10.07.2016

واکنش سخنگوی سازمان مجاهدین خلق به گفته‌های ترکی فیصل در مورد مسعود رجوی

رادیوفردا: پلاکاردهایی با تصاویر مسعود و مریم رجوی در کمپ پیشین مجاهدین در عراق، تاریخ این تصویر مشخص نیست

شاهین قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، می‌گوید از گفته‌های روز شنبه ترکی فیصل، شاهزاده سعودی، در تجمع پاریس، در مورد مسعود رجوی، سوءتعبیر و نتیجه‌گری نادرست شده است.
رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان، که در تجمع گروه «شورای ملی مقاومت» یکی از سخنرانان بود، در گفته‌هایش به زبان عربی، از مسعود رجوی با عنوان «مرحوم» یاد کرده‌است.
این سخنان در رسانه‌های داخل ایران نیز بازتاب پیدا کرد.
در ساعات اولیه پس از گردهمایی پاریس، تلاش رادیو فردا برای تماس با «شورای ملی مقاومت» بی‌نتیجه بود. اما در نهایت شاهین قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، که هسته اصلی «شورای ملی مقاومت» را تشکیل می‌دهد، بامداد یک‌شنبه ۲۰ تیر در ایمیلی به رادیو فردا، با اشاره به درج متن سخنان ترکی فیصل در روزنامه «الشرق‌الاوسط» و دو منبع عربی دیگر، گفت چنین تعبیری از سخنان او در هیچ یک از این منابع وجود ندارد.
در وب‌سایت سازمان مجاهدین، عبارت «همسر مرحوم» در سخنان ترکی الفیصل وجود ندارد و از قول شاهزاده سعودی آمده است که «خانم رجوی، مبارزه‌های شما و مسعود رجوی همچون حماسه‌های شاهنامه، اسطوره خواهد شد».
شبیه همین جملات نیز بدون عبارت «مرحوم» در وب‌سایت انگلیسی‌زبان «الشرق‌الاوسط» منتشر شده‌است.

بخشی از گفته‌های منتشرشده از سوی ترکی فیصل به زبان عربی (0:15)

مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق را برعهده داشت، او سال‌هاست که در انظار عمومی ظاهر نشده و این موضوع به شایعاتی در مورد مرگ او دامن زده است.
نشست روز شنبه گروه «شورای ملی مقاومت» با حضور برخی سیاست‌مداران پیشین جهان، از جمله مقام‌های پیشین فرانسه، اسپانیا و آمریکا و نیز چند مقام پیشین عربی برگزار شد.
خبرگزاری ایرنا در واکنش به حضور ترکی فیصل در این نشست به نقل از «یک منبع آگاه در وزارت خارجه» ایران گفته است این کار «وقاحت و بلاهت سیاسی» را نشان می‌دهد. این «منبع آگاه» عربستان سعودی را متهم کرده است که از «تروریسم» به عنوان «ابزاری برای پیشبرد اهدافش» استفاده می‌کند.
ایران، سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می‌داند، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز پیشتر این گروه را تروریستی می‌دانستند، اما اتحادیه اروپا و سپس وزارت خارجه آمریکا این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کردند. خروج این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی در کشورهای غربی، با واکنش تهران روبه‌رو بوده‌است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates