07.09.2016

فرهاد فخرالدینی از رهبری ارکستر ملی کناره‌گیری کرد

بی‌بی‌سی: آقای فخرالدینی یک بار دیگر در سال ۱۳۸۸ پس از یازده سال مدیریت و رهبری ارکستر ملی ایران کناره‌گیری کرده بود

فرهاد فخرالدینی، مدیر هنری و رهبر ارکستر ملی ایران، اعلام کرد به دلیل آنکه مسئولان بنیاد رودکی مشکلات این ارکستر را پیگیری نمی‌کنند، از رهبری آن کناره‌گیری کرده است.

آقای فخرالدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: “نمی‌دانم این همه مشکل که ارکستر ملی با آن مواجه است چه معنی دارد. اصلاً از نظر آقایان (بنیاد رودکی) ارکستر خوب چه معنی دارد که این‌گونه با آن بدرفتاری و نامهربانی می‌کنند.”

او گفت: “کار را به سمتی هدایت کردند که من دیگر میل ندارم در این مجموعه حضور داشته باشم.”

آقای فخرالدینی یک بار دیگر در سال ۱۳۸۸، پس از یازده سال از مدیریت و رهبری ارکستر ملی ایران کناره‌گیری کرده بود.

در اردیبهشت امسال علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک تهران، که آن هم زیر نظر بنیاد رودکی اداره می‌شود، به دلیل اختلاف با این بنیاد کناره گیری کرد.

آقای رهبری به بی‌بی‌سی فارسی گفت که مشکل دو ارکستر سمفونیک و ملی تا زمانی که زیر نظر “شورای هنری ارکسترها” اداره شود، حل نخواهد شد.

به اعتقاد آقای رهبری، شورای هنری ارکسترها، که بنیاد رودکی آن را تشکیل داده، صلاحیت تصمیم‌گیری و نظارت بر ارکسترهای سمفونیک و ملی را ندارد و دخالت این شورا مانع از موفقیت این ارکسترها شده‌است.

بنابر اساس‌نامه شورای هنری ارکسترها به ریاست محمد سریر، این شورا اختیار بررسی، تصویب و نظارت بر حسن اجرای کلیه فعالیت‌ها و برنامه های سالانه ارکستر، انتخاب نوازندگان، رهبران، سولیست‌ها و خوانندگان، تعیین حقوق و مزایای اعضای ارکستر و همچنین تهیه و تدوین شاخص های کمی و کیفی، انتخاب و ارزیابی رهبران و سولیست‌های مهمان را بر عهده دارد.

آخرین اجرای ارکستر ملی در ایران به کنسرت جشنواره موسیقی فجر در زمستان سال گذشته بازمی‌گردد و یک بار نیز پس از نوروز ۱۳۹۵ در چین برنامه اجرا کرده بود.

ارکستر ملی ایران در سال ۱۳۷۷ به رهبری فرهاد فخرالدینی و با مشارکت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی راه اندازی شد.

پس از آنکه در سال ۱۳۸۸ این ارکستر به بنیاد رودکی واگذار شد، آقای فخرالدینی پس از یازده سال از سمت خود استعفا کرد.

پس از گذشت شانزده ماه بلاتکلیفی در سال ۱۳۸۹ بار دیگر ارکستر ملی به سرپرستی بردیا کیارس احیا شد.

در پاییز ۱۳۹۱ گزارش شد که این ارکستر منحل شده است.

مشکلات ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران، در اواخر دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و در پی ابراز نگرانی ناظران از فعال نبودن آنها خبرساز شد؛ هر چند مقامات وقت وزارت ارشاد تعطیل کردن آنها را تکذیب کردند و گفتند که صرفا در نظر دارند اقداماتی را برای سازماندهی اداری‌شان انجام بدهند.

احیای ارکستر ملی ایران از وعده های انتخاباتی حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی ایران بود که در جریان تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد.

آقای روحانی گفته بود: “از اینکه ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به تعطیلی کشیده شده است، بسیار متاسفم و حتما این دولت در همین ماه‌های آینده آنها را احیا خواهد کرد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates