04.04.2013

محاکمه جنجالی جراحی که مرسی را به طنز کشید

بازتاب: نخستین واکنش به احضار باسم یوسف، از سوی محمد البرادعی از رهبران اپوزیسیون مصر صورت گرفت. او در صفحه توئیتر خود به این اقدام دادستاتی مصر اعتراض کرد.پس از آن باسم یوسف در صفحه توئیتر خود نوشت:” ممنونم از دادستانی، بسیار متشکرم که باعث شد البرادعی اسم من را ببرد…وووووووووواوواو…”

باسم یوسف، پزشک طنزپرداز مصری که این روزها به خبرسازترین چهره مصر تبدیل شده است. دلیل این خبرسازی، احضار او از سوی دادستانی به اتهام توهین به محمد مرسی رئیس جمهوری مصر و به سخره گرفتن دین است.

به گزارش العربیه اما همین احضار کافی بود تا اسلامگرایان حاکم بر مصر، با چالشی جدید مواجه شوند؛ در شرایطی که فضای سیاسی و اقتصادی مصر بحرانی است، اکنون دولت مصر متهم به نقض آزادی بیان شده است. این اتهام را ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به احضار باسم یوسوف مطرح کرده است.

اخطار وزارت امور خارجه آمریکا باعث شد که دفتر مرسی، واشینگتن را به دخالت در امور داخلی مصر متهم کند. این اتهام پاسخ نولند را در پی داشت که تاکید کرد آمریکا به دنبال دخالت نیست، تنها بر ضرورت اجرای قانون به صورت مساوی برای همه اصرار دارد.
باسم یوسف کیست؟

باسم یوسف ۲۲ مارس ۱۹۷۴ متولد شده است. او در سال ۱۹۹۸ دکترای خود در جراحی قلب را از دانشگاه قاهره دریافت کرد.

باسم یوسف در سال ۲۰۰۵ اجازه پزشکی در ایالات متحده آمریکا را دریافت کرد. او در سال ۲۰۰۶ به عضویت هیئت علمی جراحان بریتانیا در آمد.

ماه مارس ۲۰۱۱ پس از انقلاب مصر، باسم یوسف، ضبط برنامه های طنز با عنوان ”باسم یوسف شو” را آغاز کرد و فیلم های ضبط شده را بر روی شبکه یوتیوب قرار می داد. در آن هنگام امکاناتش کم بود. او در این برنامه، انتقادهای خود را بر روش پوشش دادن انقلاب توسط رسانه های مصر متمرکز کرد. این برنامه در سه ماه نخست، بیش از پنج میلیون ببیننده در یوتیوب به خود جذب کرد.

شبکه ”اون تی وی” به باسم یوسوف، پیشنهاد تهیه برنامه طنزی با نام ”البرنامج” را داد و برای این برنامه، بودجه ای در حدود نیم میلیون دلار در نظر گرفت.

ژوئن ۲۰۱۲، جان استاورت، مجری آمریکایی در شبکه سی ان ان، از باسم یوسف دعوت کرد تا به عنوان مهمان در برنامه اش حاضر شود.

باسم یوسف نوامبر ۲۰۱۲ به شبکه ”سی بی سی” رفت و تهیه و مجری گری برنامه طنزی با عنوان ”البرنامج” را آغاز کرد.

او به دلیل انتقادهای تندش از اسلامگرایان، مورد حملات شدید آن ها قرار گرفت، تا این که اواخر مارس ۲۰۱۳ دادستانی او را به اتهام ”توهین به رئیس جمهور” و ”به سخره گرفتن دین اسلام” احضار کند.

واکنش ها

نخستین واکنش به احضار باسم یوسف، از سوی محمد البرادعی از رهبران اپوزیسیون مصر صورت گرفت. او در صفحه توئیتر خود به این اقدام دادستاتی مصر اعتراض کرد.

پس از آن باسم یوسف در صفحه توئیتر خود نوشت:” ممنونم از دادستانی، بسیار متشکرم که باعث شد البرادعی اسم من را ببرد…وووووووووواوواو…”

نخستین جلسه تحقیق با باسم یوسف برگزار شد. او در حالی که کلاهی بزرگ، شبیه کلاهی که محمد مرسی در سفرش به پاکستان بر سر گذاشته بود، روی سر خود داشت. به دادستانی رفت. پس از جرای مرحله نخست تحقیق، باسم یوسف به قید وثیقه آزاد شد.

گفته می شود اتهام منتسب به او ممکن است باعث باطل شدن مجوز شبکه ”سی بی اس” شود. البته انتشار همین خبر، واکنش های تندی در مصر در پی داشت.

باسم یوسف در مصاحبه با شبکه خبری ”سی ان ان” در برنامه کریستین امانپور تاکید کرد که اتهام های وارده به او، باعث نخواهد شد که در برنامه هایش کوتاه بیاید. او سیاست های نظام کنونی مصر در برخود با رسانه ها را، شبیه سیاست های اعمال شده در دوره حسنی مبارک دانست.

باسم یوسف تاکید کرد قانونی که مجوز پی گرد با اتهام ”اهانت به رئیس جمهوری” را می دهد، قانونی ”فاشیستی” است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates