21.11.2016

واکنش نمایندگان و چهره‌های سیاسی: دولت و وزیر کشور بگویند که چکاره‌اند: نامه علی مطهری به رئیس‌جمهور در واکنش به خودسری‌ها: مشهد را از استبداد نجات دهید

کلمه: چکیده :اخیرا در استان خوزستان نیز شبیه این ماجرا برای فرد دیگری پیش آمد. این وضعیت زیبنده دولت جناب عالی نیست؛ گرچه قبول دارم که تلاش برای محدودسازی آزادی بیان از سوی برخی نهادهای حکومتی معمولا در زمان دولت‌هایی که گرایش اصلاح‌طلبی دارند بیشتر است. چنانچه اقدام موثری در این خصوص مبذول نفرمایید مجلس چاره‌ای جز استفاده از اختیارات قانونی خود نخواهد داشت….

کلمه – گروه خبر: علی مطهری به خط قرمز اقتدارگرایان و تمامیت‌خواهان تبدیل شده است. البته برای اقتدارگرایانی که هیچ انتقادی را برنمی‌تابند سخنان فرزند خلف مرتضی مطهری هراس‌انگیز است. اما ظاهرا تندروهای استان خراسان از اختیاراتی بی حد و حساب برخوردارند تا جایی که باید منتظر باشیم که در خراسان ادعای خودمختاری کنند.

امروز گزارش شد که مقامات قضایی از سخنرانی اربعینی علی مطهری نماینده مجلس در مشهد جلوگیری کردند و پلیس با حاضر شدن در محل سخنرانی مردم را متفرق کرد. در همین حال دفتر مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی واقع در خیابان سناباد مشهد نیز ظهر امروز، از سوی دادستانی این شهر، پلمپ شد.

پس از لغو این مراسم سخنرانی، چهره‌ها و نهادهای مختلف در واکنش به این عمل غیرقانونی خواستار رسیدگی دولت شدند. علی مطهری نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به رییس جمهور، لغو سخنرانی خود در مشهد را داعش‌گونه توصیف کرد و گفت که این وضعیت زیبنده دولت یازدهم نیست.

در نامه علی مطهری به حسن روحانی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای دکتر روحانی دامت برکاته

رئیس جمهور محترم

با اهداء سلام و تحیت، همان طور که مستحضر هستید برنامه سخنرانی اینجانب در مشهد در روز اربعین تحت عنوان “تحلیل واقعه کربلا” به دستور دادستان مشهد و به قول خودش بر اساس نامه‌ای که به او رسیده است لغو شد. امیدوارم این نامه از آقای علم الهدی امام جمعه مشهد نباشد. ارتباط این موضوع با دادستان و احیانا امام جمعه برای من روشن نیست. آن که در این موارد مسئولیت دارد استاندار و شورای تامین است که ظاهرا مسلوب الاختیارند. لطفا برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟ نیروی انتظامی تحت فرمان استاندار است یا دادستان؟ و اساسا ورود دادستان در این گونه موارد بر چه اساسی است؟ آیا اینها با خود اندیشیده‌اند که این قانون شکنی چه تاثیری بر جوانانی که از راه دور برای شرکت در این جلسه آمده بودند خواهد داشت؟ تردید دارم که این قبیل اقدامات داعش‌گونه عالما عامدا علیه انقلاب اسلامی انجام می‌شود یا از روی سهو و نادانی؟

مستدعی است تمهیدی برای نجات استان خراسان رضوی از این گونه استبدادها بیندیشید؛ همان طور که بعد از حادثه شیراز اقدامات جناب عالی باعث نجات استان فارس از این گونه استبدادها شد.

اخیرا در استان خوزستان نیز شبیه این ماجرا برای فرد دیگری پیش آمد. این وضعیت زیبنده دولت جناب عالی نیست؛ گرچه قبول دارم که تلاش برای محدودسازی آزادی بیان از سوی برخی نهادهای حکومتی معمولا در زمان دولت‌هایی که گرایش اصلاح‌طلبی دارند بیشتر است. چنانچه اقدام موثری در این خصوص مبذول نفرمایید مجلس چاره‌ای جز استفاده از اختیارات قانونی خود نخواهد داشت.

برای جناب عالی و همکاران محترم آرزوی توفیق الهی دارم.

با تقدیم احترام/ علی مطهری/ اربعین ۱۴۳۸»

پلمب دفتر مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی

دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی در مورد پلمب دفتر این تشکل قانونی گفت: هیچ علت و دلیلی برای این موضوع و اقدامات امروز در لغو برنامه های مجمع مشورتی ارائه نشده است. به گزارش ایرنا، بتول گندمی ادامه داد: علت پلمپ شدن دفتر مجمع مشورتی اصلاح طلبان را نمی دانیم، علت بستن سلف محل پذیرایی ناهار میهمانان برنامه امروز عزادری اربعین این مجمع را هم نمی دانیم.

دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی گفت: حتی دیروز که دادستانی مشهد اقدام به لغو برنامه در تالار رازی کرد با هماهنگی استانداری خراسان رضوی تالار ساپکو در مشهد را برنامه ریزی کردیم و در این رابطه با فرمانداری هم مکاتبه شد. با این وجود از برگزاری آن برنامه هم ممانعت به عمل آمد در حالی که بخشی از میهمانان از شهرستانها دعوت و از قبل برنامه پذیرایی از هزار نفر تدارک شده بود.

گندمی گفت: با لغو برنامه و سرمای هوا، میهمانان شهرستانی به محل دفتر مجمع مشورتی انتقال یافتند تا زمان ناهار که به محل سلف بروند. نیروی انتظامی در پی این امر به محل دفتر وارد شده و میهمانان و اعضا را از محل خارج کرده و در اصلی ساختمان پلمپ را پلمپ کرد.

دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی گفت: در این ساختمان یک دفتر اسناد رسمی و مجتمع دندانپزشکی هم وجود دارد. در مرکز رفاهی دانشکده علوم پزشکی امکان پذیرایی با شله برای هزار نفر تدارک شده بود که ظهر امروز نیروی انتظامی مانع پذیرایی میهمانان ما در این مرکز هم شد و اعلام کردن ناهار باید به محل دیگری برای پذیرایی منتقل شود.

گندمی گفت: در پی این امر مقرر شد دیگهای شله به محل دیگری منتقل شده و در قالب ظرفهای سطلی در اختیار میهمانان قرار گیرد. در مسیر انتقال دیگهای شله به محل جدید هم پلیس حضور یافت و آن را به مسیری دیگر هدایت کرد و در نهایت بخشی از غذای تدارک شده را در اختیار ما قرار داد.

پیگیری های استانداری به جایی نرسید

سیدمسعود محولاتی مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی در مورد لغو این سخنرانی گفت: تا روز گذشته مشکل خاصی برای برگزاری این مراسم نبود و آقای مطهری شب گذشته به مشهد آمدند، اما مقام قضایی شب گذشته ابلاغ می‌کنند تا این مراسم انجام نشود، نیروی انتظامی نیز به فرماندار و رئیس شورای تامین استان اعلام می کنند که دستور رسیده این برنامه برگزار نشود.

محولاتی افزود: برگزار کنندگان این مراسم به دنبال این بودند تا محل برگزاری مراسم را تغییر دهند تا شاید مشکل برطرف شود اما ظاهرا اعلام شد که مراسم باید به طور کلی لغو شود. ما مکاتبه کردیم و اعلام کردیم این برنامه مشکل خاصی ندارد، سخنران هم قرار است در رابطه با اربعین سخنرانی کند اما موافقت نشد.

محولاتی با یبان اینکه با دادستان مشهد در رابطه با اینکه سخنران قرار نیست در این برنامه مطلب خاصی بگوید هم مکاتبه شده و هم مذاکره، گفت: اما در نهایت با برگزاری این مراسم موافقت نشد، پیگیری‌های لازم از سوی استانداری انجام شد تا دادستان از نظرشان برگردند اما بنا به دلایلی که خودشان می‌دانند موافقت نشد.

نامه وزیر کشور به رئیس قوه قضائیه

وزیر کشور در دستوری به معاون سیاسی وزارت کشور خواستار تشکیل هیاتی به منظور بررسی علت لغو سخنرانی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد شد.

به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی با ابراز تاسف از لغو سخنرانی اقای علی مطهری در مشهد که قرار بود به مناسبت اربعین برگزار شود گفت: این برنامه تمامی مجوزهای لازم قانونی را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده بود و معلوم نیست به چه دلیل در آخرین لحظات لغو گردید.

وزیر کشور پایبندی به قانون و مقررات کشور را از مصادیق حق الناس برشمرد و گفت: رعایت قانون برای همگان یکسان است و نباید اقدامات سلیقه ای را مبنای تشخیص قانون دانست و بر اساس قانون اساسی حوزه فعالیت قوا و دستگاه ها مشخص است و انتظار می رود در پایبندی به فرامین صریح مقام معظم رهبری در قانونمندی و رعایت حق الناس مسئولان پیشرو باشند.

رئیس شورای امنیت کشور افزود: به معاون سیاسی دستور داده ام بلافاصله با تشکیل تیم تحقیقاتی این موضوع را بررسی کند و گزارش آن را ارائه دهد و در صورت تخلف و اهمال مدیران اجرایی با آنها برخورد قاطع شود و چنانچه اقدامات خارج از اختیارات دولت و وزارت کشور می باشد در قالب گزارشی به استحضار مقامات ذیصلاح برسد. وزیر کشور همچنین خبر از تهیه و تنظیم نامه ای به رئیس قوه قضائیه در این خصوص داد.

سخنگوی دولت اصلاحات: خودمختاری و خود محوری در خراسان حاکم شده است

عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات در واکنش به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد در اینستاگرام خود نوشت: آیا خراسان رضوی قصد جدایی از ایران دارد؟ به نایب رییس مجلس شورای اسلامی ایران اجازه سخنرانی ندادند.

او در مصاحبه با اصلاحات نیوز با اشاره به این موضوع اظهار داشت: راستش را بخواهید من گیج شده ام و نمی دانم این اقدامات به چه معناست، احمدی نژاد با وجود منع رهبری امروز به اسودگی در خوزستان سخنرانی می کند اما سخنرانی نایب رئیس قانونی و رسمی مجلس شورای اسلامی در یک مراسم عزاداری را بی هیچ قانون و دلیلی در مشهد لغو می شود.

او ادامه داد: این مسئله برایم قابل فهم نیست و اساسا متوجه این اقدامات نمی شوم اما با توجه به شرایط گمان می کنم نوعی خودمختاری، خودسری و خودمحوری در خراسان حاکم شده است که قصد تعطیل سازی قانون در این شهر را دارند و به نظر من تمام مقامات کشور باید موضعی واحد را در خصوص این مهم و بی قانونی های این شهر نشان دهند.

او با تاکید بر خطرناک بودن این قبیل خودمحوری ها در کشور بیان کرد: این اقدامات قانون گریزانه اگر رسم شود بهانه دست افرادی می دهد که ما از ابتدا با آنها بر سر پذیرفتن حاکمیت ملی کشور مشکل داشتیم بنابراین نباید اجازه داده شود این قبیل اقدامات خودسرانه به خصوص در مورد مسائل اساسی کشور باب شود چرا که به هر بهانه و دلیلی که باشد موجب خدشه دار شدن وحدت ملی شده و ما را دچار مشکل می سازد.

رمضان زاده با اشاره به حاکمیت قانون در ایران اسلامی خاطر نشان کرد: در ایران قانون به طور کامل حاکم است و به صورت یکپارچه اجرا می شود. او در پاسخ به این سوال که اگر دولت اصلاحات امروز بر سرکار بود و این اتفاقات در آن زمان رخ می داد واکنش این دولت به این مسئله چه بود، بیان کرد: در ابتدای امر استاندار که مسئول تامین امنیت استان مربوطه است باید پاسخگو باشد و سپس وزیر کشور و به طور کلی مجموعه دولت و در خاتمه نیز نمایندگان مجلسی که خواستار حاکمیت ملی هستند باید واکنش نشان می دادند و به حق است که بگویم واقعا گیج شده ام و نمی دانم این اقدامات به چه معناست.

رمضان زاده ادامه داد: مجموعه این اقدامات و به طور کلی این قبیل لغو و صلب آزادی های قانونی مردم در یک استان خاص اقدامی بسیار خطرناک است، هرشخصی بخواهد مطابق میل و خواست خودش رفتار کند و در مقابل اجرای قانون ایستادگی کند می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای کشور ایجاد کند و به وحدت ملی آسیب های بسیار جدی را وارد کند.

سخنگوی دولت اصلاحات با اشاره به سکوت مدعیان نهی از منکر امروز در مقابل فسادهای ۸ ساله دولت قبل اظهار داشت: اگر بحث ایستادگی و جلوگیری از منکر باشد باید در مقابل منکرها و فسادهای ۸ ساله دولت قبل ایستادگی می کردند که متاسفانه سکوت پیشه کردند اما من امروز این بی قانونی ها و خودسری ها را به مراتب خطرناک تر از آن سکوت می دانم چرا که کشور امروز و با توجه به شرایط محیطی در وضعیتی نیست که فردی بخواهد با بی قانونی وحدت ملی را خدشه دار کند.

او در خاتمه به وظایف نیروهای خواستار حاکمیت واحد در کشور اشاره کرد و گفت: وظیفه تمام نیروهای خواستار حاکمیت ملی و قانون در کشور است که در مقابل این بی قانونی ها،خود سری ها، خود مختاری ها و جدایی طلبی ها ایستادگی کنند. مطابق قانون هیچ شخصی نمی تواند آزادی های عمومی مردم را که قانون اساسی به آنها تاکید کرده است را زیر پا بگذراد و حتی اگر توسط مقام قضائی نیز صورت بگیرد باید فرد خاطی به پای میز محاکمه کشانده شود

واکنش نمایندگان مجلس به خودسری‌های دادستانی

رئیس فراکسیون امید در کانال تلگرامی خود نسبت به تبعیض بین مسئولین برای ایراد سخنرانی در اماکن عمومی انتقاد کرد.

در یادداشت تلگرامی عارف آمده است: ضمن تسلیت اربعین ابا عبدالله الحسین (ع ) و آرزوی سلامتی برای همه زائرین کربلای معلی از آنجا که یکی از اهداف حرکت امام حسین (ع) اصلاح کج روی ها و حاکمیت قانون بود جایز نیست در اربعین سالار شهیدان در پایتخت معنوی جهان اسلام شاهد ممانعت از حقوق مصرحه در قانون اساسی باشیم.تبعیض بین مسئولین برای ایراد سخنرانی در اماکن عمومی پذیرفته نیست.

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس هم با انتشار دو مطلب جداگانه در صفحه توییتر خود نوشت: «‏سخنرانی علی مطهری در مشهد لغو شد. وزارت کشور چکاره است در مشهد؟! وزیر کشور باید به مجلس پاسخگو باشد. با توجه به تعلل استانداری خراسان در لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس و انفعال وزارت کشور در موارد مشابه، استیضاح وزیر کشور مناسب‌ترین واکنش مجلس است.»

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «آیا سخنرانی نایب رییس مجلس هم حکم کنسرت دارد که در مشهد لغو شد؟»

فاطمه سعیدی، عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس هم در کانال تلگرامی خود نوشت: «برادر شجاع و آزاده‌ام علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در روز اربعین و کنار مضجع پاک امام هشتم اجازه سخنرانی ندارد! وزیر کشور و مسئولان استان خراسان رضوی باید توضیح دهند چه اتفاقی در این استان افتاده که دولت این چنین تسلیم فشارها در مشهد می شود.»

سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران نیز در کانال تلگرامی خود نوشت:‌ «امام رضا (ع)علاوه بر معین الضعفاء وغریب الغرباء بودن، به عالم اهل بیت (ع) و عالم آل محمد (ص)، در جامعه اسلامی مشهورند، رمز و راز این موضوع را علاوه بر بعد علمی و معصومیت ایشان باید در شیوه، سیره و سبک زندگانی پربرکت حضرت ثامن الحجج (ع) به ویژه مواجهه ایشان با تضرب آرا، آزادی اندیشه، تفکر و نگاه امام رضا (ع) با آراء و اندیشه‌های مخالف و جایگاه آزاداندیشی در مکتب رضوی جستجو کرد. حال ممانعت از سخنرانی فرزند پاره تن امام(ره) آن هم در استان و شهری که هویت و برکت خود را از امام رضا (ع) دارد جای شگفتی و تامل داشته و با سیره و شیوه آن بزرگوار و عالم اهل بیت(ع) و عالم آل محمد (ص)در تضاد است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates