11.11.2016

وزیر بهداشت سرقت علمی به دست برخی استادان دانشگاه در ایران را تأیید کرد

رادیوفردا: وزیر بهداشت جمهوری اسلامی می‌گوید که گزارش مجله معتبر «نیچر» درباره «سرقت علمی» به دست عده‌ای از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در ایران «کاملا درست» است٬ اما رئیس سازمان غذا و دارو این موضوع را تکذیب می‌کند.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۰ آبان، در خبرگزاری دانشجویان ایران،ایسنا٬ حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، گفت که در ارتباط با گزارش این مجله٬ تاکنون برای ۱۹ عضو هیئت علمی در کشور پرونده تشکیل شده است.

به گفته وی٬ پرونده این افراد در دادگاه تخلفات اداری به طور «جدی و قاطع» رسیدگی خواهد شد.

آقای قاضی‌زاده هاشمی با اظهار تاسف از «تخلف» صورت گرفته٬ اعلام کرد که متخلفان از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند.

وزیر بهداشت اعلام کرد که این افراد «مقالات را از شرکت‌هایی خریداری کردند تا رتبه بالاتری کسب کنند که این کاملا تقلب محسوب می‌شود.»

به گفته این مقام مسئول، «آدرس همه شرکت‌های داخلی گرفته شده و به وزارت اطلاعات ارائه شده است.»

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد که «رتبه علمی دانشگاه‌هایی که اعضای هیئت علمی آنها مرتکب چنین تخلفی شده‌اند تغییر خواهد کرد.»

تغییر رتبه اعضای هیئت علمی در صورت ارتقای آنها با این مقالات و احتمال توقف فعالیت آنها در محیط‌های علمی از دیگر مجازات این افراد اعلام شده است.

مجله نیچر هفته گذشته گزارش داد که ۵۸ مقاله که توسط ۲۸۲ محقق ساکن در ایران نوشته شده توسط یکی از معتبرترین ناشران مقالات علمی از مجموعه‌های علمی حذف شده است.

اسپرینگر نیچر، ناشر یکی از معتبرترین نشریات علمی جهان، یعنی نیچر، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «شواهدی از تقلب و سرقت علمی» در مقالات محققان ایرانی پیدا کرده است.

در تمام مقالاتی که اسپرینگر آنها را از شمار مقالات علمی خارج کرده است شواهدی از دستکاری در معرفی نویسنده اصلی مقاله و دستکاری در داوری دیده می‌شود.

فروش پایان‌نامه‌های دانشگاهی٬ تحقیقات علمی و مقالات تخصصی سال‌هاست در ایران به تجارتی پرسود تبدیل شده و مقام‌های مسئول نیز این موضوع را تأیید کرده و بارها اعلام کرده‌اند با این پدیده برخورد خواهند کرد.

این در حالی است که هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از شرکت‌های فعال در فروش پایان‌نامه و مقاله در داخل ایران سایت‌های مختلف اینترنتی راه‌اندازی کرده و به طور علنی در این زمینه فعالیت می‌‌کنند.

تاکنون آمار دقیقی از میزان خرید و فروش پایان‌نامه‌ در ایران منتشر نشده و مشخص نیست که گردش مالی این «تجارت علمی» در سال چه اندازه است.

در این میان برخی دیگر از مقام‌های مسئول در ایران معتقدند که این پدیده از سوی «دشمنان» جمهوری اسلامی و جریان‌های «ضد انقلاب» شکل گرفته و هدایت می‌شود.

روز ۲۸ مهرماه امسال محمدرضا مخبر دزفولی٬ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفته بود که «پایان‌نامه‌فروشی» در ایران «جریانی سازمان یافته و طراحی شده با پشتیبانی خارجی‌ها و عناصر مسئله‌دار» است که با آن «برخورد» خواهد شد.

آقای دزفولی افزود: «جریان‌هایی در سطوح خارجی و بعضی از دنباله‌روهای داخلی آن‌ها، در پی این هستند که پیشرفت علمی کشورمان را مخدوش کنند و به آن لطمه بزنند و یا آن را آلوده بکنند.»

در همین زمینه رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، هم روز جمعه، ۲۱ آبان، به خبرگزاری فارس گفت که «ادعاها مبنی بر انتشار مقالات جعلی از سوی بنده و سایر اساتید و نفرات برجسته علمی کشور، صد درصد دروغ است.»

آقای دیناروند گفت: «نه تنها مدعیان انتشار مقالات جعلی هیچ علمی نسبت به مقاله‌نویسی ندارند، بلکه پیگیری‌های اخیرمان خبر از فعالیت دست‌های پشت پرده ضد انقلابی‌ها در آن سوی مرزهای کشورمان می‌دهد.»

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: «این ۵۸ مقاله جعلی که در نیچر اعلام شده ارتباطی با اینجانب و سایر دانشمندان شناخته شده ایران ندارد.»

به گفته وی، «اسامی کسانی که مقالاتی جعلی منتشر کرده‌اند مشخص است و هیچ ارتباطی و حتی تشابه اسمی هم با اینجانب و چند نفر دیگر از دانشمندان شناخته شده کشور ندارند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates