20.11.2016

استفاده از اینترنت موبایل در ایران «دو برابر شده است»

رادیوفردا: بنا بر آمارهای رسمیِ وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ایران، تا پایان خرداد ماه سال جاری، بیش از ۲۱ میلیون نفر در ایران مشترک اینترنت همراه بوده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که شمار کاربران اینترنت موبایل، طی دو سال و نیم گذشته، بیش از دو برابر رشد کرده است.

شمار کاربران اینترنت تلفن همراه تا پایان سال ۹۲، نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است. کم بودن شمار کاربران اینترنت موبایل در این سال‌ها، پایین بودن سرعت و کیفیت اینترنت اپراتورهای ارائه‌کننده اینترنت در ایران شامل همراه اول و ایرانسل، توصیف می‌شد. تا پیش از سال ۹۳ کاربران ترجیح می دادند از اینترنت ای‌دی‌اس‌ال (ADSL) در خانه و یا محل کار خود استفاده کنند. با راه‌اندازی شبکه‌های 3G و 4G توسط اپراتورها در سال ۹۳ شرایط تغییر کرد.

از طرف دیگر افزایش شمار کاربرانی که گوشی تلفن همراه هوشمند دارند نیز در افزایش آمار استفاده‌کننده‌ها از اینترنت موبایل موثر بوده است. تعداد گوشی‌های هوشمند فعال در ایران، تا پایان سال ۹۲، حدود ۲ میلیون دستگاه بود، در حالی‌که این رقم تا پایان سال ۹۴، ۴۰ میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود.

«ضریب نفوذ»

اوایل آیان ماهِ جاری، امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خبرگزاری ایسنا گفته بود «ضریب نفوذ اینترنت در کشور به لحاظ دسترسی به پهنای باند و اینترنت پرسرعت ۴۰ درصد است».

تا پایان خرداد ماه سال جاری، ضریب نفوذ اینترنت همراه در کشور ۳۸.۶۷ درصد بود. استان تهران با بیش از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار کاربر اینترنت موبایل از نظر ضریب نفوذ رتبه اول را دارد. استان‌های قم، البرز، بوشهر و هرمزگان با ضریب نفوذ بالای ۴۷ درصد رتبه‌های بعدی در کشور را در اختیار دارند.

طبق آمار منتشر شده تا پایان خرداد ماه سال جاری بیش از ۱۵۰ میلیون و ۵۷۸ هزار سیم کارت واگذار شده است اما از این میان تنها ۷۷ میلیون و ۶۸۱ هزار سیم‌کارت فعال هستند و در بین سیم کارت های فعال تعداد کاربران اینترنتِ موبایل بیش از ۲۱ میلیون نفر است.

در ایران بیش از ۹ میلیون و ۱۴ هزار مشترک ای‌دی‌اس‌ال نیز وجود دارد. هر کدام از آن‌ها مورد استفاده یک یا چند نفر قرار می‌گیرند و به این ترتیب جامعه آماری استفاده‌کننده از این راه بیش از موبایل است، اما این برای اولین بار است که تعداد اتصال به اینترنت موبایل از تعداد اتصال مودم‌های ای‌دی‌اس‌ال به اینترنت پیشی گرفته است.

همچنین تا پایان خرداد ماه سال جاری بیش از ۱۵۰ میلیون و ۵۷۸ هزار سیم کارت واگذار شده است اما از این میان تنها ۷۷ میلیون و ۶۸۱ هزار سیم‌کارت فعال هستند. از بین تعداد بالای سیم کارت های فعال تنها اتصال بیش از ۲۱ میلیون کاربر به اینترنت موبایل رقم بسیار کمی است که باید برای سهولت و در دسترس بودن اینترنت در هر جا و هر زمان، این رقم افزایش پیدا کند. زیرا این افزایش چشمگیر در دو سال و نیم نشان دهنده آن است که مردم در صورت وجود امکان، به استفاده از گوشی هوشمند خود بیش از کامپیوترهای رومیزی تمایل دارند. و این تنها مختص به ایران نیست.

«تلفن‌همراه؛ محبوب‌ترین وسیله برای استفاده از اینترنت»

شرکت «استات کنتر»، بزرگ ترین شرکت آمارگیری وب، برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که تلفن‌های همراه محبوب‌ترین وسیله برای دسترسی به اینترنت بوده و شمار کاربران اینترنت موبایل از کامپیوترهای شخصی پیشی گرفته است.

اطلاعات این شرکت بر اساس ۱۵ میلیارد بازدید در ماه از ۲.۵ میلیون وب سایت جمع‌آوری شده‌است. روند استفاده از تلفن های همراه و کامپیوترها تنها در طول هفت سال و با افزایش استفاده از انواع تلفن‌های هوشمند به شدت تغییر کرد؛ به گونه‌ای که در گذشته هیچکس از تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت استفاده نمی‌کرد، اما اکنون بیش از ۵۱ درصد ترافیک‌های اینترنتی از طرف تلفن‌ها و تبلت ها می‌آید.

در همین راستا گزارشی دیگر نشان می‌دهد که در سال آینده میلادی، ۷۵ درصد ترافیک اینترنت جهان به مصرف کاربران تلفن‌های همراه می‌رسد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates