29.08.2016

اعتراض ۲۱۵ فعال رسانه‌ای به ضرب‌وشتم خبرنگار در مجلس

رادیوفردا: ۲۱۵ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، خواستار رسیدگی به «اهانت» و «برخورد فیزیکی» نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، با احسان بداغی، خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران، شدند.

براساس گزارش شماره روز دوشنبه، ۸ شهریور روزنامه شرق، این روزنامه‌نگاران «اهانت» و «برخورد فیزیکی» نماینده ارومیه با خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران را «شدیداً» محکوم و از رئیس مجلس درخواست کردند که به «این بی‌احترامی عظیم به ساحت خبرنگاری» به صورت «دقیق و سریع» رسیدگی شود.

همچنین به گزارش روزنامه ایران، روز یک‌شنبه پس از پرسش خبرنگار پارلمانی این روزنامه از نماینده ارومیه دربارهٔ تشکیل «فراکسیون آذری‌زبان‌ها در مجلس»، نادر قاضی‌پور «این پرسش را اعتراض به تشکیل این فراکسیون تلقی کرده و علاوه بر ناسزاگویی، اقدام به برخورد فیزیکی با خبرنگار روزنامه ایران کرد».

فایل صوتی گفت‌وگوی خبرنگار روزنامه ایران و آقای قاضی‌پور در تعدادی از وب‌سایت‌های خبری ایران منتشر شده و روزنامه شرق نیز جزئیات این گفت‌وگو را منتشر کرده‌است.

بر اساس محتویات فایل صوتی و همچنین گزارش روزنامه شرق، آقای قاضی‌پور با اشاره به جنگ ایران و عراق خطاب به خبرنگار روزنامه ایران گفته‌است که «شماها نمی‌توانید از ناموستان دفاع کنید. ما از ناموستان دفاع کردیم. در جنگ… زنان ما طلاهایشان را فروختند».

این سخنان آقای قاضی‌پور، اعتراض خبرنگار روزنامه ایران را به دنبال داشته و او از آقای قاضی‌پور پرسیده که «مگر فقط در آذربایجان این کارها شده؟ مگر در کرمان و شیراز و شهرهای دیگر کسی این کارها را نکرده؟».

نماینده ارومیه در مجلس در ادامه سخنان خود آذربایجان را «مرکز اسلام» خوانده و خطاب به آقای بداغی گفته که «شما دنبال اصلاحات و دنبال آزادی بودید شما ضداسلام هستید، بنیان‌گذار شیعه در ایران، صفویه و آذری‌ها هستند».

احسان بداغی، خبرنگار روزنامه ایران، نیز به خطاب به آقای قاضی‌پور گفته که صفویه «بنیان‌گذار تصوف بودند نه شیعه».

براساس نامه این ۲۱۵ روزنامه‌نگار، پس از این بحث‌ها، آقای قاضی‌پور «عصبانی شده» و صورت خبرنگار روزنامه ایران را «زیر مشت‌های چپ و راست گرفته، دستش را می‌پیچاند و دستگاه ضبط صوتش را گرفته و کشان‌کشان به سوی حراست مجلس می‌برد».

به گفته نویسندگان این نامه، حراست مجلس هم «در اقدامی ناباورانه» از خبرنگار روزنامه ایران «تعهد می‌گیرد تا دیگر درگیری ایجاد نکند و تمام فایل‌های ضبط شده در دستگاه ضبط صوت را پاک می‌کند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس، نیز در تشریح این درگیری گفته‌است: «در یک لحظه دوست خوب و مؤدب بنده آقای بداغی را دیدم که توسط همکارمان جناب آقای قاضی‌پور به کمدهای جانامه‌ای کوبیده شد و… و منت و خواهشی که آقای بداغی می‌کرد تا بتوانند از دستان پرقدرت همکار آذری‌زبان‌مان رهایی یابند».

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، از اقدام نماینده ارومیه انتقاد کرده‌اند.

درهمین حال این ۲۱۵ روزنامه‌نگار در پایان نامه خود خطاب به رئیس مجلس نوشتند که «بیم آن می‌رود نماینده‌ای که دیروز گفت مجلس جای کره‌الاغ و زن نیست و امروز به صورت خبرنگار مشت می‌زند، فردا در صحن علنی مجلس چاقوکشی کند».

در اسفند ماه سال گذشته فیلمی از سخنان نادر قاضی‌پور در جشن انتخاب او به عنوان نماینده ارومیه در مجلس دهم منتشر شد که این نماینده مجلس گفته بود «مجلس جای زنان نیست، جای مردان است [زنان را به مجلس] بفرستید سرشان بلا بیاورند تا آبرویتان برود».

آقای قاضی‌پور همچنین گفته بود که «مجلس جای سوسول‌بازی نیست، به مجلس مرد بفرستید، که حداقل کاری هم نکند آن یکی کار را بتواند بکند».

پس از انتشار این فیلم، برخی از کاربران فضای مجازی از منتخبان مجلس دهم خواسته بودند که اعتبارنامه آقای قاضی‌پور را رد کنند اما اعتبارنامه او تصویب شد.

در دوره‌های اخیر مجلس نیز گزارش‌هایی دربارهٔ تهدید، توهین و برخورد فیزیکی برخی از نمایندگان از جمله مهدی کوچک‌زاده، روح‌الله حسینیان و موسی قربانی با خبرنگاران پارلمانی منتشر شده‌است.

پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز چندین خبرنگار پارلمانی بازداشت شدند و از ادامه کار آنان در مجلس جلوگیری شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates