31.08.2016

‘منتفی شدن’ پیگیری واقعه منا بعد از حمله به سفارت عربستان

بی‌بی‌سی: حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه ایران گفت که بعد از واقعه منا دولت پیگیر شکایت حقوقی از عاملان این واقعه در عربستان سعودی بوده، ولی حمله به سفارت عربستان و قطع روابط دوجانبه، ادامه پیگیری را غیرممکن و “منتفی” کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای قشقاوی امروز ۹ شهریور، در دیدار با خانواده های جمعی از قربانیان واقعه منا گفت: “سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جده به عنوان وکیل عام خانواده‌های داغدار با ۲۸ وکیل زبده سعودی، موضوع طرح شکایت علیه سعودی‌ها را مطرح کرد و نهایتا با دو تن از این وکلا به جمع‌بندی در خصوص نحوه اعطای وکالت قضایی دست یافت.”

وی افزود که همچنین قرار بود تا معاون وزیر بهداشت و معاون تشریفات وزارت امور خارجه عربستان برای پی‌گیری ماجرای منا به این بیایند، ولی “بعد از واقعه سفارت عربستان در ایران و قطع ارتباط دیپلماتیک دوجانبه، هر دو موضوع وکالت توسط دو وکیل سعودی و همچنین سفر هیأت‌های مسئول سعودی به ایران منتفی شد”.

در مهر ماه ۱۳۹۴، هم‌زمان با عید قربان، صدها نفر از زائران ایرانی در اثر ازدحام در بخشی از مراسم حج در صحرای منا کشته شدند. حدود سه ماه بعد، گروهی از معترضان به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه در عربستان، با حمله به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران وارد آن شده و آسیب‌هایی را به آن وارد کرده‌اند. این حمله، به قطع ارتباط دیپلماتیک عربستان و تعدادی دیگر از کشورهای عربی با ایران منجر شد.

حسن قشقاوی در بخشی دیگر از صحبت های امروز خود، با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه در پیگیری موضوع منا گفته که بعد از این واقعه “۵۷۰ ملاقات رسمی و غیررسمی در سراسر جهان توسط سفرا و کارداران و سرکنسول‌های ایران با طرف خارجی صورت گرفته” و “همه مسئولان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران مکلف شده اند با مقامات سیاسی و قضایی فاجعه منا مذاکره کنند”.

وی همچنین تاکید کرده است: “حضور میدانی بنده در آغاز ماجرا در هیأت اعزامی به مکه و رایزنی‌های مستمر دکتر ظریف وزیر امور خارجه و اغتنام از فرصت حضور در نیویورک توسط ایشان در کنار تشکیل جلسات مستمر و ارائه رهنمودهای لازم به نمایندگی‌ها، هم اینک بستر مناسبی را برای حصول نتیجه فراهم کرده است.”

معاون وزارت خارجه، شرح بیشتری در مورد “نتیجه” مورد اشاره خود نداده و به گفتن این توضیح بسنده کرده که: “طبیعت کار در وزارت امور خارجه حزم و احتیاط و تبلیغاتی نشدن بسیاری از کارها تا قبل از حصول نتیجه است.”

بعد از کشته شدن حجاج ایرانی در عربستان، آیت الله خامنه ای گفت که “این حادثه به هیچ وجه نباید فراموش شود” و “دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به صورت قاطع دنبال کنند”.

رهبر ایران همچنین از رهبران عربستان سعودی خواست که “مسئولیت خود را بپذیرند و از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار عذرخواهی کنند”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates