06.12.2016

روحانی: هیچ قدمی بدون مشورت با رهبری در برجام برنداشتیم

بی‌بی‌سی: حسن روحانی از دستاوردهای اقتصادی و فنی برجام دفاع کرد

رئیس جمهوری ایران تاکید کرده که تمامی مراحل دستیابی به برجام با مشورت و براساس نظر رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است. وی همچنین گفته است که هیئت نظارت بر برجام فردا مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های سابق علیه جمهوری اسلامی را بررسی خواهد کرد.

روز سه‌شنبه، ٦ دسامبر، مصادف با ١٦ آذر، روز دانشجو، مراسمی با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری در دانشگاه تهران برگزار شد و آقای روحانی به عنوان سخنران اصلی این مراسم، دیدگاه‌های خود در مورد مسایل مختلف از جمله مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای با گروه ١+٥ را بیان کرد.

وی در مورد روند مذاکرات هسته‌ای گفت: “هیچ قدمی در برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، جلسه گذاشتیم، نامه‌های مکتوب ایشان و دستور من روی نامه‌های ایشان موجود است و هیچ نامه‌ای از رهبری نبوده که روی آن دستور ندهم.” وی در عین حال افزود “البته ممکن است در مقام عمل، جایی کم و کسر باشد اما مبنای ما، اجرای دستورات ایشان بود.”

پس از اعلام دستیابی به توافق هسته‌ای، برخی از مقامات و رسانه‌های منتقد دولت، گفتند که نمایندگان ایران در پذیرش برجام، در برابر از دست دادن “دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی” امتیازات چندانی به دست نیاوردند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در مواردی از کاستی‌های توافق هسته‌ای ابراز نارضایتی کرده است.

آقای روحانی به عنوان مثال، به یک مورد مربوط به نظارت آیت‌الله خامنه‌ای در جریان مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت که در پی این دستور، هیات مذاکره کننده ایران را به تهران فراخواند و دستور را به آنان ابلاغ کرد. وی گفت که در جریان دستیابی به برجام، ساعت‌ها جلسه با رهبر جمهوری اسلامی برگزار می‌شد و افزود که “روزی اینها منتشر می‌شود.”

روحانی تاکید کرده که تمامی مراحل مذاکرات منتهی دستیابی به برجام با مشورت و طبق دستور آیت‌الله خامنه‌ای انجام گرفت

رئیس جمهوری گفت که آمریکا و اسرائیل می‌خواستند “ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند و بگویند ایران خطری برای منطقه و ثبات است و برای صلح جهانی خطرناک است” و در مورد تصمیم به قبول برجام، افزود: “هدف این بود به دنیا بگوییم آمریکا و صهیونیسم دروغ می‌گویند، ایران خطری برای دنیا نیست.”

حسن روحانی در تشریح نتایج برجام، به لغو تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی و همچنین امکان ادامه برنامه‌های اتمی اشاره کرد و گفت که پس از برجام، جمهوری اسلامی امکان آن را یافت تا برای نخستین بار پس از انقلاب، از خارج کیک زرد وارد کند و بازسازی رآکتور آب سنگین اراک هم امکانپذیر شده است.

وی گفت که “تمامی تحریم‌ها به استثنای تحریم‌های بانکی به طور کامل و صد در صد برداشته شده” و افزود: “با مقامات کشورهای خارجی که صحبت می‌کنیم از اینکه می‌توانند با ما صادرات و واردات داشته باشند خوشحال هستند.”

رئیس جمهوری امکان بازسازی رآکتور اراک را به عنوان یکی از دستاوردهای فنی برجام ستوده است

در مورد موضعگیری رئیس جمهوری منتخب آمریکا در مخالفت با برجام، حسن روحانی واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به انتخاب دونالد ترامپ را یادآور شد و گفت: “تنها کشوری که درباره انتخابات آمریکا می‌گوید نه خوشحالیم و نه ناراحتیم، ایران است” و افزود: “ممکن است دلش خیلی چیزها را بخواهد، بخواهد برجام را تضعیف کند و برجام را پاره کند، اما مگر ملت ما می‌گذارد.”

وی در مورد مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های قبلی علیه جمهوری اسلامی، گفت: “اگر رییس جمهوری آمریکا بخشی از مصوبه کنگره را هم بلااثر اعلام کند، ما در برابر همین مقدار تخلف از برجام هم عکس‌العمل نشان خواهیم داد.” اشاره آقای روحانی به برخی اظهارنظرها در مورد احتمال وتوی مصوبه کنگره توسط رئیس جمهوری آمریکاست هرچند با توجه به اینکه اکثریت قابل توجه نمایندگان هر دو مجلس کنگره به این طرح رای مثبت دادند، گفته می‌شود چنین احتمالی اندک است.

آقای روحانی همچنین گفت که فردا، هیئت نظارت بر برجام مصوبه کنگره را بررسی خواهد کرد.

حسن روحانی حضور و سخن گفتن دانشجویان در برابر رئیس دولت را نشانه‌ای از آزادی و تحقق اهداف انقلاب دانسته است

توافق هسته‌ای در پی حدود دو سال مذاکره و در حالی به دست آمد که جمهوری اسلامی با محدودیت‌های عمده تجاری و مالی مواجه بود و برخی دولت‌های مخالف این برنامه‌ها، از لزوم اقدامات گسترده‌تری علیه ایران سخن می‌گفتند. با اعلام دستیابی به برجام، تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران برداشته شد اما به گفته مقامات جمهوری اسلامی، هنوز هم روابط مالی و بانکی ایران با سایر کشورها به وضعیت عادی باز نگشته است. آنان “مانع تراشی” آمریکا را مسئول چنین وضعی دانسته‌اند.

مقامات دولت آمریکا، که نقش اصلی را در سازماندهی و اجرای تحریم‌های کوبنده علیه برنامه اتمی ایران ایفا کردند، تاکید داشته‌اند که تحریم‌های اتمی لغو کرده‌اند اما در قبال لغو تحریم‌های دیگری که از زمان گروگانگیری در سفارت آمریکا به تدریج وضع شده است تعهدی ندارند. این تحریم‌ها در ارتباط با اتهاماتی مانند نقض حقوق بشر، محرومیت مردم ایران از آزادی ارتباطات، حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و برنامه موشکی ایران توسط آمریکا به اجرا گذاشته شده است.

رئیس جمهوری در بخش‌های دیگری از سخنرانی خود، با اشاره با اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد انقلابی ماندن گفت که جمهوری اسلامی به خیلی از آرمان‌های انقلاب رسیده و به عنوان نمونه، به امکان صحبت کردن دانشجویان در مراسم روز سه‌شنبه اشاره کرد. وی در عین حال گفت که کارهای بیشتری باقی مانده و افزود: “اگر کار تمام شده بود، انقلابی بودن دیگر معنی نداشت.”

به گزارش دفتر رئیس جمهوری ایران، آقای روحانی قبل از شرکت در مراسم روز دانشجو، در جلسه‌ای با رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه تهران شرکت کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates