28.10.2016

اردوغان: ارتش ترکیه برای آزادسازی رقه اقدام می‌کند

دویچه‌وله: ترکیه برای حمله به رقه مصمم است. آنکارا تاکنون منتظر پیامی از سوی آمریکا بود تا به طور مشترک برای آزادسازی رقه اقدام کند. وزیران خارجه سه کشور ایران، روسیه و سوریه نیز در مسکو به مشورت خواهند نشست.

روز پنجشنبه (۲۷ اکتبر / ۶ آبان) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که ارتش ترکیه به تنهایی حمله به شهرهای منبیج و رقه را آغاز خواهد کرد.

رقه در دست “دولت اسلامی” (داعش) است و شهر منبیج را کردهای سوریه در ماه اوت سال جاری از کنترل “دولت اسلامی” خارج کردند.

اردوغان مدعی شد که در این باره با همتای آمریکایی خود باراک اوباما تلفنی گفت‌وگو کرده است. واشنگتن تا شامگاه پنجشنبه در این باره واکنشی نشان نداده است. در بیانیه‌ای که کاخ سفید در رابطه با اوضاع سوریه منتشر کرد، به گفت‌وگوی اردوغان و اوباما اشاره نشده است.

بیشتر بخوانید: ۲۰۰۰ غیرنظامی اسیر تروریست‌های “داعش” در منبج آزاد شدند

طبق طرح دولت ترکیه، ارتش این کشور نیروهای اپوزیسیون مورد اعتماد خود را برای مبارزه با نیروهای دولتی سوریه و گروه‌های کرد پشتیبانی می‌کند. این نیروها قرار است ابتدا منتیج را تصرف کنند و سپس روانه رقه شوند.

پیش‌تر خبرگزاری فرانسه به نقل از رئیس‌جمهور ترکیه گزارش داده بود که مخالفان رژیم بشار اسد برای تاراندن نیروهای “دولت اسلامی” از شهر الباب سوریه موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند و پس از آزادسازی این شهر به سوی منبیج گسیل خواهند شد.

عملیات بی‌فرجام

در ماه اوت سال جاری نیز ارتش ترکیه وارد سوریه شد اما به گفته وزارت خارجه روسیه این اقدام باعث به تعویق افتادن آزادسازی رقه از دست نیروهای “دولت اسلامی” گردید.
در آن زمان سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته بود، فرماندهی “ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه” با شرکت کردها تصمیم گرفته‌اند حمله به رقه را آغاز نکنند تا بتوانند به مقابله با نیروهای ترکیه بپردازند.

بیشتر بخوانید: کارتر: حمله به موصل با حمله به رقه هماهنگ می‌شود

ترکیه با شرکت کردها برای آزادسازی شهرهای تحت تصرف “دولت اسلامی” مخالف است. مقامات آمریکایی اما پیوسته تاکید کرده‌اند که پیشمرگ‌های کرد “نیروهای دموکرات سوریه” در عملیات آزادسازی رقه شرکت خواهند داشت.

نشست سه‌جانبه

به خبرگزاری آلمان قرار است نمایندگان سه کشور روسیه، سوریه و ایران روز جمعه (۲۸ اکتبر / ۷ آبان) در مسکو دیدار کنند. در این نشست وزیران خارجه سه کشور، محمد جواد ظریف، ولید معلم و سرگئی لاوروف حضور خواهند یافت.
این خبرگزاری به نقل از لاوروف می‌نویسد که محور مذاکره سه کشور “یافتن راه‌ حلی برای رساندن کمک‌های انسانی به نیازمندان در حلب” خواهد بود.

بیشتر بخوانید: کشته شدن ۲۲ کودک در مرگبارترین حمله به یک مدرسه در سوریه

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates