24.08.2016

گزارش‌های ضد و نقیض از «بازداشت» عضو تیم مذاکره اتمی ایران

رادیوفردا: یک روز پس از آن که وزارت خارجه ایران «بازداشت یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام به اتهام جاسوسی» را «کاملا بی‌اساس» خواند، وب‌سایت نسیم آن‌لاین جزئیات بیشتری از بازداشت فردی را منتشر کرد که او را «مسئول بانکی تیم مذاکره‌کننده» اتمی معرفی کرد.

روز چهارشنبه، سوم شهریور، وب‌سایت نسیم آن‌لاین به نقل از کانال تلگرامی «بخش مراقبت‌های ویژه خبری» فرد بازداشت شده را شهروندی «دو تابعیتی» معرفی کرد که، به نوشته این کانال تلگرامی، «علاوه بر فعالیت اقتصادی دولتی و خصوصی، مسئول یکی از کمیته‌های مهم هیئت مذاکره‌کننده و نماینده یکی از نهادهای مالی در این تیم است».

یک هفته قبل، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در گفت‌وگویی بدون ذکر جزئیات از بازداشت یک شهروند دوتابعیتی در تهران «به اتهام جاسوسی برای سرویس جاسوسی انگلیس» خبر داده بود.

هنوز مشخص نیست شهروند دو تابعیتی بازداشت شده که دادستان تهران از آن خبر داده همان فردی باشد که از او به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران یاد می‌شود.

در حالی که روز دوشنبه وزارت خارجه ایران در خبری «بازداشت یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام به اتهام جاسوسی» را «کاملا بی‌اساس» توصیف کرد، یاسر جبرائیلی، معاون پژوهشی خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در کانال تلگرامی خود، نام فرد بازداشت شده را افشا کرد و او را عبدالرسول دری اصفهانی، مسئول بانکی تیم مذاکره‌کننده و تبعه انگلیس، معرفی کرد که به نوشته معاون خبرگزاری فارس، «به اتهام جاسوسی در بازداشت است».

در گزارش نسیم آن‌لاین در بیان دلایل بازداشت عبدالرسول دری اصفهانی، یکی از عناوین اتهامی «دریافت حقوق از موسسات آمریکایی و انگلیسی در ازای ارائه اطلاعات مهم مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی» عنوان شده‌ است.

به نوشته این وب‌سایت، آقای دری اصفهانی «تحت عنوان مشاوره و هیئت مدیره برخی بانک‌ها جزء یکی از نجومی‌بگیران دولت» بوده است.

حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس که از نمایندگان عضو گروه پایداری و نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به حساب می‌آید و از مخالفان برجام بوده‌ است نیز در صفحه اینستاگرام خود عکسی از دری اصفهانی منتشر کرد.

پیش از این در خردادماه سال ۹۵، وب‌سایت رجانیوز که نزدیک به اصولگرایان تندرو و گروه پایداری‌ است با انتشار گزارشی با عنوان «نقش پرابهام عنصر کانادایی بانک سامان در بقای تحریم‌های بانکی پس از برجام!»، عبدالرسول دری اصفهانی را فردی «غیربانکی، دارای سابقه حسابداری در نهادهای انگلیسی و کانادایی معرفی کرد».

به نوشته رجانیوز، دری اصفهانی عضو هیئت مدیره بانک سامان بوده که همراه با دو عضو دیگر هیئت مدیره این بانک، آقایان ضرابیه و منظوری، «ارتباطات گسترده‌ای با انگلیس دارد.»

اما دری اصفهانی که در حال حاضر عضو غیرموظف هئیت مدیره بیمه آسیا و مشاور ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک‌ مرکزی ایران، است، روز چهارشنبه، سوم شهریورماه، در گفت‌وگو با وب‌سایت «بانک مردم»، اخبار مرتبط با بازداشت خود را «مضحک» خوانده و تاکید کرد:‌ «من که دارم با شما صحبت می‌کنم در بانک مرکزی هستم و بازداشت نشدم.»

این در حالی است که جواد کریمی قدوسی، از اعضای جبهه پایداری و از نمایندگان اصولگرای مجلس، بدون نام آوردن از فرد بازداشتی جزئیاتی از نحوه بازداشت این فرد منتشر کرد و او را همراه تیم محمدجواد ظریف در سفر اخیر به ترکیه معرفی کرد.

به گفته این نماینده اصولگرای عضو جبهه پایداری، آقای دری اصفهانی بدون آن که بتواند از هواپیما خارج شود از ترکیه به ایران بازگردانده شده‌ است.

در واکنش به این روایت، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه این سخنان کریمی قدوسی را «ادعای بی‌پایه و اساس، بی ربط، کذب محض و قولی غلط» توصیف کرد.

به گفته آقای قاسمی، «علل و انگیزه‌های آشکار و نهان اظهار چنین سخنان بی‌اصل و اساسی کاملا واضح و روشن است.» او در این باره بیشتر توضیح نداد.

عبدالرسول دری اصفهانی در مردادماه امسال در گفت‌وگویی با روزنامه دنیای اقتصاد، خود را عضو بانکی و مالی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای معرفی کرده و گفته بود به درخواست ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پیوسته است.

او در این گفت‌وگو تصریح می‌کند که از یک سال و نیم پیش از پایان مذاکرات عضو تیمی در نهاد ریاست‌ جمهوری بوده که به سرپرستی محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی تشکیل شده بود.

به گفته دری اصفهانی، او تیم مذاکره‌کننده را در «دور آخر» همراهی کرده‌ است.

از جمله سوابق دری اصفهانی که در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد به آنها اشاره کرده سابقه فعالیت او در دادگاه لاهه است و «حضور موثر» در پرونده‌‌ای با موضوع وصول مطالبات ایران از دولت بریتانیا در ارتباط با خرید تانک‌های چیفتن که به گفته او در نهایت منجر به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند خسارت به ایران شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates