزینه های نامزدی اصولگرایان برای ریاست مجلس خبرگان است و طرفدارانش می گویند از ۵۵ رای برای کسب این مقام برخوردار است اما منابع نزدیک به میانه روهای طرفدار دولت می گویند دبیر شورای نگهبان شانسی برای کسب دستکم ۴۵ رای لازم برای ریاست را ندارد.

نزدیکان آیت الله جنتی می گویند که وی علیرغم داشتن آرای کافی تا این لحظه حاضر به پذیرش نامزدی ریاست خبرگان نشده است.

آیت الله موحدی کرمانی دیگر نامزد جریان اصولگرا است که از شانس بسیار بیشتری برای احراز این سمت برخوردار است و در صورت عدم موافقت آیت الله امینی برای نامزدی، احتمالا هر دو جریان سیاسی فعال در خبرگان به این روحانی ۸۵ ساله رای خواهند داد.

آیت الله امینی ۹۲ ساله، جدی ترین گزینه میانه روهای طرفدار دولت به رهبری هاشمی رفسنجانی برای ریاست خبرگان است اما وی تاکنون حاضر به پذیرش درخواست میانه روها نشده و در آخرین رایزنی هایی که با وی صورت گرفته صرفا به این جمله اکتفا کرده است که « حالا ببینیم چه می شود».

نمایندگان نزدیک به هاشمی رفسنجانی اگرچه فراکسون اقلیت خبرگان را تشکیل می دهند اما معتقدند در صورت نامزدی آیت الله امینی، بخش قابل توجهی از اصولگرایان نیز به وی رای خواهند داد، اما بعید به نظر می رسد وی حاضر به نامزدی ریاست خبرگان شود.

یک روحانی مشهور که اخیرا با آیت الله امینی دیدار کرده به نقل از وی گفته است که در دوره های اول خبرگان، باید با زحمت زیاد، افراد را راضی به ریاست خبرگان می کردیم اما متاسفانه اکنون فضای دیگری حاکم شده است.

فردا آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی ۹۳ ساله برای افتتاح مجلس پنجم خبرگان موقتا به عنوان رئییس سنی جلسه بر کرسی ریاست می نشیند تا همراه با جوان ترین نمایندگان این دوره یعنی سید روح الله صدرالسادتی ۳۳ ساله و احمد پروانی ۳۴ ساله، پس از گزارش دبیر شورای نگهبان و مراسم تحلیف، انتخابات هیات رئیسه خبرگان پنجم را برگزار کند.

هنوز معلوم نیست در پایان نشست غیر علنی فردا، از میان جنتی ۹۰ ساله، امینی ۹۲ ساله و موحدی کرمانی ۸۵ ساله کدام یک برای حداقل دو سال بر کرسی ریاست خبرگان تکیه می زند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates