14.08.2016

بنیاد شهید «۴۰۰ نفر از خانواده» کشته‌شدگان در سوریه را پوشش می‌دهد

رادیوفردا: رئیس بنیاد شهید ایران می‌گوید این سازمان «۴۰۰ نفر از خانواده» کشته‌شدگان در سوریه را تحت پوشش قرار می‌دهد که از این شمار، نیمی افغانستانی هستند.

محمدعلی شهیدی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به نام شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران گفته‌است «ما آنچه را که سپاه قدس اعلام می‌کند، بلافاصله تحت پوشش قرار می‌دهیم».

او افزوده است «بالغ بر ۲۰۰ نفر» از خانواده‌های «شهدای حرم» تحت پوشش قرار گرفته‌اند و «با توجه به تاکیدی که نسبت به خانواده شهدای ‘مدافع حرم فاطمیون’ که مهمان ما هستند، شده‌، خانواده آنها نیز تحت پوشش قرار گرفته‌اند.»

مقام‌های ایرانی از شبه‌نظامیان و افراد نظامی ارسالی از سوی ایران که در سوریه، و در حمایت از بشار اسد با شورشیان می‌جنگند، با عنوان «مدافعان حرم» نام می‌برد. افراد و گروه‌های سازماندهی‌شده و یا تحت حمایت ایران، اعضای حزب‌الله لبنان، و نیز شهروندان افغانستان یا عراق را نیز در بر می‌گیرند. «فاطمیون» عمدتا از افغانستانی‌های سازمان‌دهی‌شده تشکیل می‌شود.

گفته‌های آقای شهیدی، شمار دقیقی از کشته‌شدگان ایرانی یا افغانستانی جنگ سوریه به‌دست نمی‌دهد؛ او در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با ایلنا می‌گوید «منتظر هستیم» تعداد دیگری از کشته‌شدگان در سوریه «از سوی سپاه قدس اعلام شود تا خانواده آنها را نیز تحت پوشش قرار دهیم».

در عین حال او تعداد زخمی‌شدگان در جنگ داخلی سوریه را بسیار کم‌تر و حدود ۲۰ نفر اعلام کرده‌است.

رئیس بنیاد شهید ایران گفته‌است این بنیاد «موظف به ارائه خدمات» به «کسانی که به عنوان رزمنده رفته‌اند و بازگشتند» نیست.

در تیر ماه سال گذشته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده بکه ۴۰۰ نفر از کسانی که در جریان جنگ داخلی سوریه کشته‌شده‌اند، که ایرنا با عنوان «مدافعان حرم» از آن‌ها نام برده بود، داخل ایران به خاک سپرده شده‌اند.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان حکومت و ارتش بشار اسد به شمار می‌روند و هر دو کشور نیز به طور نظامی در جریان جنگ سوریه وارد شده‌اند. بسیاری از کشورهای منطقه، از جمله ترکیه و عربستان سعودی و متحدانش، از گروه‌های مختلف شورشی حمایت می‌کنند و مخالف حکومت اسد هستند.

جنگ داخلی سوریه بیش از پنج سال است که ادامه دارد و بین ۲۷۰ تا نزدیک به نیم میلیون نفر کشته برجای گذاشته‌است. این جنگ، که تا تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن تا کنون فرجامی نداشته، نیمی از شهروندان سوری را آواره کرده‌است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates