03.08.2016

وزارت امور خارجه ایران ادعای روحانی متهم به رهبری حمله به سفارت عربستان را رد کرد


بی‌بی‌سی:
از حسن کردمیهن به عنوان مدیر چند مجموعه فرهنگی اصولگرا نام برده می شود

وزارت امور خارجه ایران اظهارات حسن کردمیهن، روحانی متهم به رهبری حمله به سفارت عربستان در تهران را که گفته بود این حمله برای دفاع از امنیت ملی بوده رد کرده و گفته: “حمله به اماکن دیپلماتیک خلاف قانون، غیر اخلاقی و مردود است و با هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست”.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه ای حمله کنندگان به سفارت عربستان سعودی در تهران را “خودسر و ناآگاه” خوانده و گفته “اقدامات آنان در راستای خواست دشمنان کشور بویژه رژیم سرکوبگر و تروریست پرور و کودک کش آل سعود” است.

حمله به سفارت عربستان سعودی ضمن برانگیختن واکنش شدید بین المللی، به قطع رابطه سیاسی و اقتصادی عربستان با ایران انجامید و منجر به لغو حضور زائران ایرانی در مراسم حج امسال شد.

حسن کردمیهن یک روز پیش از این در نامه ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ضمن رد برنامه‌ریزی برای تجمع در برابر سفارت عربستان، از این اقدام به عنوان “دفاع از امنیت ملی” ایران حمایت کرد.

او گفته که با مشاهده فیلم های تجمع در مقابل سفارت عربستان در شبکه های اجتماعی، به این نتیجه رسیده که مانعی مقابل تجمع کنندگان وجود ندارد و بنابراین تصور کرده که دولت از این تجمع حمایت می کند.

آقای کردمیهن خطاب به حسن روحانی نوشته: “با شناختی که من از شما داشتم می‌دانستم که اگر حسن روحانی نمی‌خواست، از چندکیلومتری به سفارت نمی‌شد نزدیک شد و این همان چیزی است که برای همه افرادی که آنجا بودند متبادر شد و برای همین افراد وارد سفارت شدند”.

در این نامه آقای کردمیهن گفته است: “از میان ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر شرکت‌کننده در تجمع آن شب کمتر از ۱۰۰ نفرشان بنده را می‌شناختند و از این تعداد کمتر از ۳۰ نفرشان به داخل سفارت رفتند و از میان آنها کمتر از انگشتان یک دست عمل خرابکارانه داشته‌اند و مابقی به نیروی انتظامی کمک کرده‌اند و بعضی افراد را نجات داده‌اند و آتش را خاموش کرده‌اند”.

حسن کردمیهن به فاصله کوتاهی از حمله به سفارت عربستان بازداشت شد، اما بر اساس گزارش رسانه های ایران ظاهرا در حال حاضر خارج از زندان است. دادگاهی در تهران متهمان غیرروحانی حمله به سفارت عربستان را محاکمه کرده اما متهمان روحانی قرار است در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه شوند.

بعد از حمله به سفارت عربستان آقای کردمیهن گفته بود به عنوان کسی که شهرت دارد همیشه “مطابق با منویات آقا [آیت الله خامنه ای] حرکت کرده و همیشه حرف آقا را زودتر متوجه می‌شده” از حمله به سفارت حمایت می کند.

از او به عنوان مدیر چند مجموعه فرهنگی اصولگرا نام برده می شود.

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران از حمله به سفارت عربستان انتقاد کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates