22.10.2016

اعتراض شدید نماینده زرتشتیان به سخنان امام جمعه اصفهان در مورد «دوگانه‌پرستی»

رادیوفردا: نماینده زرتشتیان در مجلس ایران ضمن «اعتراض شدید» به سخنان امام جمعه اصفهان مبنی بر «دوگانه‌پرست» خواندن پیروان این دین، از او خواست که به «ادیان الهی احترام» بگذارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسفندیار اختیاری در نامه‌ای که جمعه ۳۰ مهر، منتشر شده، اعلام کرد که ایرانیان «به تمدن و فرهنگ خود در تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین افتخار می‌کنند و یکتاپرست بودن یکی از این موارد افتخارآفرین است».

او ضمن «اعتراض شدید» به سخنان امام جمعه اصفهان، نوشت که «انتظار دارم که نمایندگان محترم خبرگان رهبری، بیش از دیگران به ادیان الهی احترام بگذارند».

یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان، در خطبه‌های ۲۳ مهر، مدعی شده بود که زرتشتیان اعتقاد دارند، «جهان دو خدا دارد که یکی از آن‌ها برای خوبی‌ها است و دیگری برای بدی‌ها».

او تأکید کرده بود که «اصلاً شر در عالم وجود ندارد» و «خداوند چیزی جز خیر خلق نکرده است».

نماینده زرتشتیان در مجلس این استدلال امام جمعه اصفهان را «عجیب» خواند و در مقابل اعلام کرد که نام برده شدن از شیطان در کتاب‌های دینی مسلمانان «به معنی اعتقاد به خدای بدی و شر در دین اسلام نبوده و … تکرار کلمه شیطان یا اهریمن، با هدف ایجاد هوشیاری دائم انجام می‌شود».

آقای اختیاری همچنین از امام جمعه اصفهان خواست که سخنان «تفرقه‌برانگیز» بیان نکند و خطاب به او نوشت که «کشور بزرگ و اهورایی ایران، به کردار بیش از گفتار نیاز دارد و … همواره نیازمند یکپارچگی قومی، دینی و نژادی است».

دین زرتشتی از دین‌های رسمی در ایران است اما با این حال برخی از نهادهای جمهوری اسلامی از این دین به عنوان دین «ضاله» و دین «آتش‌پرستی» نام برده‌اند.

نماینده زرتشتیان در مجلس پیشتر هم روز ۲۶ تیر در نامه‌ای به شهردار خرمشهر نسبت به نام برده شدن از دین زرتشتی در «همایش نقد و بررسی فرقه های ضاله» اعتراض کرده بود.

همچنین درحالی که در جمهوری اسلامی تغییر دین اسلام به دین‌های دیگر چون زرتشتی به رسمیت شناخته نمی‌شود، نهادهای مذهبی گاهی گزارش‌هایی را درباره تغییر دین تعدادی از زرتشتیان به دین اسلام منتشر می‌کنند.

از جمله دفتر امام جمعه اصفهان در دی ماه ۹۴ اعلام کرده بود که یکی از زرتشتیان اصفهان با حضور در این دفتر، دین خود را به اسلام تغییر داده است.

در سال‌های گذشته همچنین تعدادی از زرتشتیان بازداشت شده‌اند که تعداد آنها در مقایسه با پیروان دین‌ها و آیین‌های دیگر کمتر بوده است.

از وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود از آزادی‌های دینی در جهان در سال ۲۰۱۵ به نقل از مرکز اسناد حقوق بشر ایران اعلام کرده بود که دو زرتشتی زندانی هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates