12.07.2016

مهاجرت نخبگان ایران ‘افزایش یافته است’

بی‌بی‌سی: رییس کارگروه نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران از بیشتر شدن مهاجرت نخبگان در سال‌های اخیر خبر داد و گفت این روند “مجددا افزایش یافته است”.

مهدی سیدی در گفت‌وگویی با تسنیم، خروج نخبگان از ایران را در سال تحصیلی گذشته (۱۵-۲۰۱۴) شانزده درصد بیشتر از سال پیش از آن اعلام کرده‌ است.

به نظر می‌آید این آمار فقط مربوط به دانشجویان ایرانی باشد که در آمریکا مشغول تحصیل شده‌اند.

هرچند افزایش ۱۶ درصدی خروج نخبگان در مقایسه با گزارشی که موسسه آموزش بین‌المللی منتشر کرده٬ دقیق به نظر نمی‌آید اما در همین گزارش هم گفته شده که شمار دانشجویان ایرانی در آمریکا در سال ۲۰۱۵ در ۲۶ سال گذشته سابقه نداشته است.

در سال تحصیلی ۱۵-۲۰۱۴ بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا به تحصیل مشغول شده‌اند که نسبت به سال قبل آن ۱۱ درصد رشد داشته است.

موسسه آموزش بین‌المللی تخمین می‌زند این تعداد دانشجوی ایرانی در سال گذشته بیش از ۳۲۰ میلیون دلار وارد چرخه اقتصاد آمریکا کرده باشند.

در سال تحصیلی ۱۴-۲۰۱۳ هم بیش از ۱۰ هزار و ۱۹۰ دانشجوی ایرانی برای تحصیل به آمریکا رفته بودند که نسبت به سال قبل آن ۱۶ درصد رشد داشت.

+ بیشتر بخوانید: فرار مغزها از ایران

بر اساس اطلاعات یونسکو٬ نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد٬ دانشجویان ایرانی به ترتیب بیشتر به ۱۰ کشور آمریکا٬ کانادا٬ ایتالیا٬ آلمان٬ استرالیا٬ امارات متحده عربی٬ هند٬ بریتانیا٬ فرانسه و سوئد مهاجرت می‌کنند.

شمار دانشجویانی که به آمریکا می‌روند تقریبا دو برابر دانشجویانی است که به کانادا مهاجرت می‌کنند.

بر اساس بررسی آماری موسسه آموزش بین‌المللی که بر اساس داده‌های ‘اوپن دور’ انجام شده٬ از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۷۹ تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا کاهش داشته، به نحوی که از ۱۶ هزار و ۶۰۰ دانشجو در اوایل دهه شصت خورشیدی با شیبی تند به کمتر از دو هزار دانشجو تا اواخر سال ۱۳۷۹ رسید.

این تعداد در دو دوره دولت محمد خاتمی٬ جز سال تحصیلی ۸۱- ۱۳۸۰ نسبتا ثابت ماند و فراتر از ۲۳۰۰ نفر نرفت اما بتدریج و مخصوصا در دوره دوم دولت آقای احمدی‌نژاد مهاجرت دانشجویان به آمریکا افزایش یافت. بیشترین افزایش ناگهانی در سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸ اتفاق افتاد که تعداد دانشجویان ایرانی نسبت به سال قبل آن ۳۳ درصد بیشتر شده بود. سیر افزایشی در دولت حسن روحانی هم ادامه پیدا کرد.

با این‌حال هیچ‌گاه شمار دانشجویان ایرانی در آمریکا نتوانسته رکورد سال‌های انقلاب اسلامی را بشکند. در سال پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۵۱ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا مشغول تحصیل بودند.

در حال حاضر کشورهای چین٬ هند٬ کره جنوبی و عربستان سعودی بیشترین دانشجو را در کشورهای دیگر دارند و ایران در رتبه ۱۱ جهان است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates