02.12.2016

اوباما تمدید قانون تحریم‌های ایران را تایید می‌کند

بی‌بی‌سی: کاخ سفید می‌گوید باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مصوبه کنگره برای تمدید قانون تحریم‌های ایران را تایید خواهد کرد. مقام‌های مختلف ایران تمدید این تحریم‌ها را خلاف توافق هسته‌ای می‌دانند.

در واکنش به تمدید تحریم‌ها طرحی در مجلس ایران تهیه شده که مطابق آن نمایندگان می‌خواهند دولت را به ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ملزم کنند.

یک مقام کاخ سفید به بی بی سی فارسی گفت باراک اوباما تمدید قانون تحریم‌ها را وتو نخواهد کرد.

وتوی رئیس جمهوری آمریکا وقتی موثر است که طرح تصویب شده کمتر از دو سوم آرا را داشته باشد. دیروز ٩٩ نفر از ١٠٠ سناتور آمریکایی به تمدید قانون تحریم‌ها رای دادند.

کاخ سفید می‌گوید تمدید قانون تحریم‌های ایران را ضروری نمی‌دانسته، اما به هر حال تمدید این قانون را در چهارچوب تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها می‌دانند. به گفته یک مقام کاخ سفید در عین تمدید قانون تحریم‌های ایران از سوی رئیس جمهور، وزارت خارجه آمریکا اجرای تحریم‌های هسته‌ای را مستثنا می‌کند.

یک مقام کاخ سفید گفته است مادامی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد، تمدید قانون تحریم‌های ایران مانع از رفع تحریم‌های مورد توافق در برجام نیست.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، تمدید تحریم‌ها “نقض برجام” می‌داند و نسبت به “واکنش” ایران هشدار داده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه هم گفته است که تمدید تحریم‌ها “مغایر برجام” است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates