21.08.2016

کاهش فعالیت مشاوران نظامی آمریکا در عین تشدید بحران در یمن

دویچه‌وله: آمریکا تائید کرد که شمار مشاوران نظامی خود را در یمن کاهش داده است. نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی موفق به برقراری آرامش در یمن نشده‌اند. در پایتخت هزاران نفر به حمایت از شورشیان حوثی تظاهرات کردند.

ارتش ایالات متحده تائید کرد که شمار مشاوران نظامی خود را در عملیات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان یمن کاهش داده است.

به گفته سخنگوی ارتش آمریکا این کشور برای تقویت این عملیات حدود ۴۵ مشاور نظامی در اختیار عربستان سعودی و بحرین گذاشته بود، اما از ماه ژوئن شمار مشاوران “کمتر از ۵ نفر” است.

عربستان سعودی به خاطر مرگ غیرنظامیان در حملات هوایی، بارها مورد انتقاد گروه‌های مدافع حقوق بشر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: سازمان ملل ائتلاف عربستان در یمن را در فهرست سیاه گنجاند

دوشنبه گذشته ۱۹ نفر در حمله هوایی عربستان به بیمارستانی در صنعا کشته شدند.

در همین رابطه ایالات متحده از عربستان خواست که از حمله به مواضع غیرنظامی خودداری کند.

با وجود حملات عربستان و متحدان آن، شورشیان حوثی همچنان بر پایتخت یمن و بخش بزرگی از کشور مسلط هستند.

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از دولت موقت یمن که توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و با شورشیان حوثی درگیر است، حمایت می‌کنند.

حمایت مردم از “شورای دولتی”

بامداد شنبه (۲۰ اوت) ده‌ها هزار نفر در صنعا در حمایت از مجلس شورای حکومتی که اخیرا توسط حوثی‌ها تشکیل شده تظاهرات کردند.

آنها علیه عربستان سعودی به خاطر حملات هوایی به شهرهای زیر کنترل شورشیان حوثی شعار دادند.

صالح الصمد، رئيس این مجلس، در برابر تظاهرکنندگان حاضر شد و گفت به زودی شورشیان دولت تازه‌ای تشکیل خواهند داد.

در همین حال گزارش شده که چند رشته انفجار در نقاط مختلف صنعا روی داده که گمان می‌رود نتیجه بمباران هوایی نیروهای ائتلاف باشد. از میزان تلفات گزارشی نرسیده است.

از اوضاع چنین برمی‌آید که راه هرگونه سازش صلح‌آمیز در یمن بسته می‌شود.

ادامه طغیان حوثی‌ها

یک سوم جمعیت یمن پیرو مذهب زیدی هستند، که از فرقه‌های منشعب از اسلام سنت‌گرا محسوب می‌شود و نزدیکی‌هایی به کیش شیعه دارد.

هواداران خاندان حوثی، پیرو کیش زیدی، در سال ۲۰۰۴ با قدرت مرکزی یمن وارد نبرد مسلحانه شدند. علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، که خود زیدی است در سالهای بعد به آنها پیوست.

هنگامی که عبدربه منصور هادی، با گرایش به سنی وهابی، به ریاست جمهوری یمن رسید، بحران سیاسی در کشور بالا گرفت.

نیروهای مسلح پیرو خاندان حوثی در سپتامبر ۲۰۱۴ صنعا پایتخت کشور را تصرف کردند و در ژانویه ۲۰۱۵ وارد کاخ ریاست جمهوری شدند.

آنها پارلمان کشور را منحل کردند و بر فرماندهی ارتش مسلط شدند. عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور، ناچار شد مرکز دولت را به عدن منتقل کند. او می‌کوشد با حمایت عربستان سعودی به قدرت برگردد.

بیشتر بخوانید: توقیف یک کشتی حامل سلاح‌های ایرانی برای حوثیان یمن

عربستان و متحدان آن در سواحل خلیج فارس ایران را به حمایت مادی و تسلیحاتی از حوثی‌ها متهم می‌کنند. ایران در عین تائید حمایت از “جنبش حق‌طلبانه‌ی حوثی‌های یمن” هرگونه کمک به جنبش آنها را تکذیب کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates