11.10.2016

سیاه سیاه در حسینیه آزادی!: انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ – ایران؛ کره جنوبی

اخبار روز: برنامه دیدارهای این گروه به شرح زیر است. ساعت بوقت ایران :
ازبکستان – چین، ساعت ۱۶:٣۰
ایران – کره‌جنوبی، ساعت ۱٨:۱۵
قطر – سوریه، ساعت ۱۹:٣۰

وضعیت
برد ایران ۴۹ درصد
برد کره ۴۱ درصد
مساوی ۱۰ درصد

شرایط بازی غیر قابل بیش بینی

وضعیت جدول
ایران ۷ امتیاز با تفاضل گل بهتر اول
کره جنوبی با ۷ امتیاز دوم
ازبکستان با ۶ امتیاز سوم
سوریه با ۴ امتیاز چهارم و تیمهای چین و قطر پنچم و ششم

ایران در صورت پیروزی ازبکستات بر قطر، در صورت تساوی دوم و در صورت باخت صدرنشینی را به کره و ازبکستان واگذار می کند.

اخبار روز- کرد سنندجی: عصر سه شنبه در استادیومی که اینک شبیه به حسینیه و نمادی از خیمه کربلا شده، بازی ایران و کره جنوبی برگزار می شود و می رود تا سیاهی و ماتم و عزا استادیوم پیر آزادی را پیرتر کند. مثلی است که می گوید – عدو سبب خیر شود، اگر خدا خواهد!! مخالفان برگزاری این بازی اندک ولی با قدرت و منسجم در ایام تاسوعا و عاشورا در برابر موافقان اکثریت اما متفرق و تابع جریان باد توانستند بهترین بهره برداری را کنند و سرانجام به نتیجه ای برسند که خود از ابتدا از آن آگاه نبودند. معرفی واقعه کربلا از راه تصویر و پخش زنده به جهان! تردید به یقین تبدیل می شود که در انتخابات بیش روی چند ماه آینده ریاست جمهوری بازی ایران و کره جنوبی یکی از برگهای برنده و تاثیرگذار مدنظر کاندیداهای انتصابی است که روی آن تمرکز خواهند کرد!
از منظر جامعه شناسی نشانه ها حاکی است که مثل چند دهه اخیر نظام توانسته خواست جماعت ناهمجا را به نفع جماعت مجذوب از برگزاری بازی ایران و کره جنوبی تغییر دهد و این پدیده متضاد ابتدائی را به جریانی وحدت طلب در نزد جهانیان تبدیل کند. ایران از نظر سیاسی جامعه ای بسته است و در قلمرو فرد و جمع تعابیر مربوط به رفتار و عمل در این جامعه اختلاف فاحشی با رفتار و عمل در جامعه دموکراتیک دارد و در چنین جامعه ای ناگهان شادی و یا شادی نکردن برای گل زدن و فریاد و هورا تماشاگران از درجه اعتبار اولیه ساقط می شود و موضوع رفتاری و کرداری متفاوتی جایگزین آن می شود، بدین صورت که نشان دادن واقعه کربلا که بازتابهای گسترده خبری و رسانه ای در رسانه های نوشتاری، شنیداری، دیدنی و تصویری دارد برای همگان اصلی مورد وحدت قرار می گیرد!
نظام طی چند سال اخیر هزینه زیادی کرد و گروههائی از روحانیون و طلاب را آموزش داد و برای تبلیغ و ترویج مرام خود به استادیومها اعزام کرد اما نتوانست یک درصد نیز نتیجه اهداف مورد نظر خود را کسب کند. اما بازی ایران و کره جنوبی مستقیم و غیرمستقیم هزاران پیام نظام را بطور موثری انتقال داده است. در بحث جداگانه ای این موضوع جذب و دفع در جامعه شناسی و نقش بی خاصیت فیفا، و یا مثلا مشت گره کردن و ماسک زدن کره ای ها که بر اثر ناآگاهی، رسانه های ایرانی آن را به یک مورد انتقامی بی ربط پیوند داده اند و یا فراخوان برای بسیج حسینی مردم توسط جواد نکونام، علی پروین، جلال طالبی و… را بررسی می کنیم. ولی برای پرداختن به اصل بازی و کاستن مسایل سیاسی حاکم بر آن در اینجا فقط به دو نمونه تک نگاری به عنوان فاکتوری از وضعیت حاکم بر بازی ایران و کره جنوبی از دریچه ایده لوژیکی رسانه ها و برنامه های بیش بینی شده یا خودجوش و ناگهانی صورت گرفته این روی داد اشاره می کنم:
“فارغ از جار و جنجال‌ها و حرف و حدیث‌هایی که پیرامون این رویداد ورزشی در روز تاسوعا مطرح شده، باید گفت که هواداران ایرانی بیش از هر زمان و هر مکانی، حرمت ایام محرم را می‌دانند و وظیفه خود را در این روزها می‌شناسند. حضور ده‌ها هزار ایرانی سوگوار سالار شهیدان در ورزشگاه آزادی و فریادهای یا حسین (ع) آن‌ها در حالی که دوربین‌های تلویزیونی از جای جای دنیا این رویداد را انعکاس می‌دهند، بهترین فرصت برای شناساندن فرهنگ عاشورا و مبانی فکری انقلاب حسینی است.
۲۰ مهر ۹۵، تاسوعای حسینی، چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در نقاط مختلف دنیا، هزاران مرد سیاه‌پوش را خواهند دید که فارغ از آنچه در زمین سبز آزادی رقم می‌خورد – برد یا باخت – مردی را صدا می‌زنند که صدها سال از شهادتش می‌گذرد و این سوال در ذهن‌شان شکل می‌گیرد که این حسین (ع) کیست که این چنین شوری در مردمان ایجاد کرده است؟”
“مدتی است صدای اعتراض برخی از دلسوزان اهل ‌بیت عصمت و طهارت درباره تقارن مسابقه فوتبال تیم ملی جمهوری اسلامی ایران با کره‌جنوبی، در راستای مسابقات انتخابی جام جهانی، در روز تاسوعا بلند و موجب نگرانی این عزیزان شده است.
محمد اصلانی در شرق نوشت: حال آنکه به‌نظر حقیر که خود عاشق و شیفته اهل ‌بیت و عزادار امام حسین (ع) و یاران باوفایش هستم، می‌توان از این رخداد و واقعه تاریخی، به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
چراکه وقتی دشمنان اهل ‌بیت عصمت و طهارت و در رأس آنها، وهابیت و سلفی‌ها، دوست ندارند پرچم برافراشته‌شده عزای حسینی و نام مبارک آن حضرت دیده و شنیده شود، چه اشکالی دارد سراسر استادیوم آزادی، منقش به پرچم‌های سیاه و عبارت‌های مبارک یاحسین (ع)، لبیک یاحسین و یا ابالفضل‌العباس شود؟“

می توان اشاره کرد که بازی ایران مقابل کره جنوبی دارای حساسیت فوق العاده ای از منظر روانی برای دو تیم است. اما بیشترین سنگینی بار روانی متوجه تیم کره جنوبی است. هر چند این تیم شانس آورده که اشتیلکه آلمانی که خود یکی از متخصصان جنگهای روانی از ایام بازی اش بود سرمربی این تیم است. بار فنی بازی تحت تاثیر فضای حاکم بر استادیوم خواهد بود هر چند تیم ایران اکنون از بابت فضا وضعیت بهتری دارد اما بیش بینی ها بسیار بر روی تساوی دو تیم متمرکز است.

نگاه به بازی از دریچه صحبتهای مربیان دو تیم در کنفرانس خبری یک روز بیش از بازی:
برای انتخاب ترکیب ایران «سردرد» دارم
همه بازیکنانم آماده هستند
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به دیدار روز سه شنبه تیمش با کره جنوبی گفت: شکی وجود ندارد که این دیدار از جذابیت و حساسیت بسیار بالایی برای هر دو تیم برخوردار است.
کارلوس کی روش که ظهر روز دوشنبه در نشست خبری قبل از دیدار روز سه شنبه برابر کره جنوبی با خبرنگاران حاضر در سالن کنفرانس آکادمی فوتبال صحبت می کرد ضمن بیان این مطلب افزود: ابتدا به همه خبرنگارانی که برای پوشش این دیدار آمده اند خوش آمد می گویم. شکی نداریم که با توجه به در نظر گرفتن رسانه ها جذابیت این دیدار برای هر دو تیم بالاست.
وی افزود: دیدار روز سه شنبه قسمت دیگری از سریال صعود ما به جام جهانی است. ما با تیمی بازی داریم که ادعا و قدرت بالایی دارد. تیم ما کاملا آماده است. تمام بازیکنان با اشتباق کامل برای این دیدار آماده هستند.
کارلوس کی روش ادامه داد: هم از بعد فرهنگی و هم از بعد مذهبی این دیدار در شرایط خاصی برگزار می شود و وظیفه ما این است که یک پیروزی خوب را برای مردم ایران به ارمغان بیاوریم. امیدوارم هواداران بیایند و ورزشگاه را پر کنند.
وی در مورد اینکه با حضور دژاگه و جهانبخش آیا کارتان برای انتخاب ترکیب اصلی سخت نیست گفت: در ازبکستان هم تک تک بازیکنان آماده بودند. برای این بازی هم آماده هستند. متاسفانه یا خوشبختانه الان همه بازیکنان آمادگی بالایی دارند و این یک سردرد بزرگ برای من است که بتوانم ترکیب تیم را انتخاب کنم.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در مورد جنگ رسانه ای تیم ملی کره جنوبی گفت: همه ما فوتبالیست هستیم و دنبال کسب پیروزی می رویم. فوتبال یک سرگرمی تجاری است که باعث دلگرمی مردم می شود. امیدواریم که فردا بتوانیم نتیجه لازم را کسب کنیم. ما هیچ وقت به این مسائل توجهی نداشته ایم.
وی ادامه داد: بازی برابر کره همیشه برای ما یک چالش است. کره کشوری با سنت های مختلف است. در جام جهانی ۲۰۰۲ هم میزبانی خوبی داشتند. ما به این بازی به عنوان یک دیدار در مسیر صعود به جام جهانی نگاه می کنیم. در انتها مطمئن هستم که در پایان مسابقه ما شاهد فوتبال خوبی خواهیم بود.
کی روش در مورد بلیت طبقه دوم که فروخته نمی شود گفت: این مسائل به من ربطی ندارد. امیدوارم هواداران بیایند و از تیم ملی حمایت کنند. بازیکنانم انگیزه بالایی دارند تا در این دیدار به پیروزی برسند. یک بار برای همیشه می گویم که در فوتبال با جنگ های رسانه ای نمی توان نتیجه را گرفت و باید درون زمین به پیروزی برسید. تاکید می کنم که بازیکنانم باید زجر بکشند و تلاش کنند تا سه امتیاز را بگیرند.
وی ادامه داد: مطلبی که به بازیکنانم می گویم این است که باید وقتی صاحب توپ هستند با آرامش بازی را به جریان درآورند چرا که مردم متوجه می شوند که بازیکن دارد با تمام وجودش بازی می کند.
کارلوس کی روش در واکنش به پرسش خبرنگار کره‌ای که پرسید دلیل خاصی دارد که شما توانسته‌اید در چند بازی اخیر کره را شکست دهید گفت: دلیلش این است که من بازیکنان زیبا و خوبی کنارم دارم و اگر توانستم به پیروزی برسم به خاطر تلاش و زحمت این بازیکنان بوده است.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در مورد شناختش از کره جنوبی گفت: من خودم بازیکنان خوب و بزرگی دارم و نمی خواهم به بازیکنان کره بپردازم و آنها را بزرگ کنم. اما شکی ندارم که ستاره تیم کره جنوبی «کو» است.

اشتیلیکه قبل از دیدار با ایران:
می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم و رکورد را بشکنیم
حساسیت بازی بالاست
سرمربی تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی با بیان اینکه تیمش بازی حساسی برابر ایران دارد، گفت: ما به ایران آمدیم تا یک بازی جوانمردانه را ارائه دهیم و ضمن تاریخ‌سازی رکورد ایران را بشکنیم.
اولی اشتیلیکه در نشست خبری قبل از دیدار روز سه شنبه تیمش با ابران که ظهر امروز در سالن کنفرانس آکادمی ملی فوتبال برگزار شد ضمن بیان این مطلب گفت: این دیدار بازی مهمی میان تیم های اول و دوم گروه است و هر دو تیم از اهمیت و حساسیت این مسابقه اطلاع دارند.
سرمربی تیم ملی فوتبال کره جنوبی که تیمش در دیدارهای گذشته برابر ایران شکست خورده است ادامه داد: همانطور که خدمت‌تان گفتم حساسیت این مسابقه بالاست. ما به ایران آمدیم تا یک بازی جوانمردانه را ارائه دهیم و هر دو تیم باید به هم احترام بگذارند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار کره ای مبنی بر اینکه که آیا تجربه شکست برابر ایران به شما کمک می کند که در این مسابقه به پیروزی برسید یا خیر، افزود: استادیوم در آن مسابقه کاملا پر نشده بود و بازی دوستانه بود، ما انتظار داریم ورزشگاه کاملا پر و فشار بیشتری روی ما باشد. دو سال پیش هم ایران یک بازی کاملا تدافعی مقابل ما ارائه داد و فکر نمی کنم فردا بخواهد به آن شیوه بازی کند.
سرمربی تیم فوتبال کره جنوبی در خصوص علت اینکه بازیکنان کره در بدو ورود به ایران ماسک زده‌اند، تصریح کرد: ما معمولا درکشور خودمان هم از این ماسک ها استفاده می کنیم تیم ملی ما وقتی به کشورهای دیگر سفر می کنند از این ماسک ها استفاده می کنند اما در خصوص مشکلاتی مانند نشان دادن مشت دست ما باید بگویم این یک موضوع معمول است و ما معمولا پیش از بازی هایمان این کار را می کنیم.
وی افزود: ما به ایران آمدیم تا فردا یک بازی جوانمردانه را به نمایش بگذاریم. مسائل غیرفوتبالی باعث تحریک هوادارانی که در ورزشگاه حضور دارند، می شود و ما برای تحریک هواداران نیامدیم و امیدواریم تیمی که شایسته است و بازی بهتری ارائه می دهد به برتری برسد.
سرمربی تیم فوتبال کره جنوبی در پاسخ به پرسش خبرنگار کره‌ای مبنی بر اینکه تاثیر هواداران حاضر در ورزشگاه آزادی روی عملکرد بازیکنان شما چقدر خواهد بود، گفت: معمولا بازیکنان‌مان در چنین شرایطی می‌توانند بازی کنند در بازی با چین هم ورزشگاه پر شده بود و بازیکنان توانستند بازی را کنترل کنند البته داورها هم باید این موضوع را کنترل کنند.
وی در واکنش به صحبت های بازیکن تیم کره در خصوص امنیت تهران و مردم تهران گفت: ما دو، سه روز است که در ایران هستیم و کاملا از حضور در ایران راضی هستیم و همه چیز مهیا بوده، کشور ما یک کشور دموکراتیک است و در طول تاریخ تلاش کردیم دموکراسی را داشته باشیم. از این نظر هر کس می تواند اظهار نظر خودش را داشته باشد و از نظر مربی کار من می تواند مورد انتقاد قرار گیرد و شخصا نمی توانم وارد این موضوع شوم و اگر این نظر بازیکن من باشد او به طور شخصی و آزاد این نظر را بیان کرده است.
سرمربی کره جنوبی در پاسخ به سوال خبرنگار کره ای مبنی بر اینکه در بازی های مقدماتی ۲۰۱۰ کره مقابل ایران در تهران به تساوی رسید و در ۲۰۱۴ بازی را واگذار کرد، هدف شما از مسابقه فردا چیست گفت: هدف بازیکنان ما وقتی پایشان را به زمین می گذارند کسب پیروزی است. بازیکنانم مسلما برای پیروزی پا به میدان خواهند گذاشت.
اشتیلیکه در پایان در خصوص اینکه تیم ملی ایران با کارلوس کی‌روش مقابل کره هیچ وقت شکست نخورده و همیشه بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته، گفت: همانطور که گفتم بازی فردا میان دو تیم اول گروه است و ما فردا مسابقه ای در بالاترین سطح آسیا را شاهد هستیم اما در خصوص پیروزی های متوالی ایران در برابر کره باید بگویم ما از ۲۰۱۵ تا الان تنها دو شکست داشتیم که این نشانه خوبی محسوب می شود، ما می‌خواهیم فردا تاریخ سازی کنیم و این رکورد را بشکنیم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates