22.06.2016

افزایش تنش لفظی میان سپاه و دولت

دیگربان: تنش‌های لفظی میان حسن روحانی و دولت یازدهم با سپاه پاسداران و فرماندهان این نیروی نظامی در پی برخی تغییرات در وزارت امور خارجه و تحولات اخیر بحرین افزایش یافته است.

برکناری حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه ایران و لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم از سوی خاندان سلطنتی بحرین به دو موضوع مورد اختلاف سپاه و دولت تبدیل شده است.

سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی فرمانده نیروی «قدس» سپاه در واکنش به این وقایع روز سه‌شنبه (۳۱ خرداد) مواضع تند و تیزی علیه حکومت بحرین اتخاذ کرده‌اند.

هدف از این موضع‌گیری‌ها اعتراض به سیاست‌های دولت حسن روحانی در قبال تحولات منطقه و تهدید عربستان سعودی ارزیابی شده است.

برخی منابع خبری گزارش کرده‌اند که حسین امیرعبداللهیان با هدف اعلام آمادگی دولت ایران برای بهبود روابط خود با عربستان و سایر کشور‌های عربی از مقام خود برکنار شده است.

براساس برخی تحلیل‌ و تفسیر‌ها واکنش تند سپاه هم بی‌ارتباط با این برکناری نبوده است.

حسن روحانی نیز ساعاتی پس از واکنش تند سپاه در سخنانی کنایه‌آمیز گفته «متاسفانه برخی که میدان انقلاب و جنگ را ندیده‌اند به گونه‌ای از کشور و انقلاب حرف می‌زنند که انسان را دچار شگفتی می‌کنند.»

روحانی افزوده «اگر می‌خواهیم شعار بدهیم، لطفاً از جیب مردم شعار ندهیم و از جیب خودمان شعار دهیم.»

وی اضافه کرده «اساس قانون اساسی این است که اداره کشور با مردم و رای آنان است و همه مقام‌ها نیز با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شود.»

به گفته وی «ممکن است برخی‌ها از شرایط و گشایشی که برای کشور ایجاد شده خیلی عصبانی باشند و البته ما پاسخ آن‌ها را به موقع خواهیم داد و برای مردم حقایق را روشن خواهیم کرد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates