16.08.2016

محمدجواد لاریجانی٬ رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه: باید توانمندی ساخت بمب اتم را به ۴۸ ساعت برسانیم

دیگربان: محمدجواد لاریجانی٬ رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه می‌گوید جمهوری اسلامی باید توان هسته‌ای خود در ساخت بمب اتم را به ۴۸ ساعت برساند٬ یک موسسه تحقیقاتی هسته‌ای دارای بخش‌های علنی و محرمانه راه بیندازد٬ از زیرزمینی‌کردن بخش‌های محرمانه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش٬ «خجالت و ترس» نداشته باشد٬ به ساختار تحریم‌ها لگد بزند و آمریکا می‌خواهد ما را به جایی برساند که خودمان تحریم‌ها را نقض کنیم.

وی روز گذشته نیز گفته بود «روح کثیف برجام این‌هاست که توانمندی هسته‌ای ما را از بین ببرند، ما را در منطقه از پشتیبانی فلسطین و جبهه مقاومت بازدارند، نظام اقتصادی ما را در داخل کشور در حد انفجار ببرند و نهایتاً نظام اسلامی ما را دچار چالش جدی کنند.»

مهم‌ترین اظهارات آقای لاریجانی:
● چیزی که غرب را از حمله به ما و یا هر کشوری بازمی‌دارد٬ توانمندی ما است. از جمله توانمندی هسته‌ای ما. غربی‌ها احساس می‌کردند احتمالاً ما ظرف دو ماه می‌توانیم بمب هسته‌ای داشته باشیم؛ بعضی‌ها می‌گفتند ظرف دو هفته. این مسئله آنها را ناراحت می‌کرد. الان احساس می‌کنند که ظرف سه سال این اتفاق ممکن است رخ بدهد، لذا بازدارندگی‌های روانی ما خیلی پایین آمد.

● ما باید کاری کنیم که ارزیابی آنها از توانمندی ما به ۴۸ ساعت برسد، همانطور که ژاپنی‌ها هستند. آنها هم بمب ندارند ولی توانمندی‌شان آنقدر هست که می‌توانند ظرف ۴۸ ساعت اولین بمب را بسازند. می‌خواهم بگویم که این توانمندی باید باشد.

● من معتقدم که باید یک موسسه عظیمی برای تحقیقات هسته‌ای درست کنیم؛ که بخش زیاد آن می‌تواند علنی باشد و فقط ۳۰ درصد آن محرمانه است. ۷۰ درصدش می‌تواند آشکار باشد بازسازی کامل توانمندی ما صورت بگیرد…راه‌اندازی یک سازمان عظیم تحقیقات هسته‌ای جدید در استتار کامل برای قسمت‌های محرمانه بسیار مهم است.

● ما نباید از فرستادن اعتراض و شکایت {نسبت به رفع نشدن تحریم‌ها} بترسیم. چرا می‌گویم بترسیم؟ باز هم به خاطر این اسنادی که امضا کردیم. فرض کنید ما شکایت را بفرستیم و خیلی محکم بگیریم، بعد چه می‌شود؟

● ما نباید از این هراس داشته باشیم؛ باید دندان این هراس را بکشیم، تا وقتی ما از این مسأله هراس داریم هیچ‌گونه اعتراضی نخواهیم کرد و آمریکایی‌ها و غربی‌ها ما را می‌دوشند. باید غرب بداند ما هیچ هراسی نداریم و آماده هستیم.

● بعضی از دوستان در تحلیل‌های اخیر خود درباره تجربه برجام و نقض عهدهای آمریکا می‌گویند دست بسته نیستیم، بله دستمان بسته نیست ولی پاهایمان را خودمان بستیم، ما باید دندان هرگونه هراسی از اینکه اعتراض ما برود و بچرخد و آنها بگویند تحریم‌ها برمی‌گردد را همین الان بکشیم تا غرب بداند ما هیچ نگرانی نداریم و پای آن ایستاده‌ایم. تنها در این صورت است که غرب جلو می‌آید.

● نه یک فردو بلکه باید چند فردو داشته باشیم؛ بخش‌های حساس را حتماً باید به زیرزمین ببریم و پوشش حصین بدهیم. از چه کسی خجالت بکشیم؟ معنایی ندارد وقتی ما را شبانه‌روز تهدید می‌کنند، از اینکه تأسیسات خود را زیر زمین ببریم، خجالت بکشیم.

● غربی‌ها نمی‌خواهند ساختار تحریم‌ها را خراب کنند. ما باید خودمان به آن لگد بزنیم و آن را خراب کنیم. آنها ساختار عظیمی درباره تحریم‌ها درست کرد‌ه‌اند و مایل نیستند این ساختار را بشکنند؛ بلکه می‌خواهند فقط برچسب تحریم‌ها را عوض ‌کنند. بنابراین تا وقتی که ساختار تحریم هست عملاً تحریم هست و باج‌خواهی غرب هم هست. ما باید ساختار را بشکنیم تا این مسیر باج‌خواهی را از بین ببریم.

● اینکه جمهوری خواهان سر کار بیایند همان فردا آن را پاره می‌کنند یا نه، به نظرم فردایش پاره نمی‌کنند. بلکه کاری می‌کنند که ما بین دو چیز مخیّر باشیم، یا قبول عملی تحریم‌ها بدون سروصدا -همانطوری که الان هست یا اینکه خودمان سبب می‌شویم که کاری انجام بدهیم که آنها آن را علم کنند و بگویند خیلی خوب شما که برجام را نقض کردید، لذا حالا تحریم‌ها هست و پنج مورد دیگر هم روی آن می‌گذاریم.

● به نظرم اوباما نیز خیلی بدش نمی‌آید بعد از خودش این برجام پاره شود یا اجرای خوبی نشود. چون آنها نفعشان را برده‌اند و صدمه‌ای که می‌خواستند به توانمندی هسته‌ای ما بزنند، زده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates