22.06.2016

واکنش ظریف به ادعای «درخواست کشورهای عربی برای برکناری امیرعبداللهیان»

رادیوفردا: وزیر امور خارجه ایران اظهارات منتقدان دولت یازدهم که گفته‌اند وی معاون عربی – آفریقایی خود را به درخواست کشورهای حاشیه خلیج فارس برکنار کرده است، «توهین به جمهوری اسلامی» دانست و گفته که «تاکنون هیچ‌کس در منطقه و یا خارج از آن جرات چنین درخواستی از ایران اسلامی نداشته است».

رسانه‌های اصولگرا و تندرو که از برکناری امیرحسین عبدالهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران به خشم آمده‌اند، دولت حسن روحانی را متهم کرده‌اند که این اقدام را به درخواست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس انجام داده و بدین ترتیب «محور مقاومت» را تضعیف کرده است.

از جمله خبرگزاری دانشجو- وابسته به بسیج دانشجویی- روز ۳۱ خرداد با انتشار مطلبی با عنوان «پشت پرده عزل امیرعبدالهیان چیست؟»، رییس جمهوری ایران را به «برجام بازی» با رهبران عرب متهم کرد و نوشت که «امیر عبداللهیان برکنار شد؛‌‌ همان طور که شیوخ حاشیه‌نشین خلیج فارس از روحانی خواسته بودند!»

این خبرگزاری مدعی شده است حسن روحانی اوایل امسال نامه‌ای محرمانه به امیر کویت نوشت و در آن «شیوخ عرب را به مذاکره دعوت کرد» و «عرب‌ها هم که با عنایت به تجربه مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم می‌دانستند منظورش از مذاکره چیست، آستین‌ها را بالا زدند و لیستی از خواسته‌های بی‌شرمانه‌شان را برای ایران فرستادند».

به نوشته این خبرگزاری، «گستاخانه‌ترین درخواست شیوخ از روحانی برکناری معاون عربی و آفریقایی وزارت‌خارجه بود».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه در واکنش به این نوع گزارش‌ها به خبرگزاری ایسنا گفت: «توهینی بالا‌تر از این نسبت به جمهوری اسلامی متصور نیست که ادعا شود تغییر مقاماتش به درخواست این و آن انجام می‌شود».

وی افزوده است: «تاکنون هیچ‌کس در منطقه و یا خارج از آن جرات چنین درخواستی از ایران اسلامی نداشته و هیچگاه نخواهد داشت».

رسانه‌های و چهره‌های نزدیک به اصولگرایان در یادداشت‌ها و تحلیل‌های خود از حسین امیرعبدالهیان به عنوان «محور مقاومت»، «خار چشم دشمنان»، دارای «تفکر انقلابی»، «عامل جلوگیری عبور دولت از خط قرمز» توصیف کرده و برکناری وی را «امری کاملا سیاسی» دانستند.

در همین زمینه، جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس به خبرگزاری دانشجو گفت: «در شرایطی معاون سابق عربی آفریقایی وزارت خارجه عزل شد که هیچ گونه ضرورت مدیریتی و تخصصی در این حوزه وجود نداشت از این رو عزل وی امری کاملا سیاسی بود».

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران گفته است: «تصمیم در مورد تغییر برخی مدیران ارشد وزارت خارجه بر اساس برنامه‌ها و اولویت‌های کاری روابط خارجی کشور و مدت‌ها قبل از عید امسال گرفته شد ولی برای حفظ شئونات همکاران با تاخیر انجام و‌‌ همان زمان رسانه‌ها خبر تغییر را منتشر و من هم در اظهاراتی تغییر و گردش مدیران وزارت امور خارجه را کاملا طبیعی خواندم».

وی افزوده است: «چگونه است که گروه‌ها و افرادی که تند‌ترین شعارهای انقلابی را مطرح می‌کنند با عدم خودباوری، تصورات دروغینی درباره روش انتصاب در جمهوری اسلامی و نظام بر آمده از انقلاب اسلامی را در مخیله خود گنجانده و آن را منتشر می‌کنند؟»

دولت روحانی که از یک سال پیش به خاطر توافق ایران با شش قدرت جهانی هدف حملات شدید تندرو‌ها و اصولگرایان بوده، طی هفته‌های اخیر درگیر چالش‌هایی چون انتشار «فیش‌های حقوقی نجومی» مدیران دولتی و ظرف روزهای اخیر نیز مسئله برکناری حسین امیرعبدالهیان شده است.

آقای عبداللهیان روز ۳۰ خرداد از سمت خود برکنار و حسین جابری انصاری جایگزین وی شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates