26.08.2016

ناوچه آمریکایی با نزدیک شدن قایق‌های تندرو ایران ‘تیر هشدار شلیک کرد’

بی‌بی‌سی: بنا بر گزارش‌ها یک ناوچه آمریکایی در خلیج‌فارس پس از آن که چند قایق تندرو ایرانی به آن نزدیک شدند سه تیر هشدار شلیک کرده است.

این واقعه که گزارش شده روز چهارشنبه در شمال خلیج‌فارس روی داده تنها یک روز بعد از رویارویی مشابهی است که در تنگه هرمز اتفاق افتاد.

مقام های آمریکایی می گویند که در روز چهارشنبه سه حادثه جداگانه روی داد.

به گفته آنها حادترین مورد وقتی بود که یک قایق سپاه پاسداران ایران در اطراف دو کشتی گشتزنی نیروی دریایی آمریکا به نام های یو اس اس اسکوال و یو اس اس تمپست مانور داد.

آن طور که رسانه‌های آمریکایی روز پنجشنبه (۲۵ اوت – چهارم شهریور) به نقل از مقام‌های رسمی گزارش کرده‌اند دیروز بعد از نزدیک شدن قایق‌های تندرو ایران به دو ناو آمریکایی و یک ناو کویتی و چرخ زدن به دور این ناوها، و پس از آن که قایق‌های ایرانی با وجود مکالمه رادیویی کوتاه با ناو آمریکایی محل را ترک نکردند، سه شلیک هشداری از سوی ناو آمریکایی به سوی آب‌های دریا صورت گرفته است.

بیل اربن سخنگوی نیروی دریایی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت که علیرغم اخطارهای متعدد با رادیو و بلندگو، قایق ایرانی به کمتر از ۲۰۰ متری یکی از ناوچه های آمریکایی رسید.

او گفت که این وضعیت خطر تصادف را به شدت بالا می برد و افزود که ناو اسکوال در نهایت با یک سلاح کالیبر پنجاه سه تیر اخطار شلیک کرد و پس از آن بود که قایق ایرانی از محل دور شد.

به گفته مقام ها پیشتر در روز چهارشنبه سه قایق ایرانی با سرعت زیاد از فاصله ۶۰۰ متری از جلوی ناو آمریکایی تمپست رد شدند.

حادثه مشابه دیگری هم با عبور قایق های ایرانی از نزدیکی ناو یو اس اس استاوت روی داد. یک مقام به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که ناوشکن استاوت که مجهز به موشک های هدایت شونده است برای پرهیز از خطر تصادف مجبور شد مانور دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود به این حوادث اشاره کرد.

الیزابت ترودو گفت که آمریکا اقدام قایق های ایرانی را “غیرایمن” ارزیابی می کند و افزود که علت اقدام قایق های ایرانی “روشن نیست.”

او گفت که این رفتار غیرقابل قبول است و باعث افزایش تنش می شود.

حوادث روز چهارشنبه یک روز بعد از یک رویارویی مشابه دیگر در نزدیکی تنگه هرمز روی می دهد.

به گفته آمریکایی ها روز سه شنبه ۴ قایق تندرو ایران در مجاورت تنگه‌هرمز “با سرعت زیاد” به یک ناوشکن آمریکایی نزدیک شدند. مقام های وزارت دفاع گفته بودند که در آن حادثه دو قایق‌ تندرو سپاه پاسداران به کمتر از ۳۰۰ متری ناوشکن آمریکایی “یواس‌اس نیتچ” رسیدند. گفته شد که تلاش کشتی آمریکایی برای تماس با قایق های ایرانی بی نتیجه ماند و این کشتی در نهایت تیرهای منور شلیک کرد و مسیر خود را تغییر داد.

پس از آن حادثه جان ریچاردسون، فرمانده عملیات دریایی ارتش آمریکا، گفت این حادثه جلوه‌گر تنش‌های دریایی با ایران است که شامل حوادث مشابهی از جمله بازداشت موقت ۱۰ ملوان آمریکایی در آب‌های ایران در ماه ژانویه می‌شود.

نیروی دریایی آمریکا ویدئویی هم از نزدیک شدن قایق‌های تندرو به ناو نیتچ منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید:

قایق‌های تندرو ایران به ناوشکن آمریکایی نزدیک شدند’

ایران به فعالیت‌های نظامی آمریکایی در نزدیکی مرزهای آبی خود بدبین است.

امروز (پنجشنبه) ایران در واکنش به گزارش منابع آمریکایی گفت قایق‌های ایرانی به هر شناوری که وارد آب‌های ایران شود اخطار می‌دهند.

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران گفته است “اگر ناوگان آمریکایی وارد حوزه آبی ایران شود قطعا اخطار خواهد گرفت”.

آقای دهقان هشدار داده است که اگر ورود شناورهای خارجی به آب‌های ایران “جنبه‌ای از تجاوز به آب‌های ما تلقی شود با آنها مقابله خواهیم کرد”.

بیشتر بخوانید:

وزیر دفاع ایران: به شناورهای بیگانه در آب‌هایمان اخطار می‌دهیم

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates