15.12.2016

سناتور گراهام: هدف من ارائه تحریم‌های فلج‌کننده علیه روسیه به ترامپ است

رادیوفردا: سناتور ارشد جمهوری‌خواه می‌گوید «هدف من این است که تحریم‌هایی شدید را علیه روسیه، روی میز رئیس‌جمهوری ترامپ بگذارم. آن‌ها باید بهای کارشان را پرداخت کنند».

یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه می‌گوید دولت روسیه به کارزار انتخاباتی ایالات متحده حمله سایبری کرده و باید «بهای آن را پرداخت کند». سناتور لیندسی گراهام در عین حال از حملات سایبری به ستاد انتخاباتی خودش نیز خبر داده‌است.
لیندسی گراهام در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید به حساب‌های ستاد او در فضای مجازی، حمله سایبری صورت گرفته بود. آن‌طور که پلیس فدرال آمریکا تائید کرده، این حملات در ماه ژوئن انجام شده؛ به گفته سناتور گراهام، اف‌بی‌آی سه ماه پیش از انتخابات هشتم نوامبر او را از جریان مطلع کرده بود.
آقای گراهام گفته «من باور دارم که روس‌ها کمیته ملی حزب دمکرات را هک کرده‌اند. باور دارم که آن‌ها ایمیل‌های [جان] پودستا (رئیس کارزار هیلاری کلینتون) را هم هک کرده‌اند. آن‌ها کارزار مرا هم هک کرده‌اند».
سناتور جمهوری‌خواه، سپس افزوده «من باور دارم که تمام اطلاعاتی که درز کرده، به ضرر کلینتون شده و آسیبی به [دونالد] ترامپ نرسانده است. ولی فکر نمی‌کنم در نتیجه انتخابات شک و تردیدی وجود داشته باشد».
این عضو کمیته نیروهای مسلح سنا گفته است «هدف من این است که تحریم‌هایی شدید را علیه روسیه، روی میز رئیس‌جمهوری ترامپ بگذارم. آن‌ها باید بهای کارشان را پرداخت کنند».


کمیته نیروهای مسلح سنا از جمله کمیته‌هایی‌ست که هیئتی را برای تحقیق در مورد گزارش حملات سایبری به کارزار انتخابات آمریکا، تشکیل داده‌است.
سناتور جان مک‌کین، رئیس این کمیته، از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین است. او روز گذشته گفته بود «روس‌ها قطعا سیستم‌های ما را هک کرده‌اند… اما اطلاعاتی در دست نیست که ثابت کند قصد داشتند نتیجه انتخابات را عوض کنند، و به همین خاطر کنگره باید در این مورد تحقیق کند».
پیش از این روزنامه واشینگتن پست، در گزارشی گفته بود سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، در یک «ارزیابی محرمانه» به این نتیجه رسیده که «افرادی مرتبط با کاخ کرملین روسیه»، ای‌میل‌های هک‌شده کمیته دموکرات‌های آمریکا و مدیر کارزار هیلاری کلینتون را در اختیار وب‌سایت ویکی‌لیکس قرار داده‌اند. اندکی بعد از آن بود که کنگره آمریکا اعلام کرد اقدام به تحقیقاتی فراحزبی خواهد کرد. ⇦​بیشتر بخوانید
در یکی از تازه‌ترین گزارش‌هایی که رسانه‌های ایالات متحده منتشر کرده‌اند، شماری از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به شبکه ان‌بی‌سی گفته‌اند «شخص ولادیمیر پوتین در دخالت‌های سایبری دخیل بوده‌است».
این شبکه خبری از سوی دو مقام ارشد جامعه اطلاعاتی آمریکا که نام آن‌ها را فاش نکرده ولی به اطلاعات «دسترسی مستقیم دارند»، می‌گوید رئیس‌جمهوری روسیه، شخصا در مورد این‌که اطلاعات هک‌شده از دمکرات‌ها چگونه و کجا درز پیدا کند، تصمیم‌گیری کرده‌است.
به گفته این مقام‌ها، این اطلاعات از جاسوسان و نیز دیپلمات‌های کشورهای متحد آمریکا به دست ایالات متحده رسیده‌است.
از سوی دیگر اما، در روز سه‌شنبه، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی، گفته بود بین تحلیل اف‌بی‌آی و سی‌آی‌ای در مورد نیت و هدف احتمالی روسیه در جریان حملات سایبری به کارزار انتخاباتی آمریکا، تفاوت‌هایی وجود دارد و سازمان «مدیریت اطلاعات ملی آمریکا» نیز در مورد این «نیت‌ها» -مثلا برای کمک به کارزار دونالد ترامپ- اطمینان کافی ندارد. ⇦​بیشتر بخوانید
سازمان «مدیریت اطلاعات ملی آمریکا» بر جامعه اطلاعاتی آن کشور نظارت می‌کند.
روسیه، پیش از این در تابستان گذشته، اتهام‌ها در مورد هک سیستم‌های کامپیوتری کارزار انتخاباتی آمریکا را رد کرده بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه، در آن زمان گفته بود مسکو «قطعا دخالتی در این موضوع نداشته است». گرمان کلیمنکو، مشاور ارشد اینترنتی پوتین، نیز به خبرگزاری دولتی «ریا نووستی» گفته بود «معمولا این حملات سایبری به خاطر این نیست که هکرها وارد دستگاه می‌شوند، بلکه خیلی وقت‌ها به این خاطر است که کسی پسوورد خود را گم کرده یا از یک پسوورد ساده استفاده می‌کند».
از دیگر منتقدان گزارش تازه سی‌آی‌ای در مورد حملات سایبری، با هدف ضربه زدن به خانم کلینتون، ستاد رئیس‌جمهوری منتخب و نیز خود آقای ترامپ است. ترامپ ۲۰ آذر ماه در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس گفته بود گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر را باور نمی‌کند و آنها را «تنها بهانه و دستاویزی دیگر» می‌داند. ⇦​بیشتر بخوانید
در عین حال دوین نانس، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، گفته کمیته او عمیقا نگران است که ناسازگاری در ارائه اطلاعات به کنگره، می‌تواند به دست‌کاری آن‌ها برای مقاصد و نیت‌های سیاسی بیانجامد.
او پیشتر خواستار توضیح سی‌آی‌ای، اف‌بی‌آی و «مدیریت اطلاعات ملی آمریکا» در مورد گزارش‌های موجود شده بود. این نماینده ارشد مجلس نمایندگان آمریکا گفته آن‌ها درخواست او برای ارائه توضیحات را در روز پنج‌شنبه، رد کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates