03.11.2016

مرجع تقلید نجف در دیدار با صادق لاریجانی: به کارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب موثر نیست

رادیوفردا: معاون وزیر خارجه ایران خبر داد که آیت‌الله محمد اسحاق فیاض یکی از چهار مرجع مشهور در نجف، در دیدار با رییس قوه قضائیه ایران اعلام کرده که «به کارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب موثر نیست».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین جابری انصاری که همراه با صادق لاریجانی به عراق سفر کرده، در صفحه تلگرام خود گزارشی از دیدار روز چهارشنبه ۱۲ آبان رییس قوه قضاییه ایران با آیت‌الله محمد اسحاق فیاض را منتشر کرده است.

به گفته آقای جابری انصاری، این مرجع تقلید شیعه در دیدار یاد شده سه پیشنهاد را برای «بهبود وضعیت حجاب» در ایران مطرح کرده است.

«استفاده مناسب از ظرفیت رادیو تلویزیون و رسانه‌های گروهی برای ترویج حجاب»، «پرهیز از بکارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب که موثر نیست» و «بازگشت علما و وعاظ به جایگاه تاثیرگذار سابق خود در تربیت دینی جامعه و پایان دادن به میدان‌داری دیگر اصناف به جای عالمان در مجالس و مجامع دینی»، سه پیشنهاد این مرجع تقلید شیعه بوده است.

براساس این گزارش، آیت‌الله محمد اسحاق فیاض دراین دیدار همچنین تاکید کرده که «اسلام و تشیع، دین و مذهب اعتدال است» و «رفتار همراه با اعتدال و تساهل کارگزاران دولت با مردم ضروری و مقتضای عدالت و طریقه درست حکومتداری» است.

این مرجع تقلید شیعه در نجف همچنین گفته است: «اهتمام کارگزاران دولت نسبت به مردم، اعتماد آنان به حکومت را تقویت کرده و موجب بقاء و استقرار حکومت‌ها می‌شود».

معاون وزیر خارجه ایران از آیت‌الله محمد اسحاق فیاض، شیخ بشیر نجفی و محمد سعید حکیم به عنوان سه مرجع تقلید مهم شیعیان در عراق پس از آیت‌الله علی سیستانی نام برده است.

آقای اسحاق فیاض در ولایت غزنی افغانستان متولد شده و از شاگردان آیت‌الله خویی مرجع تقلید مشهور شیعه در نجف بوده است.

بر اساس قانون تصویب شده در سال ۱۳۶۲، رعایت حجاب در اماکن عمومی ایران اجباری است و رعایت نکردن آن مشمول مجازات است.

با این حال برخی از تحلیلگران از شکست خوردن سیاست‌های جمهوری اسلامی در این زمینه سخن گفته‌اند. سایت «الف» نزدیک به احمد توکلی، پیش از این نوشته بود که «بدحجابی» در ایران به «نوعی برهنگی» تبدیل شده و «بیشتر» سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه حجاب شکست خورده است.

غلامعلی حداد عادل مشاور رهبر جمهوری اسلامی نیز ۲۵ تیر گفته بود: وضعیت حجاب در ایران «روز به روز بدتر می‌شود» و «تحولاتی که در مورد حجاب در این سال‌ها اتفاق افتاده است، رضایت بخش نیست».

هر ساله در فصل‌های بهار و تابستان گشت‌های «ارشاد» با هدف «برخورد با بی‌حجابی» فعالیت خود را در شهرهای بزرگ ایران آغاز می‌کند.

مقام‌های دولت حسن روحانی پیش از این نیز بارها از برخورد انتظامی با موضوعاتی مانند حجاب انتقاد کرده‌اند و آقای روحانی خود تأکید کرده که «با ون، مینی‌بوس، پاسبان و سرباز، فرهنگ درست نمی‌شود».

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نیز ۲۳ مرداد گفته بود که برخورد نیروی انتظامی در این حوزه «هزینه‌های اجتماعی بسیار بالایی دارد».

محمدرضا زائری، از روحانيون وابسته به جناح اصولگرا، نیز پارسال در نشستی با عنوان «اولين کرسی آزادانديشی با موضوع حجاب اجباری؛ اولويت‌ها و اقتضائات فرهنگی جامعه» تاکید کرده بود که «سياست حجاب اجباری» در جمهوری اسلامی «کاملا اشتباه است».

در مقابل، صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران ششم اردیبهشت گفته بود که در «مقابله با هنجارشکنی‌هایی مانند بدحجابی و بی‌حجابی قانون مشخص و مدون دارد و تمام کسانی که در اثر غفلت یا اشتباه مرتکب هنجارشکنی می‌شوند باید بدانند که حتی اگر اعتقاد شخصی به قانونی ندارند باید آن را رعایت کنند».

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز پیش از این تاکید کرده بود: «اگر چه بهترین راهکار در حوزه عفاف و حجاب، اقدامات فرهنگی است»، اما نباید تأثیر «اقدامات مقابله‌ای و ابزار کیفری» یا «به قول معروف اقدامات سرهنگی» در مبارزه با «جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی» نادیده گرفته شود.

رییس قوه قضاییه ایران روز هشتم آبان به عراق سفر و با مقامات این کشور از جمله نخست‌وزیر، رییس مجلس، رییس شورای قضایی این کشور دیدار کرده است.

آقای لاریجانی همچنین روز ۱۱ آبان از بغداد به نجف رفت و در روزهای گذشته با تعدادی از مراجع تقلید و روحانیون این شهر از جمله آیت‌الله علی سیستانی مرجع تقلید مشهور شیعیان دیدار کرده است.

حوزه علمیه نجف از مهمترین حوزه‌های علمیه شیعیان است و میرزا هاشم آملی پدر محمدجواد، علی و صادق لاریجانی نیز از روحانیون این حوزه علمیه بوده است.

این سه برادر که سمت‌های مهمی در حکومت جمهوری اسلامی ایران دارند، هر سه متولد نجف هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates