19.03.2013

سایت جماران: آیت‌الله خمینی موافق چهارشنبه‌سوری بود

خودنویس: امروز سه‌شنبه آخر سال ۱۳۹۰ و «چهارشنبه‌سوری» است. در این خصوص سایت وابسته به خانواده آیت‌الله خمینی در مطلبی با ذکر خاطره‌ای از آقای خمینی نوشت که نظر وی درباره‌ی این رسم منفی نبوده است. با انتشار این یادداشت سایت‌های محافظه‌کار بلافاصله به این نوشته حمله کردند و نظرات بسیاری از روحانیون و مراجع از جمله خامنه‌ای را آوردند که طی آن؛ این افراد چهارشنبه‌سوری را «بدون مبنای عقلی» خوانده‌اند.

پایگاه اطلاع رسانی جماران که توسط خانواده آیت‌الله خمینی اداره می‌شود امروز نوشت: «شب آخرین سه‌شنبه سال، چهارشنبه سوری نام دارد که جزئی از مراسم نوروز است و برای بچه‌ها غروبی هیجان‌انگیز است. بعضی‌ها به تپه‌ها می‌روند تا بوته‌های خار بچینند و در گرگ و میش هوا آتش روشن کنند و از روی آن بپرند و بگویند: زردی من از تو‌، سرخی تو از من..»

این سایت در ادامه نوشته است: «آیت‌الله خمینی نمی‌توانست از لحاظ احساسی نسبت به چهارشنبه‌سوری بی‌تفاوت باشد. اما در هیچ کلامی از او نسبت به آن سخنی منفی دیده نمی‌شود. یک دلیلش آن است که این رسم برای اقلیت زرتشتیان ایران که اقلیتی خوشنام است، بیش از برگزاری یک رسم ملی دارای معناست.»

اما سایت‌های محافظه‌کار به این نوشته حمله کردند. «بولتن نیوز» در یادداشتی با عنوان «مشروع جلوه دادن چهارشنبه سوری از منظر حضرت امام توسط سایت جماران» این حرکت را مشکوک خواند و نوشت که مسئولین این سایت سعی می‌کنند نظرات آیت‌الله خمینی را «تحریف» و آن را امروزی کنند.

«شهر خبر» هم نظرات ده‌ها تن از مراجع تقلید را آورده که گفته‌اند با چهارشنبه‌سوری مخالف هستند. برای نمونه آیت‌الله خامنه‌ای در فتوایی گفته است: «چهارشنبه‌سوری و سیزده به در مبنای عقلایی ندارد.»

انتظار می‌رود مطلب سایت جماران با واکنش‌های بسیاری روبرو شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates