17.10.2016

فیروزآبادی؛ فرمانده‌ای که چهار سال آخر فرماندهی نکرد، برخورد سپاه با شورش‌های ۱۸ تیر ‘با مجوز شخص خاتمی صورت گرفت’

بی‌بی‌سی: سرلشگر حسن فیروزآبادی، رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در ۲۷ سال گذشته بالاترین مقام نظامی ایران بعد از فرمانده کل قوا بود. او اوایل تیر ماه امسال با حکم آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، مشاور عالی فرماندهی کل قوا شد و جای خود را به سرلشگر محمد باقری داد. آقای فیروزآبادی ۶۵ ساله که دکترای دامپزشکی دارد، در دوره جنگ ایران و عراق مسئولیت‌های مختلفی از جمله معاونت امور دفاعی نخست‌وزیر (میرحسین موسوی) و جانشینی او در قرارگاه خاتم الانبیا را برعهده داشت. او در گفت‌وگویی مفصل با خبرگزاری فارس از دلایل پایان کارش در ستاد کل گفته و درباره بسیاری از مسائل و شخصیت‌های فعلی و گذشته ایران مثل جنگ، اکبر هاشمی رفسنجانی، اصلاح‌طلبان و ناآرامی‌های کوی دانشگاه اظهار نظر کرده است:

آقای فیروزآبادی می‌گوید ۱۲ سال پیش به رهبر ایران نامه نوشته و در آن به بیماری قلبی و کلیوی خود و ضعف جسمانی‌اش اشاره کرده و ۱۰ نفر را به عنوان نامزد جایگزینی خود پیشنهاد کرده است. آقای خامنه‌ای در پاسخ از او خواسته مقاومت کند. هفت سال پیش نامه دوم را نوشته ولی باز هم بی‌نتیجه بوده است. بار سوم هم چون فکر می‌کرده ممکن است در شرایط بحرانی نتواند در مناطق عملیاتی حاضر شود، نامه دیگری نوشته ولی همچنان با مخالفت رهبر روبرو شده است.

او می‌گوید بعد از این نامه “یک تغییر ساختار موقت در ستاد کل دادم و معاونت ارکان را ایجاد کردم و سردار باقری مسئول این معاونت شد. سپس به حضرت آقا اعلام کردم که این معاونت، جانشین من است و با اختیارات من، ستاد را اداره می‌کند و آقا این را پذیرفتند. به همین دلیل بنده چهار سال در کنار آقای باقری بودم و ایشان کارها را انجام می‌دادند و جلسات را برگزار می‌کردند تا اینکه حضرت آقا تصمیم گرفتند در تیر ماه این جابجایی صورت گیرد. این یک جابجایی صد در صد آرام بود و آب از آب تکان نخورد و حاصل یک کار مدبرانه، برنامه‌ریزی شده، هوشمندانه و دینی بود”.

+باقری به جای فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران شد

  • ‘اشکال هاشمی این است که به تشخیص خودش عمل می‌کند’

آقای فیروزآبادی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، درباره رئیس این مجمع، اکبر هاشمی رفسنجانی، می‌گوید او در اداره جامعه آنچه را که باید بر اساس حکم ولایت فقیه عمل شود، “بر اساس نظر خود نظر می‌دهد”.

“آقای هاشمی در واقع نظریه جداگانه‌ای دارد که این نظریه جداگانه خود را ذیل نظریه امام جامعه، جاری و ساری می‌کند. اگر به حرف آقای هاشمی به عنوان یک نظر اجتماعی نگاه کنیم اشکالی ندارد بخاطر اینکه طبق قانون اساسی و طبق اسلام هرکسی می‌تواند نظریه خودش را بدهد اما اگر بخواهیم نظر آقای هاشمی را به عنوان دخالت در حکومت اسلامی تلقی کنیم، غلط و انحراف از ولایت فقیه و اسلام مد نظر امام خمینی است”.

سرلشگر فیروزآبادی معتقد است آقای هاشمی رفسنجانی “نباید نفی شود” اما در عین حال درباره این که نظر او به “نظریه” تبدیل شود هشدار داد و گفت که بعضی می‌خواهند از آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان “چوب لای چرخ” ولایت و امامت استفاده کنند.

+هاشمی رفسنجانی از نگاه رهبر: ناآگاه یا خائن؟

  • برخورد سپاه با شورش‌های ۱۸ تیر ‘با مجوز شخص خاتمی صورت گرفت’

“من اینجا به عنوان عضو شورای امنیت ملی عرض می‌کنم که مقابله نیروهای مسلح با شورش‌های خیابانی در جریان ۱۸ تیر سال ۷۸ با مجوز شورای عالی امنیت ملی و شخص رئیس شورای عالی امنیت ملی که خود آقای خاتمی بود، صورت گرفت”.

ناآرامی‌های تیر ۸۷ بعد از حمله نیروهای امنیتی و انتظامی به کوی دانشگاه تهران آغاز شد و چند روز بعد با دخالت نیروهای سپاه و بسیج پایان یافت. در آن زمان حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور، ریاست این شورا را بر عهده داشت.

با ادامه اعتراض‌ها آقای روحانی در یک سخنرانی گفت “دستور قاطع صادر شد تا با هر گونه حرکت این عناصر فرصت‌طلب، هر کجا که باشد، با شدت و با قاطعیت برخورد شود و اینها سرکوب شوند”.

آقای فیروزآبادی می‌گوید “آن زمان جلوی خود بنده آقای روحانی با آقای خاتمی تماس گرفتند و گفتند وضع این گونه و جمع‌بندی این است. ایشان گفتند که هر تصمیمی که گرفتید انجام دهید، از این به بعد هم همین‌طور خواهد بود”.

  • قرارگاه خاتم‌الانبیا بخشی از ستاد کل نیست

سرلشگر فیروزآبادی در این مصاحبه درباره “یک اشتباه” هم توضیح داد. او می‌گوید با تصمیمی که رهبر ایران در “دوره جدید” گرفته ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و ریاست قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا از هم جدا شده و دیگر قرارگاه خاتم بخشی از ستاد کل نیست.

به گفته آقای فیروزآبادی “اداره و سیاست‌گذاری نیروهای مسلح با ستاد کل است و قرارگاه حضرت خاتم، قرارگاه عملیاتی نیروهای مسلح است که عملیات‌های نظامی، رزمایش و عملیات‌های جنگی را این قرارگاه فرماندهی می‌کند… ستاد کل نیروها را آماده می‌کند و قرارگاه خاتم آنها را به کار می‌گیرد بنابراین اگر جنگی صورت گیرد، ستاد کل در جنگ وارد نمی‌شود و قرارگاه خاتم جنگ را فرماندهی می‌کند.”

هم‌زمان با تغییر فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران، آیت‌الله خامنه‌ای سرلشگر غلامعلی رشید، از فرماندهان سپاه را که در ۱۷ سال اخیر جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود، به فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا برگزید.

+تغییرات اخیر در فرماندهان نظامی ایران؛ اهمیت قرارگاه خاتم در چیست؟

  • به برلین رفتم و وضع رقت‌بار آلمان را دیدم

در این مصاحبه از آقای فیروزآبادی سوال شد نظرش درباره این که اخیرا گفته شده “باید مانند کشور ژاپن و آلمان سلاح را کنار گذاشت و به سمت تعامل و گفت‌وگو پیش رفت” چیست. او پاسخ داده:

“کشورهایی مانند ژاپن یا آلمان، در جنگ جهانی دوم شکست خوردند و من به برلین رفتم و وضع رقت بار آنها را را دیدم، در میدان اصلی این شهر مشاهده کردم که پنج پرچم بالاست، گفتم این پرچم‌ها چیست؟ گفتند اینها پرچم‌ کشورهای پیروز جنگ جهانی دوم است که بر آلمان حاکمند. همین آلمانی که امروز بیشترین توسعه را در اروپا پیدا کرده به او اجازه ندادند که قدرت دفاعی داشته باشد… مردم آلمان بالذات با صهیونیست‌ها به دلیل ظلم و ستمی که به آنان کردند دشمن هستند اما ناچار به برقراری روابط دوستانه شده‌اند.”

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود دو ماه پیش دلیل پیشرفت اقتصادی آلمان و ژاپن را بعد از جنگ جهانی دوم “محروم شدن آنها از داشتن نیروی نظامی” عنوان کرده و گفته بود که در آن زمان بودجه نیروهای نظامی در این کشورها آزاد شده و به مصرف کارهای علمی و تولیدی رسیده بود. آقای هاشمی رفسنجانی گفت که “این راه در ایران باز شده است”. این اظهار نظر انتقادهای شدیدی را به دنبال داشت.

+واکنش فرمانده ارشد سپاه به سخنان هاشمی رفسنجانی: جرات دارند بدون محافظ تردد کنند

  • ولی فقیه می‌تواند رای نمایندگان مجلس را متوقف کند

آقای فیروزآبادی همچنین گفت که از نظر او اگر نمایندگان مجلس بخواهند در موضوعی قانون بگذارند که آن قانون “موجب انحراف در جامعه اسلامی ‌شود، آن وقت ولایت فقیه به رئیس مجلس دستور می‌دهد این قانون را متوقف کنید”.

“وقتی یک موضوعی می‌خواهد انحراف و شکاف در جامعه درست کند یا اثر بنیانی در اسلام بگذارد از شروعش ولی فقیه می‌گوید این را در دستور مجلس نیاورید”. آقای فیروزآبادی معتقد است هر نظریه‌ای که مورد تایید رهبر ایران نباشد “انحراف است و نمی‌شود ادامه‌اش داد”.

  • با طرح ضد انقلابی بهزاد نبوی و سعید حجاریان مخالفت کردم

سرلشگر فیروزآبادی اصلاح‌طلبان و “دوم خردادی‌ها” را تجدیدنظر طلب خواند و آنها را به “جریان عمیقی” مربوط دانست که در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و در مرکز تحقیقات استراتژیک به وجود آمد.

او می‌گوید در ساختار این مرکز معاونت دفاعی تعریف شده بود اما نظر آقای خامنه‌ای این بوده که یا این معاونت حذف شود یا “آقای دکتر فیروزآبادی که رئیس ستاد کل است معاون دفاعی شود. به این ترتیب من معاون دفاعی مرکز تحقیقات استراتژیک شدم”.

به گفته آقای فیروزآبادی در آن زمان بهزاد نبوی و سعید حجاریان طرحی را با نام “طرح جمهوری اسلامی” به مرکز تحقیقات آوردند و به دنبال تصویب بودجه آن بودند. اما “بعد از ارائه طرح بنده گفتم که این طرح را تحلیل کرده‌ام و این طرحی ضد انقلابی و ضد جمهوری اسلامی است”.

  • ‘بن‌بستی’ که هاشمی برای پایان دادن به جنگ ترسیم کرد

در سال‌های اخیر بحث‌ها واختلاف نظرهای زیادی درباره چگونگی پایان جنگ ایران و عراق مطرح شده که در یک سوی آن همواره نام اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان فرمانده جنگ در آن زمان مطرح است.

آقای فیروزآبادی می‌گوید که آقای هاشمی از فرماندهان جنگ از یک سو و رئیس سازمان برنامه و بودجه از سوی دیگر خواسته بود درخواست‌های خود را برای ادامه جنگ مطرح کنند.

او می‌گوید آقای هاشمی رفسنجانی “آن موقع با آن قیمت نفت و وضعیت بد اقتصادی و کمبود بودجه، یک معادله‌ای روی کاغذ آوردند که فرماندهان نظامی این مقدار نیاز دارند و مسئولان اقتصادی کشور می‌گویند ما این امکانات کم را داریم و این امکانات کم پاسخگوی این نیاز فراوان فرماندهان نظامی نیست. بنابراین زمان، زمان پایان دادن به جنگ است”.

او این اقدام را یک کار سیاسی و مسئول آن را آقای هاشمی رفسنجانی دانست و گفت “ممکن بود اگر فرد دیگری کارگردانی می‌کرد اینطور ترسیم نمی‌شد ولی خب بالاخره آن زمان اینطور ترسیم شد و کارگردان دیگری هم نبود”.

+رفسنجانی: ناگفته‌های پذیرش قعطنامه ۵۹۸ را هنوز نباید بگویم

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates