26.08.2016

مذاکرات انتخاباتی اصولگرایان آغاز شد/ مصباح یزدی کنار گذاشته شد

سحام: به گزارش اعتماد، جامعه روحانیت مبارز در هفته‌های اخیر شاهد سه تحول سیاسی بود که آخرین آن در جلسه سه شنبه شب رونمایی شد. افزودن شش عضو جدید و تقویت جبهه معتدلین، تصمیم به دعوت دوباره از هاشمی رفسنجانی برای حضور در جلسات و در آخر مذاکره محمدعلی موحدی کرمانی و محمد یزدی به عنوان دبیران کل جامعتین پیرامون انتخابات بدون حضور محمدتقی مصباح یزدی که ضلع سوم فقهای ثلاث نام گرفته بود، سه گام بلند جامعه روحانیت برای بازگشت به عرصه تاثیرگذاری است.

اختلاف ریشه‌دار محمد یزدی و محمدتقی مصباح که در انتخابات ٩٢ سر برآورد و به گفته محمد یزدی تا مرز ایجاد انشعاب در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم پیش رفت، حالا می‌رود تا به کنار گذاشتن محترمانه و دوستانه محمدتقی مصباح از هسته محوری اصولگرایان منجر شود.

مذاکره دبیران کل جامعتین

روز گذشته غلامرضا مصباحی مقدم در تشریح مصوبات آخرین جلسه جامعه روحانیت یک خبر انتخاباتی داد: «در جلسه سه‌شنبه شب مقرر شد آیت‌الله موحدی کرمانی با آیت‌الله یزدی درباره جلسه مشترک جامعتین در خصوص انتخابات سال ۹۶ جلسه‌ای تشکیل دهند و درباره آن تصمیم‌گیری کنند».

اصولگرایان در انتخابات اخیر مجبور شدند تن به خواسته جبهه پایداری دهند و به جای جامعتین روی به فقهای ثلاث بیاورند تا برخلاف خواست اکثریت و تنها برای حفظ وحدت نام محمدتقی مصباح‌ را دوشادوش محمد یزدی و موحدی کرمانی به عنوان دبیران کل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار دهند. با این مکانیزم عملا وحدت حول محور جامعتین محقق نشد و نتیجه انتخابات فارغ از تبلیغات آنها مطابق میلشان پیش نرفت. با مصوبه آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز به نظر می‌رسد بار دیگر تلاش‌هایی در جریان است تا اصولگرایی را دوباره حول محور جامعتین تعریف کند.

مصباحی مقدم در خصوص آخرین وضعیت موتلفه‌ای‌ها با اشاره به جلسه مشترک کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز با دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، به ایسنا گفت: «در جلسه‌ای که با حضور آقای حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه و آقای بادامچیان برگزار شد، هر دو برمحور قرار دادن جامعه روحانیت مبارز برای هر فعالیت سیاسی از جمله انتخابات تاکید کردند و این موضوع پس از مطرح‌شدن در جلسه جامعه روحانیت، مورد استقبال همه اعضا قرار گرفت و مقرر شد که کمیته سیاسی جلسات دیگری را با احزاب اصولگرا در راستای وحدت برگزار و گزارش آن را به اعضای جامعه روحانیت ارایه کند».

اما این تنها اظهارات مصباحی مقدم نبود. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا از تماس تلفنی موحدی کرمانی و محمد یزدی برای هماهنگی جامعتین در رابطه با انتخابات سال ۹۶ خبر داد.

مصباحی مقدم در توضیح بیشتر این تماس تلفنی گفت: «آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز عنوان کردند که برای همکاری جامعتین در انتخابات آینده به زودی با آیت‌الله یزدی تماس خواهند گرفت».

دعوت دوباره از هاشمی‌رفسنجانی

نشانه‌ها برای حذف ضلع سوم ائتلاف محدود به اقدام برای دیدار و مذاکره بین دبیران کل جامعتین نمی‌شود. طی هفته‌های گذشته اخبار حکایت از آن داشت که دعوتنامه حضور در جلسات دیگر برای هاشمی رفسنجانی ارسال نمی‌شود. اگرچه اعضای جامعه روحانیت این موضوع را تکذیب کردند اما دیروز مصباحی مقدم آن را تایید کرد و خبر از تصمیم تازه‌ای داد. دعوت دوباره از آیت‌الله برای بازگشت به جامعه روحانیت موضوعی نیست که بتوان آن را بی‌ارتباط با تحولات اخیر جامعه روحانیت دانست.

او در واکنش به اظهارات دفتر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه دعوتنامه‌ای از سوی جامعه روحانیت برای هاشمی ارسال نمی‌شود، گفت: «در این رابطه من از حجت‌الاسلام ناصری دبیر اجرایی جامعه روحانیت مبارز سوال کردم و گفتند که دعوتنامه را ارسال کردند اما وقتی بیشتر پیگیری کردم معلوم شد حق با دفتر آیت‌الله هاشمی بوده و مدتی است که این دعوتنامه‌ها برای ایشان ارسال نشده است. با شفاف شدن این موضوع پیگیری شد تا برای جلسه روز گذشته این دعوتنامه ارسال شود و از این بعد هم دعوتنامه‌های شرکت در جلسات جامعه روحانیت برای آیت‌الله هاشمی ارسال می‌شود.»

اعضای جدید گامی دیگر برای نزدیکی به میانه روی

در آخرین جلسه جامعه روحانیت که سه‌شنبه شب برگزار شد شش عضو جدید این نهاد روحانی معارفه شدند. با اضافه شدن این شش عضو فراکسیون معتدلین در جامعه روحانیت قدرتمند‌تر از گذشته می‌شود. قطعات پازل سیاست‌ورزی راست سنتی در حالی تکمیل می‌شود که به نظر می‌رسد آنها می‌خواهند دوباره به روزهای تاثیرگذاری خویش بازگردند و میدان را از تندروهای این جریان بازپس گیرند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates