04.08.2016

روایت وال استریت ژورنال از جعبه های چوبی پر از پولی که به صورت محرمانه از امریکا به ایران آمد

انتخاب: روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام هایی که نامشان فاش نشده گزارش داده است که آمریکا در ماه ژانویه همزمان با آزادی ۴ آمریکایی زندانی در ایران معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را به صورت محرمانه با هواپیما به این کشور فرستاد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام هایی که نامشان فاش نشده گزارش داده است که آمریکا در ماه ژانویه همزمان با آزادی ۴ آمریکایی زندانی در ایران معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را به صورت محرمانه با هواپیما به این کشور فرستاد.

به گزارش «انتخاب»، وال استریت ژورنال به نقل از مقام های آمریکایی، اروپایی و خدمه کنگره که “در جریان آن جابجایی محرمانه” قرار گرفته اند می نویسد که این پول اولین قسط از یک مبلغ ۱.۷ میلیارد دلاری از سوی دولت اوباما به ایران برای حل اختلافی بر سر عدم تحویل سلاح هایی بود که حکومت پهلوی سفارش داده بود. آن سلاح ها با وقوع انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ هرگز تحویل داده نشد.

اوباما روز ۱۷ ژانویه در کاخ سفید گفته بود:‌ “با انجام توافق اتمی، آزادی زندانیان، وقت آن بود که این اختلاف هم حل شود.”

به گفته این مقام ها یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزها در جعبه های چوبی جاسازی و با یک هواپیمای بدون نشان باربری به ایران فرستاده شد. بنابه این گزارش این پول از بانک های مرکزی هلند و سوئیس برداشت شده بود.

البته او در آن زمان درباره تحویل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران چیزی نگفت.

با این حال وزارت خارجه آمریکا روز ۱۷ ژانویه اعلام کرده بود که ایران و آمریکا پرونده‌ای قدیمی را حل و فصل کرده‌اند و آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران را که قبل از قطع رابطه دو کشور در حسابی امانی در آمریکا برای خریداری تسلیحات نگهداری می‌شد، به همراه ۱.۳ میلیارد دلار سود آن آزاد می‌کند.

وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت که آن پول نقد به صورت یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزها در جعبه های چوبی جاسازی و با یک هواپیمای باربری بی‌نشان به ایران ارسال شد. بنابه این گزارش این پول از بانک های مرکزی هلند و سوئیس برداشت شده بود.

علت پرداخت این مبلغ به سایر ارزها غیر از دلار این بود که براساس قوانین آمریکا نمی توان با دلار با ایران معامله کرد.

مقام های بلندپایه آمریکایی به این روزنامه گفتند که مبادله این پول و زندانیان تصادفی بوده و به معنی ارتباطی میان آن دو نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates