30.05.2016

محسن رضایی: وزیر سعودی «شتر» خود را وسط ریاض خوابانده است!

سحام: دبیر سپاهی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهاراتی خلاف عرف دیپلماتیک و هزینه زا در سیاست خارجی کشور، نسبت به سخنان عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی واکنش نشان داد.

به گزارش «آمدنیوز» محسن رضایی که لباس نظامی خود را مجدداً بر تن کرده و به سپاه بازگشته، ضمن انتقاد صریح از صحبت‌های عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی پیشنهاد کرد که «برای آموزش آداب سیاست و دیپلماسی به ایران سفر کند.»

متن یادداشت این مقام نظامی که در صفحه شخصی اینستاگرامش منتشر شده، به شرح زیر است:

«آقای جبیر وزیر تازه وارد عربستان می‌گوید دولت عراق حق ندارد برای دفاع از کشورش از ایران کمک بگیرد و از طرف دیگر اشغال یمن را حق قانونی خود می‌داند و یا با تانک وارد بحرین شده‌اند و از طرفی حتی حاضر نیستند حفاظت از اتباع کشورهای دیگر را در مراسم حج بپذیرند و در دادن ویزا کارشکنی می‌کنند.

رفتار ایشان مشابه همان افراد بدوی و صحرانشینی است که تازه به شهر آمده‌اند و شتر خود را در وسط میدان ریاض خوابانده‌اند. آقای جبیر چند هفته‌ای ایران بیایید تا به شما آموزش سیاسی و دیپلماسی بدهیم!»

روابط ایران و عربستان پس از برجام و در پی حمله تعدادی از بسیجیان به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد رو به وخامت گرایید.

پس از تیرگی روابط ایران با عربستان، روابط ایران با اعراب نیز تحت تأثیر روابط دو کشور ایران و عربستان قرار گرفت و چندین کشور ارتباط سیاسی خود را به طور یک‌جانبه با ایران قطع کردند.

کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند اظهارات خارج از عرف دیپلماتیک مقام‌های نظامی ایران خصوصاً در بحث «سیاست خارجی»، هزینه‌های درازمدت و غیرقابل جبرانی را به منافع ملی وارد می‌کند.

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در طول دوران حیات خود، همواره نظامیان را از دخالت در امور سیاسی منع می‌کرد، اما این رسم در طول دوران رهبری علی خامنه‌ای جانشین او، به دوران فراموشی سپرده شد و منافع ملی کشور بارها با اظهارات ناصواب نظامیان مورد آسیب جدی قرار گرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates