21.06.2016

واکنش​های داخلی و خارجی به هشدار قاسم سلیمانی در مورد بحرین

دویچه‌وله: بیانیه​ شدیدالحن قاسم سلیمانی در اعتراض به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم​ واکنش​های بسیاری را در پی داشته است. برخی از مقامات ارشد دولتی ایران اما در محکوم کردن بحرین لحن ملایم‌تری نسبت به این بیانیه داشتند.

واکنش​ها به بیانیه سردار قاسم سلیمانی (۳۰ خرداد/ ۲۰ ژوئن) درباره سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم روحانی شیعه بحرینی ادامه دارد. قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون مرزی سپاه پاسداران (سپاه قدس) تهدید کرده است که “رژیم سفاک بحرین با مقاومت مسلحانه شیعیان نابود خواهد شد”.

بیشتر بخوانید: بحرین از شیخ عیسی احمدقاسم سلب تابعیت کرد

قاسم سلیمانی که در حوزه نظامی فعال است برای نخستین بار با صدور بیانیه​ای شدیدالحن وارد عرصه سیاست خارجی ایران شده است.

اعضای برجسته دولت و مجلس ایران نیز سلب تابعیت از روحانی بحرینی را محکوم کرده​اند. حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر بدون اینکه نامی ازعربستان سعودی ببرد این کشور را حتی “بردار بزرگ​تر” خطاب کرده است. او نوشته است: «تحولات بحرین فریبی است برای رهایی برادر بزرگترعرب از باتلاق کشتار و خونریزی در منطقه و محکومیت بین​المللی و حاکمان بحرین دوباره فریب خورده‌اند.»

بیشتر بخوانید: بیانیه بی‌سابقه سلیمانی: رژیم بحرین با حرکت مسلحانه شیعیان نابود می‌شود

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری بدون اینکه به بیانیه سردار قاسم سلیمانی اشاره​ای کند هشدار داده است که “این اقدام، دامی است برای تحریک به خشونت وتخریب روابط در منطقه”. ابوطالبی همچنین تاکید کرده است: «راه حل بحران بحرین همان”سلمیه، سلمیه” ای (مسالمت​آمیز) است.»

موضع نمایندگان مجلس ایران

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز در گفت وگو با “خانه ملت”، سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم از طرف دولت بحرین را برخلاف مقررات بین​المللی دانسته است. بروجردی گرچه موضع تندی درقبال بحرین و عربستان اتخاذ کرده اما به بیانیه قاسم سلیمانی درباره بحرین اشاره​ای نکرده است.

اما کمال دهقانی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا از سلیمانی دفاع کرده و گفته است: «سردار سلیمانی تنها یک فرمانده نظامی نیست بلکه یک استراتژیست و آشنا به مسائل سیاسی است که ابعاد شکل‌گیری افراط گرایی در منطقه را دیده است لذا کشورهای منطقه باید به هشدارهای ایشان توجه کنند.» این نماینده مجلس درخواست کرده است که این بیانیه “عمیقا مورد توجه دولت و دستگاه دیپلماسی کشور قرار گیرد”.

ابراز نگرانی آمریکا از اقدام بحرین

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی از سلب تابعیت بحرینی شیخ عیسی قاسم، اظهار نگرانی کرده و از دولت بحرین درخواست کرده است که “خویشتن​داری کند”.

کربی در این بیانیه تاکید کرده است که از اقدام بحرین مبنی بر سلب تابعیت از روحانی شیعه شیخ عیسی قاسم احساس نگرانی می​کند. بحرین یکی از متحدان آمریکا در خلیج فارس است و ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز در آبهای این کشور مستقر است.

بیشتر بخوانید: معاون وزیر خارجه آمریکا: تحریم‌ها علیه قاسم سلیمانی ادامه می‌یابد

گفتنی است آمریکا و اتحادیه اروپا سپاه قدس گروهی تروریستی می‌دانند و آن را تحریم کرده‌اند. نام قاسم سلیمانی در فهرست تحریم​های سازمان ملل هم قرار گرفته بود. غرب سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران) را به پشتیبانی و تسلیح برخی گروه​های تندرو و تروریستی در خاورمیانه متهم می​کند.

ارتباط برکناری امیر عبداللهیان با بیانیه قاسم سلیمانی

اما در واکنش به بیانیه قاسم سلیمانی تارنمای “العربیه” که به مواضع عربستان نزدیک است مطلبی تحت عنوان “امیرعبداللهیان برکنار شد، قاسم سلیمانی به تهدید کشورهای عربی روی آورد”، به ارتباط بیانیه قاسم سلیمانی و برکناری امیر عبداللهیان اشاره کرده و نوشته است: «به نظر می‌رسد برکناری حسین امیرعبداللهیان از سمت معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران این کشور، را بر آن داشت تا خود به طور مستقیم وارد عرصه “دیپلماسی” جنگ شده و بیانیه‌هایی تهدید​آمیزعلیه برخی کشورهای عربی صادر کند.»

به نوشته العربیه امیرعبداللهیان ارتباط قوی با قاسم سلیمانی دارد و “نقش حلقه ارتباط میان وزیر امور خارجه و فرمانده سپاه پاسداران” را برعهده گرفته بود. این سایت همچنین مدعی شده است که دوره مسئولیت امیر عبداللهیان در معاونت وزارت امور خارجه، شاهد اوج گرفتن تنش میان ایران و کشورهای عربی بوده و سپاه پاسداران با برکناری وی به شدت مخالفت کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates