28.07.2016

«معجزه بلعیده نشدن دو شرکت دولتی»

رادیوفردا: روزنامه اطلاعات در تیتر یک شماره چهارشنبه خود خبر داده که وزیر نیرو و شماری از کارشناسان در «همایش اقتصاد آب» هشدار داده‌اند که «منابع آب ایران متناسب با رشد جمعیت نیست.»

به نوشته این روزنامه، رحیم میدانی معاون وزارت نیرو نیز در این همایش گفته است: «جمعیت كشور در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۵ میلیون نفر می‌رسد و اگر وضع كنونی بحران آب تداوم یابد قادر به برون رفت از تنش آبی نخواهیم بود.»

روزنامه فرصت امروز در تیتر یک شماره ششم مرداد ماه خود با عنوان «معجزه بلعیده نشدن دو شرکت دولتی»، بازگرداندن «۴۹ درصد سهام شرکت مهاب قدس و ۴۷درصد از سهام مپنا» را به دولت «معجزه» توصیف کرده است.

نقی آقالو گزارش نویس این روزنامه با اشاره به واگذاری دو شرکت مهاب قدس و مپنا در سال ۹۲ به آستان قدس رضوی، نوشته است: «در یک بازی نه چندان دوستانه، بخشی از بیت‌المال یعنی سهام شرکت مهاب قدس که توسط کارشناسان ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است، در آخرین روزهای دولت دهم بابت طلب ۶۰۰ میلیارد تومانی آستان قدس رضوی از وزارت راه وقت، به این نهاد» واگذار شده بود، همان طور که طبق تخمین‌های کارشناسی، شرکت مپنا هم «۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.»

این روزنامه یادآوری کرده که دولت محمود احمدی‌نژاد در ازای تامین ۱۵ درصد از اعتبار راه‌آهن گرگان، بجنورد به مشهد به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان سهام شرکت‌های مهاب قدس و مپنا را به آستان قدس واگذار کرده بود، نوشته است: «جالب اینجاست که این واگذاری در ۱۰ روز آخر دولت دهم و با دستور هیات دولت صورت گرفته است.»

فرصت امروز ضمن تاکید براینکه «شرکت مهاب قدس بزرگترین شرکت مهندسان مشاور در بخش آب کشور است که قسمت اعظم سدهای ایران به ویژه سدهای بزرگ برقابی در حوضه کارون توسط این شرکت طراحی شده»، نوشته است: «مهاب قدس مالک ۵۱ درصد از شرکت صبا، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت آب و برق، است که خود مالک سهام قابل توجهی از ۴۳ شرکت است و در ۲۳ شرکت مدیریت تولید برق از ۱۱ تا ۶۰ درصد مالک سهام است»، و از سوی دیگر همین شرکت مهاب قدس مالک ۴۷.۷ درصد از سهام شرکت مپنا است.

این روزنامه شرکت مپنا را هم «یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی ایران و سازنده نیروگاه‌های بزرگ حرارتی» و «مجری پروژه‌های نفت و گاز و حمل و نقل ریلی» معرفی کرده است.

روزنامه فرصت امروز بر نقش حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در جریان بازپس‌گیری دو شرکت مهاب قدس و مپنا از آستان قدس تاکید کرده و نوشته است: مصوبه دوم مرداد سال ۹۳ دولت سابق درباره واگذاری این شرکت‌ها به تازگی توسط هیات وزیران دولت حسن روحانی و با «سماجت وزیر نیرو حمید چیت‌چیان» پیگیری شد، به دادگاه رفت رفت و لغو شد.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در تیتر یک خود بدون ذکر نام «دو زن» را متهم کرده که ۶۰۰ میلیارد تومان از بانک «ملت را خوردند» و حتی « از کشور خارج کردند.»

این روزنامه کمتر از یک هفته پس از بازداشت علی رستگار مدیرعامل پیشین بانک ملت و سه تن دیگر به دست سازمان اطلاعات سپاه، نوشته است: «جزییات تازه از فساد بزرگ بانكی حكایت از حضور دو زن در این پرونده دارد كه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از پول بیت‌المال را با خود از كشور خارج كرده‌اند و اكنون متواری هستند.»

روزنامه جوان با اشاره به اینکه یكی از متهمان «خانمی هندی است كه ۲۵۰ میلیارد تومان پول را از افراد حاضر در پرونده فساد بزرگ بانكی دریافت كرده و تاكنون این پول را پس نداده است و متهم خانم دیگری هم كه در این پرونده حضور دارد همسر یكی از بدهكاران بزرگ بانكی است كه وی نیز ۳۵۰ میلیارد تومان از اموال بیت‌المال را گرفته است.»

این روزنامه بر نقش «سازمان اطلاعات سپاه» در بازداشت متهمان و اظهارات محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه درباره این پرونده تاکید کرده و نوشته است: »فشاد بازرگ بانكی مهم‌ترین خبری است كه در روزهای اخیر از سوی فرمانده كل سپاه پاسداران رسانه ای شد.»

روزنامه ایران از قول محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از «تعیین سقف حقوق مقامات کشوری» خبر داده و نوشته است: «مقامات سیاسی ۱۰ و غیرسیاسی ۱۸میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حقوق خواهند گرفت.»

سخنگوی دولت همچنین درباره طرح اتهامات مکرر توسط برخی چهره‌های اصولگرا و مقام‌های وابسته به قوه قضائیه علیه حسین فریدون برادر حسن روحانی رئیس جمهور، گفته است: «تمامی مسائل و گمانه‌زنی‌هایی که درباره فریدون دسـتیار ویژه رئیس‌جمهوری می‌شود را مراجع نظارتی، قضایی و امنیتی کنترل می‌کنند و نتیجه هر چه باشد، ما تابع هستیم.»

«فیلترینگ طرح های تحقیق‌وتفحص‌» عنوان گزارشی است در روزنامه فرهیختگان درباره «طرح جدید هیات رئیسه مجلس یازدهم» برای فیلتر کردن طرح‌های تحقیق و تفحص مجلس از دستگاه‌های مختلف.

به نوشته این روزنامه «برای اولین بار هیات‌رئیسه مجلس کمیته‌ای را تشکیل داده است تا تشخیص بدهد طرح‌های تحقیق‌وتفحص‌ انجام شود یا نشود» و این درحالی است که هنوز «عمر مجلس دهم به دو ماه نرسیده ۱۰ طرح تحقیق و تفحص در آن کلید خورده است؛ طرحی که براساس ماده ۱۹۸ آیین‌نامه داخلی مجلس از حقوق نمایندگان به حساب می‌آید و در هر ارگان و نهادی تشخیص به کم‌کاری و خلل احساس شود، نمایندگان می‌توانند درخواست آن را طرح کنند.»

روزنامه مردمسالاری در گزارشی با تیتر «پشت پرده تغییر لباس کاروان المپیک ایران» نوشته است: «پس از انتقادهای فراوان به طراحی لباس رژه کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۶ که از زمان رونمایی این لباس‌ها آغاز شد، سرانجام مقرر شده که کاروان المپیکی ایران با لباس جدیدی در مراسم افتتاحیه بازی‌های ریو حاضر شود تا آبروی کشور حفظ شود اما تغییر سریع این لباس‌ها، حاشیه‌هایی نیز در بین طراحان لباس و فعالان عرصه مد ایجاد کرده است که حاوی شایعاتی از پشت پرده تغییر این لباس‌ها است.»

این روزنامه با تاکید براینکه «رونمایی از لباس‌های کاروان ایران در المپیک ناشیانه صورت گرفت» با «طرح و رنگ بسیار بد، استفاده از مانکن‌های ثابت بدقواره و اشتباه قرار گرفتن دست‌های مانکن‌ها» اما در مدت کوتاهی پس از اوج‌گیری انتقادات «طرح‌های جذابی از لباس‌هایی با پرچم ایران رونمایی شد» و «ناگهان یکی از طراحان لباس به نام کامران بختیاری با انتشار یک عکس از دیدارش با رییس کمیته ملی المپیک» از موافق کیومرث هاشمی با طرح‌هایش خبر داد.

روزنامه مردمسالاری با اشاره به اینکه «کامران بختیاری طراح این لباس‌ها، برادر بابک بختیاری مالک برند آیس پک در ایران است»، نوشته است: «برخی اعتقاد دارند بخشی از این ماجرا سناریویی از پیش تعیین‌شده» است و احتمالا «این لباس‌ها از قبل تدارک دیده شده و برای کاهش مخالفت‌های احتمالی با طرح جدید آن، پس از مخالفت با لباس اولیه، عرضه شده تا دیگر فرصتی برای ابراز مخالفت با آن وجود نداشته باشد.»

این روزنامه البته نوشته که «در هر صورت و با هر سناریویی، همه امیدوارند در نهایت این ماجرا به تدارک لباس مناسبی برای کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو منجر شود.»

«ما فراموش شدگانیم» تیتر گزارش روزنامه شهروند است از «ناگفته‌هاى مجروحان و خانواده‌هاى حادثه سقوط اتوبوس سربازان در نى‌ریز.»

سربازان نجات یافته از سانحه سقوط اتوبوس سربازان پادگان ۰۵ کرمان به دره ای در حوالی نی‌ریز و نیز خانواده برخی از سربازان کشته شده، به سیما فراهانی گزارش‌نویس این روزنامه گفته‌اند: «روزهاى اول وعده‌هاى بسیارى به ما دادند اما به هیچیک عمل نشد»، ضمن اینکه «قرار بود سربازان جان‌باخته شهید محسوب شوند اما این وعده تاکنون فراموش شده است.»

حمید کوه‎بر یکی از سربازان مجروح ۳۵ روز بعد از آن سانحه گفته است: «یک هفته اول همه چیز خوب بود. مسئولان یک به یک به ملاقات ما می‌آمدند و به ما امیدواری می‌دادند. درحالی‌که حال هیچکدام‌مان خوب نبود، این قول‌های مساعد کمی امیدوار‌کننده بود؛ اما ناگهان ورق برگشت. بعد از یک هفته همه چیز تغییر کرد. دیگر خبری از حمایت و امیدواری نبود. هیچ‌کدام از قول‌هایی که داده بودند، انجام نشد. به ما گفته بودند که جان‌باختگان این حادثه شهید و مجروحان نیز جانباز محسوب می‌شوند. اما بعدا با این مسأله مخالفت شد. پول دیه هم هنوز به ما ندادند، تنها کمی پول به حسابمان واریز کردند و بس! قرار بود که بیشتر ما مجروحان به جز آنهایی که جراحت سطحی دیده بودند، از خدمت سربازی معاف شویم، اما حتی با این مسأله هم هنوز موافقت نشده و پیگیری‌های ما نیز جواب نمی‌دهد.»

جلیل شیرازی‌زاده ارشد گروهانی که سربازانش در جریان سقوط اتوبوس به دره کشته یا مجروح شدند هم به روزنامه شهروند گفته است: «یک هفته اول همه چیز خوب بود و رسیدگی‌ها هم عالی بودند. مقداری پول هم به حساب‌مان واریز کردند. ولی بعد از آن دیگر کسی سراغی از ما نگرفت. در این مدت ما نه از سربازی معاف شدیم و نه جانباز محسوب شدیم. حتی پول دیه را هم نداده‌اند. کسی از ما یادی نکرد و تنها قول داده‌اند که در این مدت برایمان مرخصی استعلاجی رد شود.»

این سرباز پادگان ۰۵ کرمان با تاکید براینکه «اتوبوس به‌خاطر سنگینی بیش از حد، ترمز خالی کرده بود و متوقف نمی‌شد»، گفته در حالی که از۴۵ سرباز این اتوبوس سه سرباز شوشتری، خوزستانی و شهرکردی و بقیه همگی اهل استان فارس بودند در حال حاضر پرونده این سانحه «به شوشتر رفته، برای همین کلی به دردسر افتاده‌ایم. حال دوستان دیگرم هم خیلی وخیم است و هنوز نتوانسته‌اند پرونده‌های خود را پیگیری کنند؛ چون همچنان در بیمارستان به‌سر می‌برند.»

جلیل شیرازی‌زاده همچنین گفته «ما هم دوستان صمیمی‌مان را از دست دادیم و هم زندگی‌مان به خاطر این موضوع به هم ریخته است. با این حال بعد از چند وقت باید دوره خدمت سربازی را بگذرانیم. در صورتیکه گذراندن دوره خدمت بدون دوستانمان خیلی سخت خواهد بود. ما دوستان صمیمی‌مان را از دست دادیم و طاقت رفتن دوباره به پادگان را نداریم. همه‌مان هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی آسیب‌های جدی دیدیم.»

مادر رحیم سجادیان یکی از سربازان کشته شده در این سانحه نیز به روزنامه شهروند گفته است: « خودم با او پیش از حادثه صحبت کردم. هنوز هم باورم نمی‌شود که پسرم از میان رفته است. در این مدت هم به جز چند روز اول، کسی به ما سر نزد. قرار بود جان‌باختگان شهید محسوب شوند که آن هم مثل این‌که منتفی شده است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates