10.11.2016

واکنش معاون قوه قضائیه به افشاگری‌های وزیر سابق ارشاد

دویچه‌وله: معاون فرهنگی قوه قضائیه وزیر پیشین ارشاد را به بزرگنمایی برخی اتفاق‌ها با اهداف سیاسی متهم کرد. علی جنتی در مراسم تودیع خود از وجود اتاق‌های فکر پنهان برای سنگ‌اندازی در مسیر سیاست‌های فرهنگی دولت خبر داد.

حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه معتقد است اصلی‌ترین آفتی که در بخش فرهنگ وجود دارد از فرهنگ سیاسی کشور نشأت می‌گیرد.

او در واکنش به سخنان اخیر وزیر پیشین ارشاد درباره اقدام‌های سازمان‌یافته علیه برنامه‌ها و سیاست‌های فرهنگی دولت گفت: «سیاست‌زدگی فرهنگی امروز وجود دارد و همین مساله باعث شده ما همه مسائل اصلی را از دریچه تنگ جناحی و سیاسی نگاه کنیم و این نوع نگاه کردن به فرهنگ آفت بزرگی است.»

صادقی ظهر چهارشنبه، ۱۹ آبان با حضور در غرفه خبرگزاری ایلنا در نمایشگاه مطبوعات خواستار دخالت ندادن اهداف سیاسی و جناحی در ارزیابی رویدادهای فرهنگی شد.

بیشتر بخوانید: انتقاد وزیر سابق ارشاد از کارشکنی اتاق‌های فکر پنهان

اتاق‌های فکر سازمان‌یافته

علی جنتی دو روز پیش در مراسم تودیع و معارفه وزیران پیشین و جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صراحت از وجود “اتاق‌های فکر پنهان” خبر داد که در سه سال گذشته برای جلوگیری از اجرای سیاست‌های دولت در زمینه “حمایت از آزادی اندیشه و بیان، قانون‌گرایی و توجه خاص به اصحاب فرهنگ” فعال بوده‌اند.

او همچنین به فعالیت “اتاق فکر مقابله با موسیقی و برگزاری کنسرت‌ها” اشاره کرد که به گفته‌ی او با استفاده از رسانه‌هایی که در اختیار دارد به جوسازی و انتشار خبرهای نادرست می‌پردازد.

وزیر پیشین ارشاد با اشاره به انتشار خبرهای نادرست درباره تک‌خوانی زنان که به مجلس نیز کشید گفت: «بعد از این قضیه جلوی کنسرت‌ها را گرفتند و […] سپس برخی از شهرها مثل مشهد که بعد از آن قم و شیراز هم به آن اضافه شدند خواستند که در آن شهرها کنسرت اجرا نشود. بعد از آن هم ائمه جمعه، نیروی انتظامی و نیروهای خودسر صف‌آرایی کردند.»

بیشتر بخوانید: روحانی: نباید جلوی فشار و لغو کنسرت‌ها کوتاه آمد

کنترل همه فعالیت‌های فرهنگی

معاون قوه قضائیه در پاسخ به این انتقادها گفته است: «در سال هزاران کنسرت برگزار می‌شود و از میان آنها چند کنسرت لغو می‌شود چرا باید لغو شدن چند کنسرت بیش از حد هر بزرگنمایی شود و برای آن هیاهو به وجود بیاید. معلوم می‌شود هدف از این هیاهوها برخورد سیاسی است.»

برخلاف این ادعا، مسئله لغو کنسرت‌ها از چند مورد فراتر رفته تا جائیکه در شهری مانند مشهد به دلیل مخالفت روحانیان، به ویژه امام جمعه این شهر احمد علم‌الهدی اجازه برگزاری هیچ کنسرت موسیقی صادر نمی‌شود.

وزیر پیشین ارشاد از وجود اتاق فکرهای پنهانی خبر داده بود که برای بخش‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی، از جمله نشر و هنرهای نمایسی تشکیل شده و امکاناتی گسترده‌تر از این وزارت‌خانه برای نظارت بر اجراهای صحنه‌ای و کتاب‌های منتشر شده دارند.

جنتی با بیان این که در حوزه سینما هم نظارت‌ها به همین شدت بوده خاطر نشان کرد که “ما در همه حوزه‌ها مراقبت کامل داشتیم”.

بیشتر بخوانید: «وزارت کشور؛ پاشنه آشیل دولت روحانی»

بی‌اعتنایی به مجوز وزارت ارشاد

از اشاره‌های وزیر سابق ارشاد و نمونه‌هایی که در سه سال گذشته رخ داده می‌توان دریافت که این اتاق فکرها را شبکه روحانیان وابسته و حامی رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای سپاه و بسیج هدایت می‌کنند گه امکانات اطلاعاتی و رسانه‌ای گسترده‌ای دارند.

به رغم این، معاون فرهنگی قوه قضائیه نسبت به برخورد جناحی در حوزه مسائل فرهنگی هشدار داد و به خبرگزاری ایلنا گفت: «من صرف‌نظر از هر گونه گرایش سیاسی معتقدم این بزرگنمایی‌ها با هدف بهره‌برداری سیاسی است حال هر گروهی که می‌خواهد این بزرگنمایی را انجام بدهد؛ این مساله آفت بزرگی است.»

اعمال نفوذ اداره اماکن نیروی انتظامی، قوه قضائیه و امامان جمعه در امور فرهنگی چنان گسترده است که دخالت و اراده آنها باعث جلوگیری از پخش کتاب، اجرای برنامه‌های هنری یا نمایش فیلم‌هایی شده است که همه دارای مجوز رسمی بوده بوده‌اند.

ظاهرا با توجه به همین وضعیت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در مراسم تقدیر از جنتی با تاکید بر اینکه بی‌قانونی در کشور به نفع هیچ شخصی نیست گفت: «قانون باید در کشور محترم شمرده شود و امضای وزارت ارشاد برای همه از جمله قوه قضائیه، امام جمعه و نیروی انقلابی قابل احترام باشد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates