02.12.2016

نامزد ترامپ برای وزرات دفاع آمریکا درباره ایران چه می‌گوید

بی‌بی‌سی: جیمز ماتیس، نامزد دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای پست وزارت دفاع، ایران را حکومتی می‌داند که به تنهایی “پایدارترین تهدید برای ثبات و صلح در خاور میانه است”.

ژنرال ماتیس اوایل بهار امسال در یک سخنرانی عمومی گفت با وجود جدی بودن تهدید گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) والقاعده، “هیچ تهدیدی از نظر تاثیرات پایدار در بلند مدت روی ثبات و شکوفایی منطقه و امید جوانان به آینده بهتر، جدی‌تر از ایران نیست”.

جیمز ماتیس، ژنرال بازنشسته و رئیس پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا است که به مواضع تند و صراحت لهجه‌اش مشهور است.

او که در سال ۲۰۱۰ به ریاست ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا منصوب شد سه سال بعد به دلیل آنچه در آن زمان اختلاف نظر با دولت اوباما بر سر ایران عنوان شد، مقام خود را از دست داد.

پنج ‘تهدید نظامی ایران’ علیه آمریکا و متحدانش از نگاه ژنرال ماتیس:

  • تهدید بالقوه برنامه تسلیحات هسته‌ای
  • برنامه مقابله دریایی
  • برنامه موشک‌های بالستیک
  • جنگ مجازی
  • شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران مثل حزب‌الله

نامزدهایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا پیش از این برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و مشاور امنیت ملی برگزیده هم مواضع تند و صریحی در قبال ایران و توافق هسته‌ای داشته‌اند.

+نامزد ترامپ برای ریاست سیا درباره ایران چه می‌گوید؟

+آنچه ژنرال مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ در مورد ایران گفته است

ژنرال ماتیس هم از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران است و کابینه باراک اوباما را به خاطر امضای این توافق به “ساده‌لوح بودن” متهم کرده است.

او پیش از این درباره توافق هسته‌ای گفته است: “ما مجبوریم که قبول کنیم که یک توافق کنترل تسلیحات معیوب داریم… چیزی که به آن رسیدیم یک تاخیر هسته‌ای بود، نه توقف کامل. باید آماده بدترین پیامدها باشیم”.

با وجود این ژنرال ماتیس بر خلاف مایکل پومپئو، نامزد ریاست سیا و مایکل فلین، نامزد مشاور امنیت ملی، معتقد به کنار گذاشتن کامل برجام (توافق هسته‌ای) نیست چون می‌گوید هرگونه عقب‌نشینی از این توافق به ویژه بدون حمایت متحدان دیگر، آمریکا و منطقه را “در مسیر شکست قرار می‌دهد”.

او پیش از انتخابات آمریکا به صراحت درباره نقش رئیس جمهور آینده در قبال توافق هسته‌ای گفته بود: “می‌خواهم روشن کنم که راه برگشتی وجود ندارد. اگر ایران توافق را نقض نکند، من فکر نمی‌کنم ما بتوانیم از آمدن رئیس جمهور جدید – چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات استفاده کنیم و بگوییم ‘خب، ما دیگر به تعهدمان در قبال توافق وفادار نیستیم ‘ من فکر می‌کنم که ما اگر این کار را بکنیم تنها خواهیم بود و تحریم‌های یک‌جانبه از طرف ما به هیچ وجه به اندازه تحریم‌های جمعی موثر نخواهد بود”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates