23.03.2013

نگرانی از وضعیت سخنگوی زندانی کمیته دفاع از حق تحصیل

دویچه‌وله: منابع خبری نزدیک به منتقدان دولت ایران از سرنوشت ضیا نبوی، فعال دانشجویی زندانی ابراز نگرانی کرد‌ه‌اند. در همین حال دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد توانستند در آستانه سال نو با والدین خود دیدار کنند.

روز پنجشنبه اول فروردین ماه (۲۱مارس) وب‌سایت “کلمه” گزارش داد که بی‌خبری از ضیا نبوی فعال سیاسی دانشجویی که دوران محکومیت‌اش را در زندان کارون اهواز می‌گذراند، وارد هفدهمین روز خود شد.

این فعال دانشجویی و سخنگوی کمیته دفاع از حق تحصیل، به ده سال زندان همراه با تبعید محکوم شده است. وی اولین بار ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد و از آن زمان بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد. نبوی در پاییز ۱۳۸۹ به زندان کارون اهواز تبعید شد.

بر پایه گزارش سایت کلمه روز سه شنبه ۱۵ اسفند سال گذشته، این زندانی سیاسی از سوی ماموران اداره اطلاعات اهواز به دادسرای انقلاب این شهر فرستاده شد. از آن تاریخ خانواده نبوی تنها توانسته‌اند در یک مکالمه کوتاه تلفنی از سلامت وی کسب اطلاع کنند.

مسوولان امنیتی و قضایی ایران در مورد دلایل انتقال و محل نگهداری وی هیچ توضیحی ارائه نداده‌اند.

ملاقات دختران موسوی و رهنورد با والدین‌شان

در رخدادی دیگر دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از رهبران مخالفان دولت ایران که در زندان خانگی به سر می‌برند اجازه یافتند با پدر و مادر خود دیدار کنند.

وب‌سایت‌های مخالفان گزارش دادند که این ملاقات “در حضور ماموران امنیتی و در فضایی سنگین” برگزار شده است.
میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی بیش از دو سال است که در حبس خانگی به سر می‌برند

موسوی و رهنورد و همچنین مهدی کروبی دیگر رهبر منتقد حکومت ایران از ۲۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در زندان خانگی به سر می‌برند.

مقامات امنیتی ایران می‌گویند حبس خانگی رهبران مخالفان دولت با تصمیم و دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

نامه خداحافظی زندانیان با فائزه هاشمی

پس از پایان دوران محکومیت فائزه هاشمی،‌ دختر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، جمعی از زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین در نامه‌ای از تلاش وی برای مبارزه با “شرایط ناعادلانه” زندان قدردانی کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: «این ارزش بزرگی است که زندانیان سیاسی، حبس خود را توأم با عزت و سربلندی طی کنند و این ارزشی بود که تو برای تحقق آن ایستادگی نشان دادی».

بیشتر بخوانید: آزادی فائزه هاشمی، مرخصی و بازداشت فعالان سیاسی در آستانه نوروز

مهوش شهریاری، نسرین ستوده، حکیمه شکری ، ژیلا کرم زاده مکوندی، مریم جلیلی، میترا زحمتی و نوشین خادم از امضا کنندگان این نامه هستند.

فائزه هاشمی ۱۳ دی ماه ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی به شش ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

او روز اول مهرماه سال ۹۱ برای گذراندن دوره محکومیت شش ماهه دستگیر و به زندان اوین منتقل شده بود. خانم هاشمی ۲۹ اسفند ماه نیز از زندان اوین آزاد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates